Den kunne fly ut i verden likevel!
Den norsk-tyske filmen Richard Storken hadde fransk kinopremiere forrige uke, og ble sett av 92 126 tilskuere første uken. I disse dager runder den 100 000, og ligger blant de ti mest sette filmene for de siste ukene i Frankrike. Da den gikk på norske kinoer i 2017 ble den sett av 98 307 her hjemme.
Den norske hovedprodusenten Kristine Knudsen har aldri lagt skjul på de internasjonale ambisjonene bak filmen. Da vi intervjuet henne i fjor kunne hun fortelle om en lang prosess med å få prosjektet finansiert. Akkurat som ingen i starten tror at storken Richard vil lære seg å fly, var det en viss skepsis i markedet om filmen også kunne «ta av», kunne hun fortelle.
– De offentlige filmfondene var positive til å få en original fortelling på kino. Men skepsisen i markedet har vært stor. Der vil man helst satse på det kjente, sa hun.
Likevel har hun gjort markedets skepsis til skamme. På vårparten i fjor var den allerede solgt til 155 land.
– Den vil komme på kino i alle viktige territorier. I mai kunne publikum i en rekke europeiske og latinamerikanske land pluss Vietnam se hvordan lille Richard får hjelp av en ugle og en undulat til å komme seg til Afrika likevel. Senere står kinoer i USA og Kina for tur.
Det møysommelige arbeidet begynte i 2012 og endte med at Tyskland, Belgia, Luxembourg og Norge bidro på ulikt vis. Av et budsjett på 10 millioner euro har tyskerne finansiert rundt 35 prosent, Belgia 30 prosent, Luxembourg 20 og Norge 15 prosent.
– Arbeidet har vært veldig forskjellig fra å jobbe med smalere, kunstneriske filmer slik jeg har gjort før. Der kan man forvente mer støtte fra en tv-kanal, men lite fra distributør og salgsagent. Etter en lang prosjektutvikling fikk Richard Storken omsider en stor minimumsgaranti fra den internasjonale salgsagenten Global Screen og distributøren Wild Bunch Germany.
Du kan lese historien om Richard Storkens vei ut i verden her