Foto: Erik Skjoldbjærgs «Pyromanen»
Ingen norske filmer ble valgt ut til det offisielle programmet til årets filmfestival i Cannes. Men priser og offisielle utvelgelser er ikke alt – i Cannes handler det også i stor grad om kjøp og salg. Og norsk film er som vanlig sterkt tilstede på det viktige markedet som arrangeres under festivalen, som går av stabelen til uka.
I følge Nordisk Film og TV-Fond vil 19 filmer bli vist og rundt 50 titler fra de nordiske landene bli representert av de ulike salgsagentene på filmmarkedet.
I tillegg vil både TrustNordisk og SF International slippe noen overraskelser under festivalen, melder fondet.
Som vi tidligere har omtalt, har den danske internasjonale salgsagenten LevelK inngått et flerfilmsamarbeid med den norske filmskaperen Henrik Martin Dahlsbakken. Første film i det ferske samarbeidet er ekstremsportthrilleren Cave, som har norsk premiere til høsten, og som er blant filmene LevelK presenterer for det internasjonale markedet i Cannes – angivelig med en rykende fersk promo.
På markedet har det samme selskapet også Aslaug Holms prisbelønnede kinodokumentar Brødre i katalogen.
SF Internationals utvalg er i år frontet av tre norske filmer:
Bilraceoppfølgeren Børning 2, Qvisten animasjons Egner-adapsjon Dyrene i Hakkebakkeskogen og 4K-ekstremsportsdokumentaren Supervention Skiing on the Edge, sistnevnte med alpinist Aksel Lund Svindal. Alle tre tilbys for forhåndssalg.
Blant TrustNordisk sine ti skandinaviske titler er den norske sjakkdokumentaren Magnus, som nylig ble vist på Tribeca-festivalen, og Erik Skjoldbjærgs kinoaktuelle Pyromanen.
I tillegg er den tyske salgsagenten Beta Cinema på markedet med Rune Denstad Langlos Welcome to Norway i sin katalog. De representerer blant annet også den danske sorte komedien Tordenskiold & Kold, som er en norsk coproduksjon med manus av Erlend Loe.
Og sist, men ikke minst, vil barne- og ungdomsfilmspesialisten Sola Media vise Solan og Ludvig – Herfra til Flåklypa og Julekongen – Full rustning på årets filmmarked i Cannes.