Nordisk Film inngår globalt remake-samarbeid

Nordisk Film inngår globalt remake-samarbeid

Foto: Nordisk Films Olsenbanden, her i dansk originalutgave.

Nordisk Film har gått inn i samarbeidet Globalgate, der ni store filmselskap – deriblant amerikanske Lionsgate og franske Gaumont – har muligheten til å lage nyinnspillinger av hverandres produksjoner.

Foruten det danskeide Nordisk film, er partnerne Lionsgate i USA, Gaumont i Frankrike, Gobis i Tyskland, Belga i Benelux-landene, tyrkiske TME, meksikanske Televisa/Videocine, japanske Kadokawa og sørkoreanske Lotte Entertainment.

Globalgate Entertainment vil bli ledet av Lionsgate i USA.

Med dette samarbeidet vil Nordisk Films katalog på hele 1200 titler bli tilbudt de andre partnerne til potensielt å lage sine egne, lokale ”remakes” – slik Nordisk Film vil ha tilsvarende tilgang til titlene fra de andre selskapene i nettverket for nyinnspilling i Norden.

Samarbeidet vil også omfatte den norske avdelingen av Nordisk Film og deres produksjoner (se uttalelser fra produsent Aage Aaberge lenger nede i saken).

– Vi har en ambisjon om å produsere enda flere filmer enn vi gjør i dag, og er derfor konstant på jakt etter gode ideer. Med Globalgate Entertainment kan vi dykke ned i et stort hav av spennende og fascinerende filmer som allerede har bevist sitt potensial, sier Nordisk Film Productions danske direktør Henrik Zein i en pressemelding.

Blant filmene fra Nordisk Film som tilbys for nyinnspilling er i første omgang de danske filmene Klassefesten (som allerede har fått nye versjoner i Finland og Estland), Oh Happy Day, Lykkevej, Lotto og Olsenbanden-serien.

– Nå får vi en helt ny mulighet for å få filmtitlene våre i omløp, nye så vel som gamle, slik at noen av dem kan bli gjeninnspilt i andre land, sier Kenneth Wiberg, direktør i Nordisk Film Distribution, som omtaler Nordisk Films katalog som en gullgruve av fatastiske og universelle historier.

Rushprint kontaktet produsent Aage Aaberge fra den norske avdelingen av Nordisk Film Production for å høre om hvilke konsekvenser dette vil ha for Nordisk Film i Norge og filmene de har produsert her hjemme.

– Vår norske titler ligger naturlig nok inne i dette samarbeidet, men det er for tidlig å si hva dette kan få av betydning for oss. Det er likevel slik at all kontakt med utlandet åpner nye muligheter som kan utnyttes på ulikt vis og vi håper selvsagt at dette skal få ringvirkninger også i Norge – selv om det kanskje kan være på litt lengre sikt, sier han.

– Vil det også gjelde de norske filmene Nordisk Film distribuerer, men som er produsert av andre norske produksjonsselskaper?

– Etter hva jeg har oppfattet gjelder ikke dette filmer som er distribuert av Nordisk Film, men produsert av andre utenforstående selskaper, men det er mulig at de også kan legge sine filmer inn i dette tilbudet om det skulle være av interesse.

Aaberge bekrefter at Globalgate-samarbeidet innebærer at også Nordisk Film i Norge får tilgang til titlene til de andre selskapene i Globalgate-samarbeidet, med mulighet for norske nyinnspillinger.

– Ja, vi vil få samme mulighet for remakes av filmer fra de samarbeidende selskapene i Norge, men vårt hovedfokus vil som tidligere være å utvikle egne originale prosjekter, sier han.

Når nyinnspillingene realiseres vil de også bli distribuert av selskapene som inngår i Globalgate-samarbeidet, og de vil bli co-finansiert gjennom det tilknyttede Globalgate Fund.

– I land etter land konkurrerer lokalt produserte filmer suksessfullt med Hollywood-filmer, og utgjør en stigende andel av billettsalget i nøkkelterritorier verden over. Vi er glade for at vi kan lansere dette banebrytende initiativet sammen med Lionsgate og noen av verdens ledende filmdistributører, sier Paul Presburger, William Pfeiffer og Clifford Werber, som skal drive Globalgate fra USA. De tre ”executivene” har arbeidet i mer enn 25 år med å koble Hollywood-selskaper og lokale filmprodusenter fra andre land.

Nordisk Film inngår globalt remake-samarbeid

Nordisk Film inngår globalt remake-samarbeid

Foto: Nordisk Films Olsenbanden, her i dansk originalutgave.

Nordisk Film har gått inn i samarbeidet Globalgate, der ni store filmselskap – deriblant amerikanske Lionsgate og franske Gaumont – har muligheten til å lage nyinnspillinger av hverandres produksjoner.

Foruten det danskeide Nordisk film, er partnerne Lionsgate i USA, Gaumont i Frankrike, Gobis i Tyskland, Belga i Benelux-landene, tyrkiske TME, meksikanske Televisa/Videocine, japanske Kadokawa og sørkoreanske Lotte Entertainment.

Globalgate Entertainment vil bli ledet av Lionsgate i USA.

Med dette samarbeidet vil Nordisk Films katalog på hele 1200 titler bli tilbudt de andre partnerne til potensielt å lage sine egne, lokale ”remakes” – slik Nordisk Film vil ha tilsvarende tilgang til titlene fra de andre selskapene i nettverket for nyinnspilling i Norden.

Samarbeidet vil også omfatte den norske avdelingen av Nordisk Film og deres produksjoner (se uttalelser fra produsent Aage Aaberge lenger nede i saken).

– Vi har en ambisjon om å produsere enda flere filmer enn vi gjør i dag, og er derfor konstant på jakt etter gode ideer. Med Globalgate Entertainment kan vi dykke ned i et stort hav av spennende og fascinerende filmer som allerede har bevist sitt potensial, sier Nordisk Film Productions danske direktør Henrik Zein i en pressemelding.

Blant filmene fra Nordisk Film som tilbys for nyinnspilling er i første omgang de danske filmene Klassefesten (som allerede har fått nye versjoner i Finland og Estland), Oh Happy Day, Lykkevej, Lotto og Olsenbanden-serien.

– Nå får vi en helt ny mulighet for å få filmtitlene våre i omløp, nye så vel som gamle, slik at noen av dem kan bli gjeninnspilt i andre land, sier Kenneth Wiberg, direktør i Nordisk Film Distribution, som omtaler Nordisk Films katalog som en gullgruve av fatastiske og universelle historier.

Rushprint kontaktet produsent Aage Aaberge fra den norske avdelingen av Nordisk Film Production for å høre om hvilke konsekvenser dette vil ha for Nordisk Film i Norge og filmene de har produsert her hjemme.

– Vår norske titler ligger naturlig nok inne i dette samarbeidet, men det er for tidlig å si hva dette kan få av betydning for oss. Det er likevel slik at all kontakt med utlandet åpner nye muligheter som kan utnyttes på ulikt vis og vi håper selvsagt at dette skal få ringvirkninger også i Norge – selv om det kanskje kan være på litt lengre sikt, sier han.

– Vil det også gjelde de norske filmene Nordisk Film distribuerer, men som er produsert av andre norske produksjonsselskaper?

– Etter hva jeg har oppfattet gjelder ikke dette filmer som er distribuert av Nordisk Film, men produsert av andre utenforstående selskaper, men det er mulig at de også kan legge sine filmer inn i dette tilbudet om det skulle være av interesse.

Aaberge bekrefter at Globalgate-samarbeidet innebærer at også Nordisk Film i Norge får tilgang til titlene til de andre selskapene i Globalgate-samarbeidet, med mulighet for norske nyinnspillinger.

– Ja, vi vil få samme mulighet for remakes av filmer fra de samarbeidende selskapene i Norge, men vårt hovedfokus vil som tidligere være å utvikle egne originale prosjekter, sier han.

Når nyinnspillingene realiseres vil de også bli distribuert av selskapene som inngår i Globalgate-samarbeidet, og de vil bli co-finansiert gjennom det tilknyttede Globalgate Fund.

– I land etter land konkurrerer lokalt produserte filmer suksessfullt med Hollywood-filmer, og utgjør en stigende andel av billettsalget i nøkkelterritorier verden over. Vi er glade for at vi kan lansere dette banebrytende initiativet sammen med Lionsgate og noen av verdens ledende filmdistributører, sier Paul Presburger, William Pfeiffer og Clifford Werber, som skal drive Globalgate fra USA. De tre ”executivene” har arbeidet i mer enn 25 år med å koble Hollywood-selskaper og lokale filmprodusenter fra andre land.

MENY