Katarina Launing, Stig Andersen og Karl Emil Rikardsen var blant filmskaperne som ble tildelt midler fra Nordisk film- og tv-fond denne uken.
Mens Launings Battle fikk 1,7 millioner kroner, ble Andersens Munch i helvete tildelt 500 000 kroner og Rikardsens De arktiske kamelene 250 000 kroner. Fra før er alle prosjektene tildelt betydelig støtte fra blant annet Norsk filminstitutt.
Battle er en norsk serie for ungdom som henter sin inspirasjon i klassiske ungdomsfilmer som Flashdance og Dirty Dancing. ”I møte med moderne dansefortellinger som Street Dance og Step Up legger filmen opp til en realistisk stil ikke ulik serier som Unge lovende og Skam”, heter det i omtalen fra produsenten. Produsent er Pål Røed i Friland Film.
Spillefilm og dramakonsulent Silje Riise Næss hadde følgende å si om prosjektet da hun ga det nesten ni millioner i fjor:
”Norsk ungdomsfilm er mangelvare, men de filmene som lages er ofte treffende og gode skildringer av norsk virkelighet og ungdomsliv. Battle har med seg mye fra denne tradisjonen, men kombinerer det med amerikanske inspirasjoner fra sjangerfilm og populærkultur. Ved å tematisere øst og vest i Oslo reises spørsmål om identitet og tro på seg selv. Men først og fremst er dette en energisk, livsbejaende og passe klisjéfylt film med forelskelse, fengende dans og topp hip hop-musikk som hovedingredienser. Jeg konstaterer ellers at ungjenter er de nye hovedkarakterene i norsk film og tv, langt på vei i ferd med å dytte den mannlige 30-40-åringen med selvrealiseringsproblemer ned fra tronen. Jeg ønsker Battles Amalie velkommen i denne klubben”.
Regissør Katarina Launing har sin utdannelse fra Den norske filmskolen. Hun spillefilmdebuterte med publikumssuksessen Julenatt i Blåfjell sammen med Roar Uthaug i 2009, men hennes store gjennombrudd kom med Kule kidz gråter ikke i 2014. Manusforfatter Maja Lunde slo for alvor gjennom som skjønnlitterær forfatter i fjor, men den bokhandelpris-belønte Bienes historie som foreløpig er solgt til 15 land
Indie Film og Carsten Aanonsen med regissør Stig Andersen fikk tidligere i år en million kroner i støtte fra NFI til Munch i helvete. Det er ”en dokumentar som vil finne årsaken til at Munch her hjemme ble trakassert for sine malerier, tilsidesatt av kolleger, plaget av skattemyndighetene og til slutt vise hvordan hans storslåtte testament til Oslo kommune er blitt dårlig forvaltet», skriver Andersen. «Dette har stått i sterk kontrast til den alltid økende internasjonale anerkjennelsen. Munch i helvete tar også et oppgjør med den repeterte oppfatningen av en maler som utelukkende skulle ha vært offer av nervøse lidelser”.
Stig Andersen har regissert en lang rekke filmer om kunstnere tidligere, blant annet Skrik og Madonna (2008), om ranet av Munchs malerier, samt dokumentarseriene Slottet, Stortinget og VG (2002-2006) og ResErection (2003), om bandet Turbonegers gjenforening. Hans internasjonalt mest kjente film er kanskje Frosset Hjerte (1999) som viste baksiden av polarhelten Roald Amundsen.
De arktiske kamelene handler om ”søskenparet Svalin (12) og Torarin (9), som bor på en liten øy lengst nord i Norge. De ønsker seg en hest, men får i stedet to mongolske kameler. Når pappaen til Svalin og Torarin skader hånda si er det barna som må forsøke å trene kamelene, men det viser seg vanskelig. Familien bestemmer seg for å reise til Mongolia for å finne en ekte kameltrener”.
«Her er en børnefilm som efter min mening har potentiale til at blive original og aldrig før set i sin fortælling», sa konsulent Helle Hansen i NFI da hun ga prosjektet støtte i januar. Karl Emil Rikardsen har erfaring med dokumentarfilm for og med barn og unge, blant annet gjennom serien Kulejenter for NRK. Han har også jobbet med historier om dyr, som i dokumentarserien Salt og Pepper, om bjørnungene i dyreparken Polar Zoo. Produsent er Knut Skoglund i Relation 04Media.