Kvinnene kommer i moderate kvoter. Her fra «Kvinner i for store herreskjorter»
Norsk filminstitutt lanserte i går ny forskrift for spillefilm etter markedsvurdering som skal tre i kraft fra nyttår. De to sentrale nyskapningene er innføringen av moderat kvotering av kvinner i sentrale fagfunksjoner og innføringen av to nye tilskuddsnivåer. Det er også lagt opp til endringer i støtten til tv-serier.
Fra før er moderat kvotering praktisert innen konsulentfilmen som baserer seg på såkalt kunstnerisk vurdering. Nå blir også markedsfilmen underlagt disse bestemmelsene for å bedre kjønnsbalansen i bransjen. Dette gjelder for rollene regissør, produsent, manusforfatter og hovedroller.
Innføringen av to nye tilskuddsnivåer på inntil kr 15 000 000 og inntil kr 7 000 000 er NFIs svar på kritikken om at støttesystemet er blitt for fragmentert. Når det heretter søkes (fra og med 01.01.2017) må det defineres hvilket av nivåene det søkes innunder, og samme prosjekt kan ikke søke under begge nivåer.
“Det prosjektet som får høyest publikumsestimat i søknadsrunden vil få mulighet til å få det høye beløpet. De neste prosjektene på lista får tilbud om de lavere beløpene. Søkerne må dokumentere finansiering for å kunne motta tilskudd innen de forskjellige tilskuddsnivåene. Dette vil bidra til at det også fremover vil være interessant for produsenter å utvikle prosjekter med lavere budsjetter, og at man kan opprettholde et brukbart produksjonsvolum innenfor ordningen”, heter det i det opprinnelige høringsnotatet.
NFI har også sett på muligheten for å avgrense antallet oppfølgerfilmer i markedsordningen for å bidra til at det i større grad utvikles originale prosjekter og filmer for voksne. Men de har konkludert med at dette vil kunne bidra til “å svekke bærekraften i filmbransjen”. Dersom oppfølgerfilmer når opp i konkurransen må det anses som positivt.
Serier har ikke vært omfattet av markedsordningen tidligere. Etter dagens regelverk og praksis har det vært gitt tilskudd til utvikling av serier i en nærmest automatisk ordning. NFI tilskudd har etter praksis blitt matchet med tilsvarende innsats fra tv-kanalene for tv-drama med et tak på 45%. NFI foreslår i bestemmelsens annet punktum å øke dette til at det kan gis inntil 50 % av utviklingsbudsjettet.
For å tydeliggjøre at det kun er utvikling av serier som er omfattet av denne bestemmelsen avgrenses det mot å gi produksjonstilskudd til serier. Slike prosjekter må bli vurdert etter bestemmelsen om kunstnerisk vurdering. NFI ønsker inntil videre og avgrense ordningen til fiksjonsbaserte serier.