Den svenske virale suksessen Kung Fury er som kjent sett av over 20 millioner på YouTube og hylles for sin unike miks av ironi, kjærlige film- og spillreferanser og lavt budsjettert, men oppfinnsom produksjonskvalitet der effektmakerne har hentet mye næring fra 80-tallets gullgruve/skraphaug av actionfilmer.
Etter en vellykket Kickstarter-kampanje deltok David Sandbergs film også under årets Directors Fortnight i Cannes og har siste halvåret gått sin seiersgang på diverse tv-kanaler.
Det mange kanskje ikke vet er at den halvtimes lange filmen opprinnelig ble laget innenfor Det svenske filminstitutets talentpott Moving Sweden. Denne talentordningen er ment å fremme ”kontinuitet för svenska filmskapare, ge möjlighet att berätta i fler olika format (30, 45 och 60 min) och att inom redan fastställda stödnivåer skapa tillfälle att fokusera på det konstnärliga arbetet”.
Den kan minne litt om den norske Nye Veier-ordningen, men er først og fremst rettet mot fiksjon og filmskapere helt i starten av sin karriere (selv om også etablerte filmskapere oppfordres til å søke).
Nå har Moving Sweden fått en pen påplussing med 10 millioner på neste års budsjett, noe som ikke minst skyldes suksessen med Kung Fury. Så langt har 18 prosjekter fått støtte siden oppstarten i 2013, deriblant Anders Hazelius’ Guerilla som deltok i Karlovy Vary Forum.
Mowing Sweden er et samarbeid mellom SFI og Sveriges Televisjon, Regionalt filmressurscentrum og Filmregion Stockholm Mälardalen og har et årlig budsjett på 20 millioner svenske kroner.