Studie viser overvekt av mannlige hovedkarakterer i norsk film

Studie viser overvekt av mannlige hovedkarakterer i norsk film

Foto: Fra «Staying Alive», en av de norske kinofilmene fra 2015 med kvinnelig hovedkarakter.

Norsk Skuespillerforbund la i dag fram en undersøkelse som viser en overvekt av mannlige hovedkarakterer i norsk film. 

Undersøkelsen har tatt for seg representasjonen av mannlige og kvinnelige hovedkarakterer i norsk kinofilm i perioden 2011-2015, og er utført av Ingvild Bjerkeland og Johanne Kielland Servoll ved Høgskolen i Lillehammer på oppdrag fra Skuespillerforbundet. De to filmviterne har undersøkt 118 filmer i de kategoriene barnefilm, ungdomsfilm og film for voksne.

I undersøkelsen har de gjort følgende funn:

  • 40% av hovedkarakterene i filmene er kvinner, 60% er menn.
  • 38% av hovedkarakterene i film for voksne er kvinner, 62% er menn.
  • I film for voksne med kun én hovedkarakter, er det dobbelt så mange menn som kvinner: 1/3 av filmer for voksne med kun én hovedkarakter har kvinnelig hovedkarakter, 2/3 har mannlig.
  • 29% av norske filmer har kun kvinnelige hovedkarakterer, mens 50% har kun mannlige. For film laget for voksne er andelene 27% og 52%.

Norsk Skuespillerforbund ser med bekymring på tallene fra undersøkelsen, skriver de i en pressemelding.

– Vi har lenge visst at det har vært en skjevfordeling mellom kjønnene når det gjelder de som står bak kameraet. Nå ser vi at det også gjelder skuespillere, sier styrerepresentant i Norsk Skuespillerforbund Maria Bock i pressemeldingen.

– Vi går glipp av mye høy kvalitet i norske filmer ved at kvinner har vanskelig for å slippe til og få fortalt sine historier. Publikum fortjener å se film som angår dem, og setter livene deres i et nytt og overraskende perspektiv. Halvparten av alle liv er faktisk kvinneliv. Det er et kvalitetskriterium å formidle også deres perspektiv på en kunstnerisk spennende måte, uttaler Skuespillerforbundets leder Knut Alfsen i samme melding.

– Vi mener skuespillere skal regnes som en del av nøkkelfunksjonene innen film, og at det nå er på høy tid at det gjennomføres tiltak som forbedrer kjønnsbalansen. Fordi publikum fortjener det, sier Maria Bock.

Studie viser overvekt av mannlige hovedkarakterer i norsk film

Studie viser overvekt av mannlige hovedkarakterer i norsk film

Foto: Fra «Staying Alive», en av de norske kinofilmene fra 2015 med kvinnelig hovedkarakter.

Norsk Skuespillerforbund la i dag fram en undersøkelse som viser en overvekt av mannlige hovedkarakterer i norsk film. 

Undersøkelsen har tatt for seg representasjonen av mannlige og kvinnelige hovedkarakterer i norsk kinofilm i perioden 2011-2015, og er utført av Ingvild Bjerkeland og Johanne Kielland Servoll ved Høgskolen i Lillehammer på oppdrag fra Skuespillerforbundet. De to filmviterne har undersøkt 118 filmer i de kategoriene barnefilm, ungdomsfilm og film for voksne.

I undersøkelsen har de gjort følgende funn:

  • 40% av hovedkarakterene i filmene er kvinner, 60% er menn.
  • 38% av hovedkarakterene i film for voksne er kvinner, 62% er menn.
  • I film for voksne med kun én hovedkarakter, er det dobbelt så mange menn som kvinner: 1/3 av filmer for voksne med kun én hovedkarakter har kvinnelig hovedkarakter, 2/3 har mannlig.
  • 29% av norske filmer har kun kvinnelige hovedkarakterer, mens 50% har kun mannlige. For film laget for voksne er andelene 27% og 52%.

Norsk Skuespillerforbund ser med bekymring på tallene fra undersøkelsen, skriver de i en pressemelding.

– Vi har lenge visst at det har vært en skjevfordeling mellom kjønnene når det gjelder de som står bak kameraet. Nå ser vi at det også gjelder skuespillere, sier styrerepresentant i Norsk Skuespillerforbund Maria Bock i pressemeldingen.

– Vi går glipp av mye høy kvalitet i norske filmer ved at kvinner har vanskelig for å slippe til og få fortalt sine historier. Publikum fortjener å se film som angår dem, og setter livene deres i et nytt og overraskende perspektiv. Halvparten av alle liv er faktisk kvinneliv. Det er et kvalitetskriterium å formidle også deres perspektiv på en kunstnerisk spennende måte, uttaler Skuespillerforbundets leder Knut Alfsen i samme melding.

– Vi mener skuespillere skal regnes som en del av nøkkelfunksjonene innen film, og at det nå er på høy tid at det gjennomføres tiltak som forbedrer kjønnsbalansen. Fordi publikum fortjener det, sier Maria Bock.

MENY