Dagens tildelinger fra Norsk filminstitutt vil bidra til å gi oss en andre og tredje sesong av Heimebane og Okkupert. Det ble fordelt over 25 millioner på en rekke norske dramaserier – fire helt nye serier, og disse to etablerte.
Blant de nye finner vi serieskaperne bak Lilyhammer, Eilif Skodvin og Anne Bjørnstad, som sammen med regissør Jens Lien har fått 9.500.000 til Fremvandrerne, for HBO Nordic. ”Serien handler om hva som skjer når mennesker fra forskjellige tidsepoker fremvandrer til Norge i nåtid”. Prosjektet ble også nylig tildelt støtte av den norske insentivordningen.
Samlet oversikt over prosjektene:
Kielergata : Anagram Norge AS med serieskaperne Jesper Sundnes, Stig Frode Henriksen og Patrik Syversen som også er konseptuerende regissør, i tillegg til at Cecilie Mosli har regi, er tildelt 4.150.000 kroner i produksjonstilskudd til dramathrilleren Kielergata for TV 2, der handlingen foregår i Skandinavias tilsynelatende minst kriminelle kommune.
Skitten snø: Miso Film Norge med serieskaperne Mahmona Khan og Gry Strømme og regissør Katarina Launing er tildelt 3.700.000 kroner i tilskudd til NRK-serien Skitten Snø, basert på Mahmona Khans ungdomsroman ved samme navn.
Sööfe : TMM Produksjon ved Bjørn Tore Hallem og Dag Rune Johansen har fått 1.000.000 kroner i tilskudd til dramaserien Sööfe for NRK Super, om en 11 år gammel jente som jakter på sin samiske identitet.
Heimebane 2 : Motlys AS, med serieskaper Johan Fasting og regissørene Yngvild Sve Flikke og Stian Kristiansen, er tildelt 3.250.000 kroner i tilskudd til Heimebane sesong 2 for NRK.
Okkupert 3 : Yellow Bird Norge AS og serieskaper Erik Skjoldbjærg er tildelt 3500000 kroner i produksjonstilskudd til tredje sesong av dramaserien Okkupert for Viaplay.
Beforeigners (arb.tittel Fremvandrerne): Rubicon TV, serieskaperne Eilif Skodvin og Anne Bjørnstad, samt regissør Jens Lien, har fått 9.500.000 kroner i tilskudd til dramaserien Fremvandrerne, for HBO Nordic.
NFI mener å se en lett overvekt av kvinnelige hovedroller denne gangen:
”Mangelen på mangfold på norske skjermer har tidvis vært kritisert, men nå ser vi klare bud på hvordan norsk drama kan speile samfunnet og det flerkulturelle rundt oss. Kvinneandelen i både søknadsbunke og tildelinger er drastisk bedret de siste årene, og i de utvalgte prosjektene denne gangen ser vi også en lett overvekt av kvinnelige hovedroller”, sier en av konsulentene, Silje Riise Næss.
Les også vår gjennomgang av tidenes norske dramaboom og prosjektene som er underveis.