Tar til orde for én samisk spillefilm årlig

Tar til orde for én samisk spillefilm årlig

Foto: Sørsamiske Lene Cecilia Sparrok i Sameblod

Det er 100 år siden det første samiske landsmøtet ble avholdt og ble utgangspunkt for samenes nasjonaldag. Under Tromsø Internasjonale Filmfestival markeres dette med eget jubileumsprogram der Veiviseren – som ble laget for 30 år siden – får en musikalsk remiks.

Men vi kan ikke stoppe der, mener Leif Holst Jensen, som i et innlegg på Nornorskdebatt.no tar til orde for at det bør lages én samisk spillefilm i året.

Det er på tide at det blir et skikkelig løft for samisk film og tv-produksjon, skriver han.

Internasjonal Samisk Film institutt (ISFI) har gjort et imponerende arbeid, og høstet mye anerkjennelse, men har fortsatt for små ressurser. Nå må det tas nye steg. Målet må være minst en samisk spillefilm eller tv-serie årlig. Det er lite i den store sammenheng, men stort i den lille. ISFI er i realiteten det eneste reelle samiske kulturinstitusjon på tvers av landgrensene i nord. Det har i lang tid vært jobbet både med den reelle utviklingen av produksjonsmiljøet, satsning på manusutvikling, regissører og produsenter. Det tar tid, men nå er tiden moden for en reell økning og større produksjon”.

Holst Jensen er tidligere generalsekretær i (Virke) Produsentforeningen og nå dekan ved Westerdals Oslo ACT. For ti år siden var han på seminar i Kautokeino. Den gangen mente han også at det måtte være en ambisjon for både det samiske og norske filmmiljøet at det samiske produksjonsmiljøet ble utviklet og satset på, og at det burde lages minst en samisk spillefilm eller tv-serie årlig. Og han peker på det arbeidet ISFI har gjort i oppfølgingen av Amanda Kernells prisbelønte spillefilm Sameblod.

”ISFI er internasjonalt og ikke ensidig fokusert på adressen til produsenten, målet må være en kulturell og språklig gjennkjennelse. Da ISFI fikk kjennskap til at svensk-samiske Amanda Kernell gikk på den danske filmskolen kontaktet de henne, og har vært med på å støtte hennes utviklingsarbeid, og den første potten til hennes film ”Sameblod” kom fra ISFI. Nå forteller ISFI at det finnes mer enn 10 interessante spillefilmprosjekter i utvikling. Det er konkrete ambisjoner om en spillefilm for barn i 2018. Dette er en mulighet som bør gripes”

Sameblod er tidligere vist på Venezia film festival der den fikk Europa Cinemas-prisen i seksjonen Venice Days. I januar skal den vises i Spotlight-seksjonen i Sundance, før regissør Kernell vender tilbake til Sverige og Gøteborg film festival der filmen er nominert til en Dragon Award. Deretter går turen til Berlinalen.

Filmen er Kernells langfilmdebut og er en svensk-dansk-norsk coproduksjon der FilmFond Nord og SpareBank1 Kulturnæringsstiftelsen er medfinansiører fra norsk side. Internasjonalt samisk film institutt er med som støttegiver. Deler av filmen er spilt inn i Norge og norsk co-produsent er Jim S. Hansen i DigiPilot AS. Hovedprodusent er Lars G. Lindström i Nordisk Film Production Sverige.

Les hele innlegget

Tar til orde for én samisk spillefilm årlig

Tar til orde for én samisk spillefilm årlig

Foto: Sørsamiske Lene Cecilia Sparrok i Sameblod

Det er 100 år siden det første samiske landsmøtet ble avholdt og ble utgangspunkt for samenes nasjonaldag. Under Tromsø Internasjonale Filmfestival markeres dette med eget jubileumsprogram der Veiviseren – som ble laget for 30 år siden – får en musikalsk remiks.

Men vi kan ikke stoppe der, mener Leif Holst Jensen, som i et innlegg på Nornorskdebatt.no tar til orde for at det bør lages én samisk spillefilm i året.

Det er på tide at det blir et skikkelig løft for samisk film og tv-produksjon, skriver han.

Internasjonal Samisk Film institutt (ISFI) har gjort et imponerende arbeid, og høstet mye anerkjennelse, men har fortsatt for små ressurser. Nå må det tas nye steg. Målet må være minst en samisk spillefilm eller tv-serie årlig. Det er lite i den store sammenheng, men stort i den lille. ISFI er i realiteten det eneste reelle samiske kulturinstitusjon på tvers av landgrensene i nord. Det har i lang tid vært jobbet både med den reelle utviklingen av produksjonsmiljøet, satsning på manusutvikling, regissører og produsenter. Det tar tid, men nå er tiden moden for en reell økning og større produksjon”.

Holst Jensen er tidligere generalsekretær i (Virke) Produsentforeningen og nå dekan ved Westerdals Oslo ACT. For ti år siden var han på seminar i Kautokeino. Den gangen mente han også at det måtte være en ambisjon for både det samiske og norske filmmiljøet at det samiske produksjonsmiljøet ble utviklet og satset på, og at det burde lages minst en samisk spillefilm eller tv-serie årlig. Og han peker på det arbeidet ISFI har gjort i oppfølgingen av Amanda Kernells prisbelønte spillefilm Sameblod.

”ISFI er internasjonalt og ikke ensidig fokusert på adressen til produsenten, målet må være en kulturell og språklig gjennkjennelse. Da ISFI fikk kjennskap til at svensk-samiske Amanda Kernell gikk på den danske filmskolen kontaktet de henne, og har vært med på å støtte hennes utviklingsarbeid, og den første potten til hennes film ”Sameblod” kom fra ISFI. Nå forteller ISFI at det finnes mer enn 10 interessante spillefilmprosjekter i utvikling. Det er konkrete ambisjoner om en spillefilm for barn i 2018. Dette er en mulighet som bør gripes”

Sameblod er tidligere vist på Venezia film festival der den fikk Europa Cinemas-prisen i seksjonen Venice Days. I januar skal den vises i Spotlight-seksjonen i Sundance, før regissør Kernell vender tilbake til Sverige og Gøteborg film festival der filmen er nominert til en Dragon Award. Deretter går turen til Berlinalen.

Filmen er Kernells langfilmdebut og er en svensk-dansk-norsk coproduksjon der FilmFond Nord og SpareBank1 Kulturnæringsstiftelsen er medfinansiører fra norsk side. Internasjonalt samisk film institutt er med som støttegiver. Deler av filmen er spilt inn i Norge og norsk co-produsent er Jim S. Hansen i DigiPilot AS. Hovedprodusent er Lars G. Lindström i Nordisk Film Production Sverige.

Les hele innlegget

MENY