Netflix sin 22.juli-film får premiere i Venezia

Netflix sin 22.juli-film får premiere i Venezia

Paul Greengrass (på foto, til høyre) sin filmatisering av terroren som rammet 22.juli, løselig basert på Åsne Seierstads bok En av oss og distribuert av Netflix, får internasjonal premiere under filmfestivalen i Venezia. Den nye tittelen er 22.juli (tidligere tittel: Norway).

Filmen skulle opprinnelig slippes i Cannes i mai, men Cannesfestivalens krav om kinodistribusjon gjorde at Netflix trakk filmen fra festivalen.

Nå får filmen premiere på en festival som kanskje har det sterkeste programmet på lenge, og som ser ut til å overgå Cannes med hensyn til profilerte filmskapere og internasjonale stjerner (men kvinneandelen i hovedkonkurransen er som vanlig for dårlig). Her kommer storheter som Coenbrødrene, Mike Leigh, Alfonso Cuaron, Jacques Audiard, Yorgos Lanthimos – for å nevne noen (se hele listen med filmer til slutt i saken).

Allerede før festivalen har 22.juli generert spekulasjoner. På Twitter har flere festivalkjennere og kritikere allerede formidlet rykter om at det er blitt en rystende og ganske blodig film (blant annet Anne Thompson på Indiewire). Den norske hovedcasten består som kjent av Anders Danielsen Lie som Anders Behring Breivik, Jon Øigaarden som advokat Geir Lippestad, samt blant annet Maria Bock og Thorbjørn Harr (les mer om rollelisten)

Greengrass har selv skrevet manus til filmen, mens veteranen Scott Rudin produserer sammen med Greg Goodman og Eli Bush. Budsjettet er på 20 millioner dollar, hvorav 17 millioner kroner kommer fra den norske insentivordningen. Filmens produsenter har vært i kontakt med Breiviks advokat, Geir Lippestad, og Den nasjonale støttegruppa etter 22.juli. Greengrass har selv hatt samtaler med Seierstad, som i fjor våres sa til BT at «om noen skal lage en god film om 22. juli, må det være Paul Greengrass».

VENICE FILM FESTIVAL— konkurranseprogrammet

“First Man,” Damien Chazelle (U.S.)
“The Mountain,” Rick Alverson (U.S.)
“Doubles Vies,” Olivier Assayas (France)
“The Sisters Brothers,” Jacques Audiard (France, Belgium, Romania, Spain)
“The Ballad of Buster Scruggs,” Ethan and Joel Coen (U.S.)
“Vox Lux,” Brady Corbet (U.S.)
“Roma,” Alfonso Cuaron (Mexico)
“22 July,” Paul Greengrass (Norway, Island)
“Suspiria,” Luca Guadagnino (Italy)
“Work Ohne Autor,” Florian Henkel Von Donnersmark (Germany)
“The Nightingale,” Jennifer Kent (Australia)
“The Favorite,” Yorgos Lanthimos (U.S.)
“Peterloo,” Mike Leigh (U.K., U.S.)
“Capri-Revolution,” Mario Martone (Italy, France)
“What You Gonna Do When The World’s On Fire?”, Roberto Minervini (Italy, U.S., France)
“Sunset,” Laszlo Nemes (Hungary, France)
“Freres Ennemis,” David Oelhoffen (France, Belgium)
“Neustro Tiempo,” Carlos Reygadas (Mexico, France, Germany, Denmark, Sweeden)
“At Eternity’s Gate,” Julian Schnabel (U.S., France)
“Killing,” Shinya Tsukamoto (Japan)

Utenfor konkurranse

“SPECIAL EVENT”

“The Other Side Of The Wind,” Orson Welles (U.S.)
“They’ll Love Me When I’m Dead,” Morgan Neville (U.S.)

“SPECIAL SCREENINGS”

“My Brilliant Friend,” Saverio Costanzo (Italy, Belgium)
“Il Diario Di Angela –Noi Due Cineasti” Yervant Gianikian (Italy)

“FICTION”

“Una Storia Senza Nome,” Roberto Andò (Italy)
“Les Estivants,” Valeria Bruni Tedeschi (France, Italy)
“A Star is Born,” Bradley Cooper (U.S.)
“Mi Obra Maestra,” Gaston Duprat (Argentina, Spain)
“A Tramway in Jerusalem,” Amos Gitai
“Un Peuple Et Son Roi,” Pierre Schoeller (France, Belgium)
“La Quietud,” Pablo Trapero (Argentina)
“Dragged Across Concrete,” S. Craig Zahler (U.S.)
“Shadow,” Zhang Yimou (China)

“NON-FICTION”

“A Letter To A Friend In Gaza,” Amos Gitai (Israel)
“Aquarela,” Victor Kossakovsky (U.K., Germany)
“El Pepe, Una Vida Suprema,” Emir Kusturica (Argentina, Uruguay, Serbia)
“Process,” Sergei Loznitsa (The Netherlands)
“Carmine Street Guitars,” Ron Mann (Canada)
“Isis, Tomorrow. The Lost Souls Of Mosul,” Francesca Mannocchi, Alessio Romenzi (Italy, Germany)
“American Dharma,” Errol Morris (U.S., U.K.)
“Introduzione All’Oscuro,” Gaston Solnicki (Argentina, Austria)
“1938 Diversi,” Giorgio Treves (Italy)
“Your Face,” Tsai Ming-Liang (Chinese Taipei)
“Monrovia, Indiana,” Frederick Wieseman

 

Netflix sin 22.juli-film får premiere i Venezia

Netflix sin 22.juli-film får premiere i Venezia

Paul Greengrass (på foto, til høyre) sin filmatisering av terroren som rammet 22.juli, løselig basert på Åsne Seierstads bok En av oss og distribuert av Netflix, får internasjonal premiere under filmfestivalen i Venezia. Den nye tittelen er 22.juli (tidligere tittel: Norway).

Filmen skulle opprinnelig slippes i Cannes i mai, men Cannesfestivalens krav om kinodistribusjon gjorde at Netflix trakk filmen fra festivalen.

Nå får filmen premiere på en festival som kanskje har det sterkeste programmet på lenge, og som ser ut til å overgå Cannes med hensyn til profilerte filmskapere og internasjonale stjerner (men kvinneandelen i hovedkonkurransen er som vanlig for dårlig). Her kommer storheter som Coenbrødrene, Mike Leigh, Alfonso Cuaron, Jacques Audiard, Yorgos Lanthimos – for å nevne noen (se hele listen med filmer til slutt i saken).

Allerede før festivalen har 22.juli generert spekulasjoner. På Twitter har flere festivalkjennere og kritikere allerede formidlet rykter om at det er blitt en rystende og ganske blodig film (blant annet Anne Thompson på Indiewire). Den norske hovedcasten består som kjent av Anders Danielsen Lie som Anders Behring Breivik, Jon Øigaarden som advokat Geir Lippestad, samt blant annet Maria Bock og Thorbjørn Harr (les mer om rollelisten)

Greengrass har selv skrevet manus til filmen, mens veteranen Scott Rudin produserer sammen med Greg Goodman og Eli Bush. Budsjettet er på 20 millioner dollar, hvorav 17 millioner kroner kommer fra den norske insentivordningen. Filmens produsenter har vært i kontakt med Breiviks advokat, Geir Lippestad, og Den nasjonale støttegruppa etter 22.juli. Greengrass har selv hatt samtaler med Seierstad, som i fjor våres sa til BT at «om noen skal lage en god film om 22. juli, må det være Paul Greengrass».

VENICE FILM FESTIVAL— konkurranseprogrammet

“First Man,” Damien Chazelle (U.S.)
“The Mountain,” Rick Alverson (U.S.)
“Doubles Vies,” Olivier Assayas (France)
“The Sisters Brothers,” Jacques Audiard (France, Belgium, Romania, Spain)
“The Ballad of Buster Scruggs,” Ethan and Joel Coen (U.S.)
“Vox Lux,” Brady Corbet (U.S.)
“Roma,” Alfonso Cuaron (Mexico)
“22 July,” Paul Greengrass (Norway, Island)
“Suspiria,” Luca Guadagnino (Italy)
“Work Ohne Autor,” Florian Henkel Von Donnersmark (Germany)
“The Nightingale,” Jennifer Kent (Australia)
“The Favorite,” Yorgos Lanthimos (U.S.)
“Peterloo,” Mike Leigh (U.K., U.S.)
“Capri-Revolution,” Mario Martone (Italy, France)
“What You Gonna Do When The World’s On Fire?”, Roberto Minervini (Italy, U.S., France)
“Sunset,” Laszlo Nemes (Hungary, France)
“Freres Ennemis,” David Oelhoffen (France, Belgium)
“Neustro Tiempo,” Carlos Reygadas (Mexico, France, Germany, Denmark, Sweeden)
“At Eternity’s Gate,” Julian Schnabel (U.S., France)
“Killing,” Shinya Tsukamoto (Japan)

Utenfor konkurranse

“SPECIAL EVENT”

“The Other Side Of The Wind,” Orson Welles (U.S.)
“They’ll Love Me When I’m Dead,” Morgan Neville (U.S.)

“SPECIAL SCREENINGS”

“My Brilliant Friend,” Saverio Costanzo (Italy, Belgium)
“Il Diario Di Angela –Noi Due Cineasti” Yervant Gianikian (Italy)

“FICTION”

“Una Storia Senza Nome,” Roberto Andò (Italy)
“Les Estivants,” Valeria Bruni Tedeschi (France, Italy)
“A Star is Born,” Bradley Cooper (U.S.)
“Mi Obra Maestra,” Gaston Duprat (Argentina, Spain)
“A Tramway in Jerusalem,” Amos Gitai
“Un Peuple Et Son Roi,” Pierre Schoeller (France, Belgium)
“La Quietud,” Pablo Trapero (Argentina)
“Dragged Across Concrete,” S. Craig Zahler (U.S.)
“Shadow,” Zhang Yimou (China)

“NON-FICTION”

“A Letter To A Friend In Gaza,” Amos Gitai (Israel)
“Aquarela,” Victor Kossakovsky (U.K., Germany)
“El Pepe, Una Vida Suprema,” Emir Kusturica (Argentina, Uruguay, Serbia)
“Process,” Sergei Loznitsa (The Netherlands)
“Carmine Street Guitars,” Ron Mann (Canada)
“Isis, Tomorrow. The Lost Souls Of Mosul,” Francesca Mannocchi, Alessio Romenzi (Italy, Germany)
“American Dharma,” Errol Morris (U.S., U.K.)
“Introduzione All’Oscuro,” Gaston Solnicki (Argentina, Austria)
“1938 Diversi,” Giorgio Treves (Italy)
“Your Face,” Tsai Ming-Liang (Chinese Taipei)
“Monrovia, Indiana,” Frederick Wieseman

 

MENY