I et tappert forsøk på å tenke nytt i markedsføringsøyemed skulle Jakten på Berlusconi slippes på TV 2 Sumo i en kort 48-timers periode 5. september – før den kom på kino. Dette hadde sammenheng med at TV 2 har vært med å finansiere filmen.
Stuntet måtte avlyses da kinobransjen satte seg på bakbeina og truet med boikott av filmen. I kjølvannet av farsen uttalte Tv 2 direktør Trond Kvernstrøm at de nå måtte vurdere sin støtte til norsk film. – Å vise en film på TV to år etter at filmen har gått på kino funker ikke lengre, sa han.
Rushprint tok kontakt med Kvernstrøm for å få en utdypning. Han forteller at både marked og teknologi har utviklet seg, og at de er nødt til å tenke alternativt.
– Hvis det er noe jeg har ekstremt lyst til så er det å støtte norsk film gjennom investeringer, som skal sendes både på kino og på TV 2 – for all del! TV-hverdagen har endret seg, og vi er ikke lenger en lineær kanal som bare sender ut et signal. Vi er TV2.no, vi er TV2 Sumo og TV2. Det å kringkaste har endret seg, spesielt teknologien og brukergrensesnittene. Og da må vi også forandre oss med det, sier han.
– Situasjonen er at markedet forandrer seg, både ved at DVD-markedet er borte og at VOD-markedet er i vekst. Og å jobbe etter den «gamle modellen», hvor vi betaler for en film og 2-3 år senere får et visningsvindu – det vil jeg kalle litt utdatert. Jeg sier ikke at det tiltaket vi gjorde med TV 2 Sumo og Jakten på Berlusconi var ideelt, men det var et forsøk på å finne andre veier der også vi får tilfredsstilt det 2015-behovet som en kringkaster har. Det har skjedd en brukergrensesnitt- og teknologisk utvikling, som vi følger. Avtalene våre må også følge samme utvikling. Vi må komme tilbake til hva slags følger dette får, vi har ikke konkludert med noe enda. Ønske om å satse på norske spillefilmer og norsk tv-drama er noe vi brenner for, men med vilkår som vi kan leve med i en 2015-hverdag, legger han til.