”Kongens nei” er Norges Oscar-kandidat

”Kongens nei” er Norges Oscar-kandidat

Erik Poppe og Paradox produksjoners Kongens nei er valgt ut som Norges Oscarkandidat for beste ikke-engelskspråklige film. Den norske Oscar-komiteen vurderte de tre kortlistede Oscar-kandidatene Kongens nei, Pyromanen og Welcome To Norway. 

Valget kommer neppe som noen bombe. Selv om få har sett filmen, som har ordinær kinopremiere 23. september, har den på et ytre plan mange ”Oscarvennlige” kvaliteter: I hovedrollen spiller Jesper Christensen, kjent fra den danske filmens gullalder og en rekke profilerte internasjonale storfilmer (blant annet de siste James Bond-filmene). Men også filmens skildring av noen dramatiske og avgjørende døgn i Nord-Europas krigshistorie, vil vekke gjenklang.

Kongens nei handler om de tre dramatiske døgnene i april 1940, når den norske kongen får et ultimatum av den tyske krigsmakten: Overgivelse eller døden. ”Med tyske fly og soldater i hælene tvinges kongefamilien på flukt. De bestemmer seg for å skille lag uten å vite om de noensinne vil se hverandre igjen”.

Komiteen begrunner sitt valg på følgende måte:

Erik Poppes film Kongens nei er etter Oscar-komiteens mening en sterk og universell fortelling om å ta de riktige valgene under ekstreme forhold. Med utgangspunkt i de dramatiske aprildagene da Norge sto opp mot den tyske okkupasjonsmakten, har filmskaperne vektlagt enkeltskjebnene i den store fortellingen, og det på en måte som vil skape gjenkjennelighet og gjenklang langt utover et enkelt lands grenser.

Gjennom å fokusere på kong Haakon VIIs valg mens han var under sterkt press på flere plan, også fra sine egne, makter filmen å menneskeliggjøre makthavere og deres posisjoner på en sjelden berørende måte. Slik gir den virkelighetsbaserte fiksjonen et troverdig innsyn i en kritisk fase av krigsutbruddet, men også i et sinn som maktet å formulerte moralske verdier som fortsatt er høyaktuelle.

Kongens nei er en film med solide og visjonære filmatiske kvaliteter i alle ledd, og et sjeldent velbegrunnet og treffende valg av skuespillere i alle nøkkelroller bidrar sterkt til fortellingens grunnleggende gjennomslagskraft”.

Manus er av Harald Rosenløw Eeg og Jan Trygve Røyneland.

Den norske Oscar-komiteen, bestående av åtte representanter fra den norske filmbransjen og Norsk filminstitutt avgjør hvilken film som innstilles til Oscar-akademiet. Årets norske komité bestod av:

  • Sindre Guldvog, (leder), Norsk filminstitutt
  • Stine Oppegaard, Norsk filminstitutt
  • Ingvild Søderlind, Norske filmregissører
  • Birgitte Bratseth, Norsk Dramatikerforbund
  • Ragnhild Lund, Norsk filmforbund
  • Mode Steinkjer, Norsk filmkritikerlag
  • Maria Ekerhovd, Virke produsentforeningen
  • Ingunn Øyen, Norsk skuespillerforbund

Oscar-regelverket

Hvert land kan innstille en film til kategorien Best Foreign Language Film. Filmen må ha hatt norsk premiere på kino i perioden 1. oktober 2015 til 30. september 2016. Den må også være produsert utenfor USA og ha et annet språk enn engelsk som hovedspråk, dvs. at dialogen må overveiende være på et annet språk enn engelsk.

Fra 1. oktober vurderer Academy of Motion Picture Arts and Sciences (AMPAS) sin Foreign Language komité alle filmene, før de velger ut seks filmer til en kortliste. Deretter tilføyer en eksekutiv komité ytterligere tre filmer til listen, som i alt skal bestå av ni filmer. En komité på USAs østkyst og en på USAs vestkyst ser deretter alle de ni filmene og velger ut de fem som skal Oscar-nomineres.

Nominasjonene offentliggjøres tirsdag 24. januar 2017 og selve Oscar-utdelingen går av stabelen søndag 26. februar 2017. Tidligere norske filmer som har kommet gjennom nåløyet og blitt nominert er Kon-Tiki (2013), Elling (2001), Søndagsengler (1996), Veiviseren (1987) og Ni Liv (1957).

Kilde: NFI

”Kongens nei” er Norges Oscar-kandidat

”Kongens nei” er Norges Oscar-kandidat

Erik Poppe og Paradox produksjoners Kongens nei er valgt ut som Norges Oscarkandidat for beste ikke-engelskspråklige film. Den norske Oscar-komiteen vurderte de tre kortlistede Oscar-kandidatene Kongens nei, Pyromanen og Welcome To Norway. 

Valget kommer neppe som noen bombe. Selv om få har sett filmen, som har ordinær kinopremiere 23. september, har den på et ytre plan mange ”Oscarvennlige” kvaliteter: I hovedrollen spiller Jesper Christensen, kjent fra den danske filmens gullalder og en rekke profilerte internasjonale storfilmer (blant annet de siste James Bond-filmene). Men også filmens skildring av noen dramatiske og avgjørende døgn i Nord-Europas krigshistorie, vil vekke gjenklang.

Kongens nei handler om de tre dramatiske døgnene i april 1940, når den norske kongen får et ultimatum av den tyske krigsmakten: Overgivelse eller døden. ”Med tyske fly og soldater i hælene tvinges kongefamilien på flukt. De bestemmer seg for å skille lag uten å vite om de noensinne vil se hverandre igjen”.

Komiteen begrunner sitt valg på følgende måte:

Erik Poppes film Kongens nei er etter Oscar-komiteens mening en sterk og universell fortelling om å ta de riktige valgene under ekstreme forhold. Med utgangspunkt i de dramatiske aprildagene da Norge sto opp mot den tyske okkupasjonsmakten, har filmskaperne vektlagt enkeltskjebnene i den store fortellingen, og det på en måte som vil skape gjenkjennelighet og gjenklang langt utover et enkelt lands grenser.

Gjennom å fokusere på kong Haakon VIIs valg mens han var under sterkt press på flere plan, også fra sine egne, makter filmen å menneskeliggjøre makthavere og deres posisjoner på en sjelden berørende måte. Slik gir den virkelighetsbaserte fiksjonen et troverdig innsyn i en kritisk fase av krigsutbruddet, men også i et sinn som maktet å formulerte moralske verdier som fortsatt er høyaktuelle.

Kongens nei er en film med solide og visjonære filmatiske kvaliteter i alle ledd, og et sjeldent velbegrunnet og treffende valg av skuespillere i alle nøkkelroller bidrar sterkt til fortellingens grunnleggende gjennomslagskraft”.

Manus er av Harald Rosenløw Eeg og Jan Trygve Røyneland.

Den norske Oscar-komiteen, bestående av åtte representanter fra den norske filmbransjen og Norsk filminstitutt avgjør hvilken film som innstilles til Oscar-akademiet. Årets norske komité bestod av:

  • Sindre Guldvog, (leder), Norsk filminstitutt
  • Stine Oppegaard, Norsk filminstitutt
  • Ingvild Søderlind, Norske filmregissører
  • Birgitte Bratseth, Norsk Dramatikerforbund
  • Ragnhild Lund, Norsk filmforbund
  • Mode Steinkjer, Norsk filmkritikerlag
  • Maria Ekerhovd, Virke produsentforeningen
  • Ingunn Øyen, Norsk skuespillerforbund

Oscar-regelverket

Hvert land kan innstille en film til kategorien Best Foreign Language Film. Filmen må ha hatt norsk premiere på kino i perioden 1. oktober 2015 til 30. september 2016. Den må også være produsert utenfor USA og ha et annet språk enn engelsk som hovedspråk, dvs. at dialogen må overveiende være på et annet språk enn engelsk.

Fra 1. oktober vurderer Academy of Motion Picture Arts and Sciences (AMPAS) sin Foreign Language komité alle filmene, før de velger ut seks filmer til en kortliste. Deretter tilføyer en eksekutiv komité ytterligere tre filmer til listen, som i alt skal bestå av ni filmer. En komité på USAs østkyst og en på USAs vestkyst ser deretter alle de ni filmene og velger ut de fem som skal Oscar-nomineres.

Nominasjonene offentliggjøres tirsdag 24. januar 2017 og selve Oscar-utdelingen går av stabelen søndag 26. februar 2017. Tidligere norske filmer som har kommet gjennom nåløyet og blitt nominert er Kon-Tiki (2013), Elling (2001), Søndagsengler (1996), Veiviseren (1987) og Ni Liv (1957).

Kilde: NFI

MENY