Maria Sødahls ”Håp” med Andrea Bræin Hovig og Stellan Skarsgård i hovedrollene

Maria Sødahls ”Håp” med Andrea Bræin Hovig og Stellan Skarsgård i hovedrollene

Maria Sødahl (foto: Therese Alice Sanne)

Det har lenge vært knyttet forventninger til hva slags ”annenfilm” Maria Sødahl ville følge opp med etter den kritikerroste debuten Limbo. Det har gått åtte år siden denne spillefilmdebuten, og noe av årsaken skyldes en kreftsykdom som på et tidspunkt rammet regissøren. Nå er hun heldigvis i mål med et nytt prosjekt, i form av den delvis selvbiografiske Håp (eller ”basert på en sann historie”, som filmskaperne omtaler filmen).

I hovedrollene finner vi en ny spennende konstellasjon i nordisk film – Andrea Bræin Hovig og Stellan Skarsgård.

Filmen handler om Anja ”som midt i en aktiv karriere får en livstruende kreftdiagnose servert på lille julaften. Sammen med mannen Tomas, deres tre barn, tre stebarn og sin egen far i en moderne storfamilie – kastes hun inn i en turbulent juleuke. En uke hvor sykdomsforløpet avdekker et skrantende forhold som setter en kjærlighetshistorie i sentrum av fortellingen”.

Maria Sødahl er utdannet regissør fra Den danske filmskolen og regisserte en rekke prisbelønte kort- og novellefilmer innen debuten med Limbo. Thomas Robsahm står oppført som hovedprodusent og produserer filmen sammen med Yngve Sæther på vegne av Motlys.

I sin tildeling legger spilefilmkonsulent Silje Riise Næss vekt på følgende:

”Voksne mennesker går mer på kino enn før, og ønsker å se betydningsfulle filmer som speiler egne liv. «Håp» tegner til å bli moden og gripende filmkunst om alvorlig sykdom og kjærlighet, karrierevalg og familieliv. Regissør Maria Sødahl markerte seg svært sterkt med sin spillefilmdebut Limbo: 10 Amanda-nominasjoner og fem innkasserte priser, sammen med Kanonpriser for beste regi og manus og regiprisen i Montreal. Filmer basert på kvinnelige filmskaperes eget erfarings- og meningsinnhold har vært etterlyst de siste årene. Statistikken viser da også tydelig at en overvekt av filmene som lages tar utgangspunkt i en mannlig virkelighet, samtidig som kvinner ikke bare utgjør halve samfunnet, men faktisk over halvparten av det norske kulturpublikummet. Håp er en film som svarer på disse skjevhetene, men først og fremst er det en film du aldri vil glemme”.

Maria Sødahls ”Håp” med Andrea Bræin Hovig og Stellan Skarsgård i hovedrollene

Maria Sødahls ”Håp” med Andrea Bræin Hovig og Stellan Skarsgård i hovedrollene

Maria Sødahl (foto: Therese Alice Sanne)

Det har lenge vært knyttet forventninger til hva slags ”annenfilm” Maria Sødahl ville følge opp med etter den kritikerroste debuten Limbo. Det har gått åtte år siden denne spillefilmdebuten, og noe av årsaken skyldes en kreftsykdom som på et tidspunkt rammet regissøren. Nå er hun heldigvis i mål med et nytt prosjekt, i form av den delvis selvbiografiske Håp (eller ”basert på en sann historie”, som filmskaperne omtaler filmen).

I hovedrollene finner vi en ny spennende konstellasjon i nordisk film – Andrea Bræin Hovig og Stellan Skarsgård.

Filmen handler om Anja ”som midt i en aktiv karriere får en livstruende kreftdiagnose servert på lille julaften. Sammen med mannen Tomas, deres tre barn, tre stebarn og sin egen far i en moderne storfamilie – kastes hun inn i en turbulent juleuke. En uke hvor sykdomsforløpet avdekker et skrantende forhold som setter en kjærlighetshistorie i sentrum av fortellingen”.

Maria Sødahl er utdannet regissør fra Den danske filmskolen og regisserte en rekke prisbelønte kort- og novellefilmer innen debuten med Limbo. Thomas Robsahm står oppført som hovedprodusent og produserer filmen sammen med Yngve Sæther på vegne av Motlys.

I sin tildeling legger spilefilmkonsulent Silje Riise Næss vekt på følgende:

”Voksne mennesker går mer på kino enn før, og ønsker å se betydningsfulle filmer som speiler egne liv. «Håp» tegner til å bli moden og gripende filmkunst om alvorlig sykdom og kjærlighet, karrierevalg og familieliv. Regissør Maria Sødahl markerte seg svært sterkt med sin spillefilmdebut Limbo: 10 Amanda-nominasjoner og fem innkasserte priser, sammen med Kanonpriser for beste regi og manus og regiprisen i Montreal. Filmer basert på kvinnelige filmskaperes eget erfarings- og meningsinnhold har vært etterlyst de siste årene. Statistikken viser da også tydelig at en overvekt av filmene som lages tar utgangspunkt i en mannlig virkelighet, samtidig som kvinner ikke bare utgjør halve samfunnet, men faktisk over halvparten av det norske kulturpublikummet. Håp er en film som svarer på disse skjevhetene, men først og fremst er det en film du aldri vil glemme”.

MENY