Magnus Meyer Arnesens debutfilm Når jeg faller, som han har skrevet sammen med Kristian Landmark, er den andre filmen som ble laget under Den norske filmskolens masterstudie, og filmen fikk gode kritikker.
På lørdag er et imidlertid fotograf Ivar Taim og medprodusent Magnus Kristiansen som skal fortelle mer om filmens visuelle uttrykk. Det skjer under Interfotos Photocamp. Da Rushprint intervjuet Arnesen fortalte han blant annet følgende om samarbeidet med fotograf Taim og den visuelle stilen de søkte på filmen:
– Vi ville ikke ha en møkkete film med dokumentarisk look, eller en naturalistisk look med blod og sprøytespisser. Denne filmen har blitt litt omvendt av mange andre rusfilmer. Den er rolig og kald, men ikke skitten. En minimalistisk, stilisert visuell film der små ansiktsbevegelser får stor betydning. Vi snakket også mye om farger. Vi begynner med en kald tone, og jo mer han blir frisk, når han kommer gjennom abstinens-perioden, jo varmere blir det i fargepaletten, det jobbet vi mye med.
-Jeg og fotografen, Ivar Taim, jobbet faktisk ekstremt nøye med å gå gjennom alt vi kunne på forhånd og forberede oss på forskjellige scenarioer. Vi hadde en stor bibel, med nøyaktige planer og skisser for hele filmen. Mye også tegnet inn i 3D-programmer. Det er skremmende hvor mange valg vi hadde tatt i forkant, som synes i filmen. Vi var så godt forberedt, at når vi opplevde uforutsette ting på sett klarte vi å ta det på strak arm. Jeg har aldri jobbet sånn før. Kanskje siden dette var vår første spillefilm, så overkompenserte vi, men det er en prosess som jeg vil ta med meg videre. Vi gjorde også masse tester, blant annet de scenene der vi hvor vi følger Joachim (i hovedrollen) ovenfra. Tre ganger i filmen følger vi ham ovenfra. Det er når suget etter rusen overtar Joachim. Vi eksperimenterte med slike ting. Det er jo fantastisk i en filmskole at du kan jobbe med fotografen fra dag én og gjøre et virkelig grundig forarbeid.