Netflix med krigserklæring i Sundance

Netflix med krigserklæring i Sundance

Netflix sitt oppkjøp av The Fundamentals (foto) er det største før en festival noensinne

I dag starter Sundance Film Festival, den fremste arenaen for såkalt independentfilm i USA, som også er blitt en sentral premissleverandør overfor filmstudioene. Men noe er annerledes denne gangen: Det viser seg nemlig at en freidig og relativt ny aktør har snappet opp flere av de mest omtalte filmene før festivalen har begynt.

Det var i går nyheten kom om at Netflix hadde skaffet seg rettighetene til de to filmene The Fundamentals of Caring og Tallulah. Det er snakk om såkalte SVOD-rettigheter (Subscription Video on Demand). Og det er ikke småsummer de har brukt på rettighetene til to ganske lavt budsjetterte filmer: 7 millioner dollar for Paul Rudds The Fundamentals of Caring og 5 millioner dollar for Ellen Page’s Tallulah.

Ifølge Hollywood Reporter innebærer avtalen mellom Netflix og The Fundamentals det største enkeltoppkjøpet før en festival noensinne, uavhengig av plattform.

Kinorettighetene er fortsatt tilgjengelige, så det er ikke snakk om alle rettigheter, slik tilfellet var da Netflix i fjor skaffet seg distribusjonen på Beast of no Nation.

Likevel er filmstudioene opprørt.

Årsaken er at alle de store studioene vanligvis har distribusjonsavtaler med betal-tv-kanaler som HBO og Showtime. I den tradisjonelle modellen kjøper en distributør gjerne de amerikanske rettighetene på en film og tjener inn en del av utgiftene når slike tv-kanaler viser filmene når kinovinduet lukker seg. Ved å kjøpe opp disse SVOD-rettighetene bryter Netflix direkte inn i studioenes inntektsstrøm, og det oppfattes som en krigserklæring.

For salgsagentene er situasjonen litt annerledes. For selv om Netflix kjøper SVOD-rettighetene, kan de fortsatt selge filmene til kinodistribusjon. ”Vi tenker ikke lenger på å selge alle rettigheter på en film til en tradisjonell kinodistributør”, sier ICMs Jessica Lacy til Hollywood Reporter. Målet er å gi filmen både kinodistribusjon og en avtale med Netflix.

Sist gang Netflix skapte like mye støy på en filmfestival var i Cannes i mai da innholdssjef Ted Sarandos ble anklaget for å ødelegge det europeiske økosystemet for film. Senere på sommeren svarte han med å gi filmfestivalen i Venezia eksklusiv førpremiere på Beast of no Nation som umiddelbart fikk premiere som strømmefilm.

Netflix med krigserklæring i Sundance

Netflix med krigserklæring i Sundance

Netflix sitt oppkjøp av The Fundamentals (foto) er det største før en festival noensinne

I dag starter Sundance Film Festival, den fremste arenaen for såkalt independentfilm i USA, som også er blitt en sentral premissleverandør overfor filmstudioene. Men noe er annerledes denne gangen: Det viser seg nemlig at en freidig og relativt ny aktør har snappet opp flere av de mest omtalte filmene før festivalen har begynt.

Det var i går nyheten kom om at Netflix hadde skaffet seg rettighetene til de to filmene The Fundamentals of Caring og Tallulah. Det er snakk om såkalte SVOD-rettigheter (Subscription Video on Demand). Og det er ikke småsummer de har brukt på rettighetene til to ganske lavt budsjetterte filmer: 7 millioner dollar for Paul Rudds The Fundamentals of Caring og 5 millioner dollar for Ellen Page’s Tallulah.

Ifølge Hollywood Reporter innebærer avtalen mellom Netflix og The Fundamentals det største enkeltoppkjøpet før en festival noensinne, uavhengig av plattform.

Kinorettighetene er fortsatt tilgjengelige, så det er ikke snakk om alle rettigheter, slik tilfellet var da Netflix i fjor skaffet seg distribusjonen på Beast of no Nation.

Likevel er filmstudioene opprørt.

Årsaken er at alle de store studioene vanligvis har distribusjonsavtaler med betal-tv-kanaler som HBO og Showtime. I den tradisjonelle modellen kjøper en distributør gjerne de amerikanske rettighetene på en film og tjener inn en del av utgiftene når slike tv-kanaler viser filmene når kinovinduet lukker seg. Ved å kjøpe opp disse SVOD-rettighetene bryter Netflix direkte inn i studioenes inntektsstrøm, og det oppfattes som en krigserklæring.

For salgsagentene er situasjonen litt annerledes. For selv om Netflix kjøper SVOD-rettighetene, kan de fortsatt selge filmene til kinodistribusjon. ”Vi tenker ikke lenger på å selge alle rettigheter på en film til en tradisjonell kinodistributør”, sier ICMs Jessica Lacy til Hollywood Reporter. Målet er å gi filmen både kinodistribusjon og en avtale med Netflix.

Sist gang Netflix skapte like mye støy på en filmfestival var i Cannes i mai da innholdssjef Ted Sarandos ble anklaget for å ødelegge det europeiske økosystemet for film. Senere på sommeren svarte han med å gi filmfestivalen i Venezia eksklusiv førpremiere på Beast of no Nation som umiddelbart fikk premiere som strømmefilm.

MENY