Norske distributørers innkjøp i Toronto

Vi er best - versjon 2
Lukas Moodyssons «Vi är best»

Etter at verdens største film festival i Toronto er ferdig, begynner de norske distributørene å få oversikt over sine innkjøp. Håkon Skogrand i Film & Kino, som til vanlig er programsjef i Haugesund, har laget en oversikt over hvilke filmer som er på vei til Norge fra Toronto. Som han skriver på kino.no, så er ”Toronto internasjonale filmfestival fortsatt den mest matnyttige festivalen for norske kinoprogrammerere. Et stort antall av festivalens filmer kommer på norske kinoer det kommende året».

”Markedsprogrammet er bredt og innholdsrikt, og ikke minst består det av et stort antall filmer som vil komme på norske kinoer det kommende året. Festivalen viser høydepunktene fra årets Cannes-festival, men den presenterer også sentrale filmer fra den delvis parallelle festivalen i Venezia, i tillegg til filmer fra Sundance, Berlin og andre A-festivaler det siste året, som ennå ikke har fått norsk kinolansering”

Skogrand nevner aktuelle filmer som Gravity (SF, verdenspremiere i Venezia), Rush (NFD, verdenspremiere i London 2. sept.) og Don Jon (NFD, verdenspremiere i Sundance), som alle sto sentralt i Toronto og kommer på norske kinoer etter hvert. Det samme gjorde Nordisk Film Distribusjons The Fifth Estate og Prisoners.

Her er distributørenes Toronto-filmer som du kan vente på norske kinoer i løpet av året:

Arthaus: Som far, så sønn, The Wind Rises

Fidalgo: Walesa. Man of Hope

Norsk Filmdistribusjon: Vi är bäst!, The Railway Man

Scanbox: Philomena, Mandela: A Long Walk to Freedom, August: Osage County, The F Word, Blood Ties

SF: 12 Years a Slave (vinner av Publikumsprisen), Le Week-End, Fading Gigolo, Can a Song Change Your Life og One Chance

UIP: Labor Day

Fra Star Media Entertainment: Dallas Buyers Club

Andre gode filmer med kinopotensial var ifølge Skogrand  The Invisible Woman, Belle, Joe og Sunshine on Leith. Han trekker også fram to filmer fra Venezia som hadde lukkete markedsvisninger i Toronto: Locke (SF) og Still Life (ART). I tillegg et par smalere titler fra det offisielle programmet: Fernando Eimbckes Club Sandwich og Pawel Pawlikowskis Ida; sistnevnte er for Skogrand et høydepunkt fra Toronto. Den ble også tildelt FIPRESCIs kritikerpris.

Les mer om Toronto film festival i reisebrevene fra Lars Daniel Krutzkoff Jacobsen som deltok på festivalen med «De umoralske».

Norske distributørers innkjøp i Toronto

Vi er best - versjon 2
Lukas Moodyssons «Vi är best»

Etter at verdens største film festival i Toronto er ferdig, begynner de norske distributørene å få oversikt over sine innkjøp. Håkon Skogrand i Film & Kino, som til vanlig er programsjef i Haugesund, har laget en oversikt over hvilke filmer som er på vei til Norge fra Toronto. Som han skriver på kino.no, så er ”Toronto internasjonale filmfestival fortsatt den mest matnyttige festivalen for norske kinoprogrammerere. Et stort antall av festivalens filmer kommer på norske kinoer det kommende året».

”Markedsprogrammet er bredt og innholdsrikt, og ikke minst består det av et stort antall filmer som vil komme på norske kinoer det kommende året. Festivalen viser høydepunktene fra årets Cannes-festival, men den presenterer også sentrale filmer fra den delvis parallelle festivalen i Venezia, i tillegg til filmer fra Sundance, Berlin og andre A-festivaler det siste året, som ennå ikke har fått norsk kinolansering”

Skogrand nevner aktuelle filmer som Gravity (SF, verdenspremiere i Venezia), Rush (NFD, verdenspremiere i London 2. sept.) og Don Jon (NFD, verdenspremiere i Sundance), som alle sto sentralt i Toronto og kommer på norske kinoer etter hvert. Det samme gjorde Nordisk Film Distribusjons The Fifth Estate og Prisoners.

Her er distributørenes Toronto-filmer som du kan vente på norske kinoer i løpet av året:

Arthaus: Som far, så sønn, The Wind Rises

Fidalgo: Walesa. Man of Hope

Norsk Filmdistribusjon: Vi är bäst!, The Railway Man

Scanbox: Philomena, Mandela: A Long Walk to Freedom, August: Osage County, The F Word, Blood Ties

SF: 12 Years a Slave (vinner av Publikumsprisen), Le Week-End, Fading Gigolo, Can a Song Change Your Life og One Chance

UIP: Labor Day

Fra Star Media Entertainment: Dallas Buyers Club

Andre gode filmer med kinopotensial var ifølge Skogrand  The Invisible Woman, Belle, Joe og Sunshine on Leith. Han trekker også fram to filmer fra Venezia som hadde lukkete markedsvisninger i Toronto: Locke (SF) og Still Life (ART). I tillegg et par smalere titler fra det offisielle programmet: Fernando Eimbckes Club Sandwich og Pawel Pawlikowskis Ida; sistnevnte er for Skogrand et høydepunkt fra Toronto. Den ble også tildelt FIPRESCIs kritikerpris.

Les mer om Toronto film festival i reisebrevene fra Lars Daniel Krutzkoff Jacobsen som deltok på festivalen med «De umoralske».

MENY