Storfilmen om Sonja Henie har på tre romjulsdager solgt 20.000 kinobilletter. Det er verken kinobransjen eller filmens produsent fornøyd med, skal vi tro Nrk.no. Med et budsjett på 78 millioner kroner, er det et stykke unna forventningene. Til sammenlikning ble Den 12 Mann sett av 110 000 publikummere over de samme tre dagene i fjor, og den hadde et lavere budsjett.
En annen av høstens storfilmer, Mordene i Kongo, hadde 33 000 besøkende på kino åpningshelgen 28.oktober, og den har nå rundet 116 000 besøkende. Den regnes som en mild skuffelse av produsentene og kinobransjen, og hadde et budsjett på 52 millioner.
Det er, som Sonja-produsent Synnøve Hørsdal er inne på i Nrk-intervjuet, fortsatt for tidlig å si noe om hvordan de endelige besøkstallene på Sonja vil se ut. Kanskje utvikler den seg til en ”slow burner” – det vil si en film som ikke faller like markant som de fleste andre filmer etter noen uker på kino. Men det ser ikke lovende ut, og allerede nå kan vi stille spørsmålet om den vil kunne runde 100 000 på kino.
Administrerende direktør Guttorm Petterson i bransjeorganisasjonen Film & kino tilskriver det skuffende besøket at filmen ikke har klart å fange ungdommen. Men primærpublikummet til filmen er de voksne, og kanskje særlig de godt voksne som vet hvem Henie var. Og de har tydeligvis ennå ikke kommet seg opp av sofaen i romjulen.