Norsk film med over 25 prosent markedsandel på kino

Norsk film med over 25 prosent markedsandel på kino

Kinobesøket for første halvår 2018 har vært høyere enn gjennomsnittet de siste årene, til tross for en viss nedgang i sommervarmen, melder bransjeorganisasjonen Film & Kino. Første halvår ble det solgt 5.493.200 billetter på norske kinoer, som er klart bedre enn «normalen» siste ti år.

Besøket på norske filmer har ikke vært så høyt siden Max Manus-året 2009, og er opp hele 60 prosent fra tilsvarende tid i fjor. Og det til tross for at juni måned har vært en av de dårligst besøkte i manns minne.

Det gir en norsk markedsandel på 25,2 prosent.

Den 12. mann er den klart mest sette norske filmen så langt, med 639 598 besøkende, men også Norske byggeklosser, Utøya 22.juli og barnefilmen Operasjon Mørkemann har oppnådd gode besøkstall.

Kinosjefene setter nå sin lit til at høstens storfilmer som Skjelvet, den nye Karsten og Petra-filmen («På skattejakt»), Månelyst i Flåklypa, Mordene i Kongo og julefilmen om Sonja Henie skal løfte filmåret ytterligere.

Sjelden har den norske filmvåren på kino framstått like variert og uforutsigbar, skrev Rushprint ved begynnelsen av året – og etterlyste samtidig flere kvinner på regi (det har vært tre av dem så langt i år, noe som er forsvinnende lite).

”Den store testen i møte med publikum blir kanskje Poppes filmatisering av terroren på Utøya. Det er den første norske fiksjonsfilmen for kino som forsøker å formidle noe om 22.7, og det er et åpent spørsmål om nordmenn ønsker å se en film om noe så smertefullt”, skrev vi videre, og kan i dag fastslå at filmen har oppnådd et godt besøk. Mest overraskende var kanskje at dokumentarfilmen Trondheimsreisen har rundt 28 000 kinobesøk, noe som viser potensialet i programmering av filmer med sterk lokal forankring.

Og som før står mye og faller på barne- og familiefilmene, denne våren anført av Brillebjørn på bondegården og Operasjon mørkemann som oppnådde høye besøkstall.

Vi skrev også om den rollen barnefilmene er blitt tildelt, på godt og vondt – som garantister for en høy markedsandel hjemme som også kan bidra til at ”vanskeligere” konsulentfilmer som Jørn Utkilens Vann over ild lar seg realisere. Så langt har Utkilens film rundet 2400 etter fire uker på kino.

Norsk film med over 25 prosent markedsandel på kino

Norsk film med over 25 prosent markedsandel på kino

Kinobesøket for første halvår 2018 har vært høyere enn gjennomsnittet de siste årene, til tross for en viss nedgang i sommervarmen, melder bransjeorganisasjonen Film & Kino. Første halvår ble det solgt 5.493.200 billetter på norske kinoer, som er klart bedre enn «normalen» siste ti år.

Besøket på norske filmer har ikke vært så høyt siden Max Manus-året 2009, og er opp hele 60 prosent fra tilsvarende tid i fjor. Og det til tross for at juni måned har vært en av de dårligst besøkte i manns minne.

Det gir en norsk markedsandel på 25,2 prosent.

Den 12. mann er den klart mest sette norske filmen så langt, med 639 598 besøkende, men også Norske byggeklosser, Utøya 22.juli og barnefilmen Operasjon Mørkemann har oppnådd gode besøkstall.

Kinosjefene setter nå sin lit til at høstens storfilmer som Skjelvet, den nye Karsten og Petra-filmen («På skattejakt»), Månelyst i Flåklypa, Mordene i Kongo og julefilmen om Sonja Henie skal løfte filmåret ytterligere.

Sjelden har den norske filmvåren på kino framstått like variert og uforutsigbar, skrev Rushprint ved begynnelsen av året – og etterlyste samtidig flere kvinner på regi (det har vært tre av dem så langt i år, noe som er forsvinnende lite).

”Den store testen i møte med publikum blir kanskje Poppes filmatisering av terroren på Utøya. Det er den første norske fiksjonsfilmen for kino som forsøker å formidle noe om 22.7, og det er et åpent spørsmål om nordmenn ønsker å se en film om noe så smertefullt”, skrev vi videre, og kan i dag fastslå at filmen har oppnådd et godt besøk. Mest overraskende var kanskje at dokumentarfilmen Trondheimsreisen har rundt 28 000 kinobesøk, noe som viser potensialet i programmering av filmer med sterk lokal forankring.

Og som før står mye og faller på barne- og familiefilmene, denne våren anført av Brillebjørn på bondegården og Operasjon mørkemann som oppnådde høye besøkstall.

Vi skrev også om den rollen barnefilmene er blitt tildelt, på godt og vondt – som garantister for en høy markedsandel hjemme som også kan bidra til at ”vanskeligere” konsulentfilmer som Jørn Utkilens Vann over ild lar seg realisere. Så langt har Utkilens film rundet 2400 etter fire uker på kino.

MENY