Nytt nettsted fronter kvinnelige reklameregissører

Nytt nettsted fronter kvinnelige reklameregissører

For to år siden lanserte den svenske produsentforeningen og KOMM (Sveriges kommunikasjonsforening) initiativet En av tre”, med formål om å øke andelen kvinnelige reklamefilmregissører. Som i den norske reklamefilmbransjen har andelen kvinner vært svært lav, og initiativet har handlet om å få hver tredje reklamefilm-pitch til å knytte til seg en kvinnelig regissør.

I forlengelsen av initiativet lanseres i disse dager en engelskspråklig versjon av nettstedet, oneofthree.se. Her presenteres alle de kvinnelige regissørene for en stadig mer internasjonal bransje med showreels og annen relevant informasjon.

Mens den svenskspråklige weben var ment å få fram flere kvinnelige regissører som svenske produsenter kunne knytte til sine selskap, er den engelskspråklige i større grad et verktøy for å finne en kvinnelig regissør raskt og effektivt, forteller Cornelia Opitz, leder av Film&TV-Producenternas reklameavdeling.

”Forskjellen fra to år siden er at det i dag finnes flere kvinnelige regissører som representeres av produksjonsselskapene. Nå har vi laget et verktøy som gjør den enklere å finne fram til dem”.

Det er per i dag 28 aktive kvinnelige regissører som er registrert, en klar framgang fra lanseringen i 2014 da produksjonsselskapene bare hadde knyttet til seg fem regissører.

”En av tre har utgjort en forskjell på disse årene. Vi har kommet et stykke på vei. Det tar tid å oppnå en balanse, men nå er vi tross alt på vei og på nettstedet kan man virkelig se den skatten som produksjonsbransjen besitter”.

Kanskje er dette initiativet også noe den norske bransjen kunne tenke seg å gå videre med. Rushprint satte for noen år siden søkelyset på lav representasjon av kvinnelige regissører i norsk reklamefilm, og årsakene viste seg den gangen å være flere: på ene siden var ikke reklamefilmprodusentene selv bevisst problemet, på andre siden søkte heller ikke kvinnene seg til reklameoppdragene. Det kan virke som denne situasjonen ikke har endret seg vesentlig.

Les også om et annet svensk initiativ, Nordicwomeninfilm.com, som gikk online tidligere i år og har som ambisjon å skrive om de levende bilders historie med utgangspunkt i et kvinnelig perspektiv.

Nytt nettsted fronter kvinnelige reklameregissører

Nytt nettsted fronter kvinnelige reklameregissører

For to år siden lanserte den svenske produsentforeningen og KOMM (Sveriges kommunikasjonsforening) initiativet En av tre”, med formål om å øke andelen kvinnelige reklamefilmregissører. Som i den norske reklamefilmbransjen har andelen kvinner vært svært lav, og initiativet har handlet om å få hver tredje reklamefilm-pitch til å knytte til seg en kvinnelig regissør.

I forlengelsen av initiativet lanseres i disse dager en engelskspråklig versjon av nettstedet, oneofthree.se. Her presenteres alle de kvinnelige regissørene for en stadig mer internasjonal bransje med showreels og annen relevant informasjon.

Mens den svenskspråklige weben var ment å få fram flere kvinnelige regissører som svenske produsenter kunne knytte til sine selskap, er den engelskspråklige i større grad et verktøy for å finne en kvinnelig regissør raskt og effektivt, forteller Cornelia Opitz, leder av Film&TV-Producenternas reklameavdeling.

”Forskjellen fra to år siden er at det i dag finnes flere kvinnelige regissører som representeres av produksjonsselskapene. Nå har vi laget et verktøy som gjør den enklere å finne fram til dem”.

Det er per i dag 28 aktive kvinnelige regissører som er registrert, en klar framgang fra lanseringen i 2014 da produksjonsselskapene bare hadde knyttet til seg fem regissører.

”En av tre har utgjort en forskjell på disse årene. Vi har kommet et stykke på vei. Det tar tid å oppnå en balanse, men nå er vi tross alt på vei og på nettstedet kan man virkelig se den skatten som produksjonsbransjen besitter”.

Kanskje er dette initiativet også noe den norske bransjen kunne tenke seg å gå videre med. Rushprint satte for noen år siden søkelyset på lav representasjon av kvinnelige regissører i norsk reklamefilm, og årsakene viste seg den gangen å være flere: på ene siden var ikke reklamefilmprodusentene selv bevisst problemet, på andre siden søkte heller ikke kvinnene seg til reklameoppdragene. Det kan virke som denne situasjonen ikke har endret seg vesentlig.

Les også om et annet svensk initiativ, Nordicwomeninfilm.com, som gikk online tidligere i år og har som ambisjon å skrive om de levende bilders historie med utgangspunkt i et kvinnelig perspektiv.

MENY