Tallenes Tale: Helg uke 10, 2009

appelsin-4751

Appelsinpiken åpnet svært, svært dårlig. Filmen kom på en 8.plass. Kun 6 622 personer så den, og filmen er attpå til ute i hele 56 kopier! Det gir et snitt på 118 per sal. Besøkstallet er katastrofalt dårlig. Ja, filmen er en flopp.

Når en stor norsk film som Appelsinpiken (samproduksjon mellom tre land og budsjett på over 30 millioner kroner) blir sett av så få  i åpningshelgen er det behov for en debatt om markedsføring av norske filmer. Det er et bra tiltak av Norsk filminstitutt å arrangere Lanseringsdagen, der de håper å finne noen av svarene på hvordan norsk filmbransje kan overgå jubelåret 2008 og øke publikumsoppslutningen om norske filmer.

Selv synes jeg at Appelsinpiken var en kjedelig affære. Likevel trodde jeg at filmen hadde kommersiell appell og gode forutsetninger for en god åpningshelg, og ble en smule forundret da jeg fikk se besøkstallet. Men hvorfor var det så få som så filmen? Har kinopublikummet gått lei av norske filmatiseringer?

Jeg tror ikke det bare skyldes at den fikk relativt dårlig kritikk (for det meste 2-ere, 3-ere og 4-fiere). Det at Appelsinpiken er markedsført som feelgood-film er vel heller ikke helt vellykket. I tillegg har nok filmen problemer med å finne målgruppen. Ifølge produsent Axel Helgeland er hovedmålgruppen jenter 15-25 år. Ellers er vel ikke markedsføringen særlig kreativ. Det er fortsatt få norske filmer som bruker internett aktivt i markedsføringen, men Yatzy er et unntak. Senere i mars har ungdomsfilmen premiere, og den har blant annet en egen YouTube-kanal, noe langt flere norske filmer burde ha. Sjekk ut siden her. Produsenten Karin Julsrud har skjønt at viral markedsføringen er veldig flott, og hun har tidligere uttalt at:

”Vi vil nå ungdommen der de er. Derfor har vi hyret et eget byrå som jobber med en viral-kampanje; det vil si omfattende spredning av klipp og informasjon om «Yatzy» via nettet, via steder ungdommen klikker seg inn på. Vi sørger for en gradvis informasjonsspredning opp mot premieren. Og det var en liten teaser fra filmen som ble oppfanget hos Fox i USA.”

Det er fortsatt grunn til å kommentere Max Manus. Filmen, som har gått på kino i 11 uker, har en langt bedre plassering enn Appelsinpiken – 5.plass, selv om det er en liten nedgang siden forrige helg da den lå på 3.plass. 7 340 så Max Manus denne helgen. Hittil har 1 113 179 sett filmen. Det er dermed den 3.mest sette filmen i Norge noensinne. Filmen er bedre besøkt enn filmer som Mamma Mia! (1 110 739), Ringenes Herre – Ringens brorskap (1 037 131) og Ringenes Herre: Atter en Konge (1 009 871). Okkupasjonsdramaet har for øvrig kommet på topplisten til IMDB for både actionfilmer, krigsfilmer, historiske og biografiske filmer, melder Dagbladet.no.

Bolt AR Final 2

Det var ingen film som klarte å vippe Disneys Bolt av pinnen. I forrige uke var det mange som hadde vinterferie, og en del foreldre tok helt sikkert med barna for å se filmen. Nordisk Films Olsenbanden Jr. og det sorte gullet er ikke langt bak, nærmere bestemt på en 5.plass. Denne helgen ble den norske barnefilmen sett av 9944. Serien som er 40 år gammel (hvis man inkluderer seniorutgaven), klarer fortsatt å få tusener inn i kinosalene. Det er altså fortsatt et stort publikum for Olsenbanden-filmene. Jeg tror likevel at kinopublikummet hungrer etter originale norske barnefilmer. Det hadde vært fint dersom barnefilmregissøren Arne Lindtner Næss laget flere barnefilmer basert på nytt materiale.

Hva med nykommerne på lista? Han er faktisk ikke interessert endte på en 4.plass med 7 659 besøkende.Vel, nok om den filmen: den er jeg ikke interessert i. Thrilleren The International, som i likhet med Appelsinpiken er spilt inn i Tyskland, ble sett av 7 287.

slumdog-blogg

Oscar-prisene til Slumdog Millionare har ført til at filmen nå er på 2.plass, mens den forrige helg var på 6.plass. Totalbesøket er nå 88 969. Dette er svært imponerende, for oppgangen i forhold til forrige helt er faktisk på hele 128 %. Nøyaktig 15 000 tok turen til kino for å se den fattige gutten Jamal vinne i ”Vil du bli millionær?”. Filmen hadde det høyeste snittet (714) per sal. Som jeg skrev forrige uke, så er jeg temmelig sikker på at denne filmen får et godt og langt liv på norske kinoer. I søndagsutgaven av Aftenposten la jeg også merke til at en kvinne hadde skrevet et innlegg om filmen. Hun reagerte kraftig på volden. Slike oppslag gir også oppmerksomhet, og pirrer nok nysgjerrigheten til de som ikke har sett den, vil jeg tro. Legg også merke til at Milk ligger på en 15.plass. Det betyr at den har klatret en plass. Disse to filmene har fått ekstra mye oppmerksomhet i media i kjølevannet av Oscar-utdelingen, så det viser at Oscar-prisene har et visst utslag på besøkstallet. Ellers er det ingen andre Oscar-filmer som klatrer på topp 20-lista. Hvordan går det med The Wrestler? Hittil har 24 225 valgt å se filmen, og denne helgen ble den sett av 3380. Nedgangen er 29 %. Men fortsatt er filmen ute i 16 kopier. Dersom Mickey Rourke hadde vunnet en Oscar, så ville nok enda flere sett filmen. Likevel skal Arthaus være veldig fornøyd med filmens besøkstall. The Wrestler er allerede en av Arthaus’ best besøkte filmer noensinne. Vals med Bashir, derimot, faller. Denne helgen ble den israelske filmen sett av 738. Det er en bitteliten nedgang sammenliknet med forrige helg.

Hvordan går det med de to dokumentarene som går på kino? Jakten på hukommelsen har falt nesten 10 plasser og fikk et besøk på 323. Nedgangen er 72 %, og det må sies å være ganske dramatisk. Man On Wire vant Oscar, men 373 så filmen.

New York i et nøtteskall er ikke engang å finne på listen over de 43 mest sette filmene i Norge. På 43.plass ligger RocknRolla, som ble sett av 74 personer i løpet av helgen. Altså: Charlie Kaufman regidebut ble sett av færre. Det er nok flere enn meg som ønsket å se Kaufmans film flere ganger på kino, men nå er det ifølge Filmweb bare Stavanger som viser filmen. Hva med en ønskereprise?

Førstkommende fredag har The Reader og Watchmen premiere. Legg merke til den flotte markedsføringen til Watchmen, for eksempel her eller på forsiden til Rushprint. Sånn skal det gjøres!

Tallenes Tale: Helg uke 10, 2009

appelsin-4751

Appelsinpiken åpnet svært, svært dårlig. Filmen kom på en 8.plass. Kun 6 622 personer så den, og filmen er attpå til ute i hele 56 kopier! Det gir et snitt på 118 per sal. Besøkstallet er katastrofalt dårlig. Ja, filmen er en flopp.

Når en stor norsk film som Appelsinpiken (samproduksjon mellom tre land og budsjett på over 30 millioner kroner) blir sett av så få  i åpningshelgen er det behov for en debatt om markedsføring av norske filmer. Det er et bra tiltak av Norsk filminstitutt å arrangere Lanseringsdagen, der de håper å finne noen av svarene på hvordan norsk filmbransje kan overgå jubelåret 2008 og øke publikumsoppslutningen om norske filmer.

Selv synes jeg at Appelsinpiken var en kjedelig affære. Likevel trodde jeg at filmen hadde kommersiell appell og gode forutsetninger for en god åpningshelg, og ble en smule forundret da jeg fikk se besøkstallet. Men hvorfor var det så få som så filmen? Har kinopublikummet gått lei av norske filmatiseringer?

Jeg tror ikke det bare skyldes at den fikk relativt dårlig kritikk (for det meste 2-ere, 3-ere og 4-fiere). Det at Appelsinpiken er markedsført som feelgood-film er vel heller ikke helt vellykket. I tillegg har nok filmen problemer med å finne målgruppen. Ifølge produsent Axel Helgeland er hovedmålgruppen jenter 15-25 år. Ellers er vel ikke markedsføringen særlig kreativ. Det er fortsatt få norske filmer som bruker internett aktivt i markedsføringen, men Yatzy er et unntak. Senere i mars har ungdomsfilmen premiere, og den har blant annet en egen YouTube-kanal, noe langt flere norske filmer burde ha. Sjekk ut siden her. Produsenten Karin Julsrud har skjønt at viral markedsføringen er veldig flott, og hun har tidligere uttalt at:

”Vi vil nå ungdommen der de er. Derfor har vi hyret et eget byrå som jobber med en viral-kampanje; det vil si omfattende spredning av klipp og informasjon om «Yatzy» via nettet, via steder ungdommen klikker seg inn på. Vi sørger for en gradvis informasjonsspredning opp mot premieren. Og det var en liten teaser fra filmen som ble oppfanget hos Fox i USA.”

Det er fortsatt grunn til å kommentere Max Manus. Filmen, som har gått på kino i 11 uker, har en langt bedre plassering enn Appelsinpiken – 5.plass, selv om det er en liten nedgang siden forrige helg da den lå på 3.plass. 7 340 så Max Manus denne helgen. Hittil har 1 113 179 sett filmen. Det er dermed den 3.mest sette filmen i Norge noensinne. Filmen er bedre besøkt enn filmer som Mamma Mia! (1 110 739), Ringenes Herre – Ringens brorskap (1 037 131) og Ringenes Herre: Atter en Konge (1 009 871). Okkupasjonsdramaet har for øvrig kommet på topplisten til IMDB for både actionfilmer, krigsfilmer, historiske og biografiske filmer, melder Dagbladet.no.

Bolt AR Final 2

Det var ingen film som klarte å vippe Disneys Bolt av pinnen. I forrige uke var det mange som hadde vinterferie, og en del foreldre tok helt sikkert med barna for å se filmen. Nordisk Films Olsenbanden Jr. og det sorte gullet er ikke langt bak, nærmere bestemt på en 5.plass. Denne helgen ble den norske barnefilmen sett av 9944. Serien som er 40 år gammel (hvis man inkluderer seniorutgaven), klarer fortsatt å få tusener inn i kinosalene. Det er altså fortsatt et stort publikum for Olsenbanden-filmene. Jeg tror likevel at kinopublikummet hungrer etter originale norske barnefilmer. Det hadde vært fint dersom barnefilmregissøren Arne Lindtner Næss laget flere barnefilmer basert på nytt materiale.

Hva med nykommerne på lista? Han er faktisk ikke interessert endte på en 4.plass med 7 659 besøkende.Vel, nok om den filmen: den er jeg ikke interessert i. Thrilleren The International, som i likhet med Appelsinpiken er spilt inn i Tyskland, ble sett av 7 287.

slumdog-blogg

Oscar-prisene til Slumdog Millionare har ført til at filmen nå er på 2.plass, mens den forrige helg var på 6.plass. Totalbesøket er nå 88 969. Dette er svært imponerende, for oppgangen i forhold til forrige helt er faktisk på hele 128 %. Nøyaktig 15 000 tok turen til kino for å se den fattige gutten Jamal vinne i ”Vil du bli millionær?”. Filmen hadde det høyeste snittet (714) per sal. Som jeg skrev forrige uke, så er jeg temmelig sikker på at denne filmen får et godt og langt liv på norske kinoer. I søndagsutgaven av Aftenposten la jeg også merke til at en kvinne hadde skrevet et innlegg om filmen. Hun reagerte kraftig på volden. Slike oppslag gir også oppmerksomhet, og pirrer nok nysgjerrigheten til de som ikke har sett den, vil jeg tro. Legg også merke til at Milk ligger på en 15.plass. Det betyr at den har klatret en plass. Disse to filmene har fått ekstra mye oppmerksomhet i media i kjølevannet av Oscar-utdelingen, så det viser at Oscar-prisene har et visst utslag på besøkstallet. Ellers er det ingen andre Oscar-filmer som klatrer på topp 20-lista. Hvordan går det med The Wrestler? Hittil har 24 225 valgt å se filmen, og denne helgen ble den sett av 3380. Nedgangen er 29 %. Men fortsatt er filmen ute i 16 kopier. Dersom Mickey Rourke hadde vunnet en Oscar, så ville nok enda flere sett filmen. Likevel skal Arthaus være veldig fornøyd med filmens besøkstall. The Wrestler er allerede en av Arthaus’ best besøkte filmer noensinne. Vals med Bashir, derimot, faller. Denne helgen ble den israelske filmen sett av 738. Det er en bitteliten nedgang sammenliknet med forrige helg.

Hvordan går det med de to dokumentarene som går på kino? Jakten på hukommelsen har falt nesten 10 plasser og fikk et besøk på 323. Nedgangen er 72 %, og det må sies å være ganske dramatisk. Man On Wire vant Oscar, men 373 så filmen.

New York i et nøtteskall er ikke engang å finne på listen over de 43 mest sette filmene i Norge. På 43.plass ligger RocknRolla, som ble sett av 74 personer i løpet av helgen. Altså: Charlie Kaufman regidebut ble sett av færre. Det er nok flere enn meg som ønsket å se Kaufmans film flere ganger på kino, men nå er det ifølge Filmweb bare Stavanger som viser filmen. Hva med en ønskereprise?

Førstkommende fredag har The Reader og Watchmen premiere. Legg merke til den flotte markedsføringen til Watchmen, for eksempel her eller på forsiden til Rushprint. Sånn skal det gjøres!

MENY