Jane Campion skal lede Cannes-juryen

Jane Campion 01 768

Som vanlig er det en profilert filmkunstner som skal lede hovedjuryen under årets filmfestival i Cannes. Jane Campion har selv vunnet Gullpalmen (med Piano) og har hatt den ambivalente æren av å være den første kvinnelige vinneren.

I en pressemelding kommenterer hun det ærefulle oppdraget:

«Since I first went to Cannes with my short films in 1986 I have had the opportunity to see the festival from many sides and my admiration for this Queen of film festivals has only grown larger,» she said. «At the Cannes film festival they manage to combine and celebrate the glamour of the industry, the stars, the parties, the beaches, the business, while rigorously maintaining the festival’s seriousness about the Art and excellence of new world cinema»

Cannesfestivalen har i en årrekke fått kritikk for å ha for få kvinnelige filmskapere med i hovedprogrammet, og The Guardian tilskriver utnevnelsen av Campion som juryleder som et forsøk på å bøte på det. Men det tror ikke vi noe på. Campion er en altfor sentral filmskaper til å kunne ”kvoteres” på den måten. Og hun lar seg ikke pille på nesen uten videre. I vårt intervju med henne om tv-serien Top of the Lake (som for tiden går på norske tv-skjermer) kom hun med følgende ørefik til sin intervjuer under en samtale om nettopp det å være kvinnelig filmskaper:

“Michel Climent påpeker at hun var den første kvinnen som vant Gullpalmen, og fortsatt er den eneste kvinnelige regissøren som har vunnet. Har kvinner det vanskelig i filmverdenen? Campion lener seg tilbake og ser lenge på ham. Hun skjærer en grimase, halvt oppgitt, halvt leende, over at dette evinnelige spørsmålet igjen dukker opp. Salen bryter ut i latter.

– Egentlig synes jeg menn er dårlige til å lage film. Haha. Neida. Men som vi alle vet: Det er få kvinnelige regissører. Diskusjonen om hvorfor kan få enhver til å skjære tenner og gjespe samtidig. For kvinnelige regissører kan det være slitsomt å komme til en festival som Cannes og stadig bli spurt: Åh, så du er kvinnelig regissør? Jeg mener, hvor mange menn blir spurt: Åh, så du er mannlig regissør, hvordan opplever du det? Tenk hvis alle bare ville si: Åh, så du er regissør? Gratulerer med filmen.”

Jane Campion skal lede Cannes-juryen

Jane Campion 01 768

Som vanlig er det en profilert filmkunstner som skal lede hovedjuryen under årets filmfestival i Cannes. Jane Campion har selv vunnet Gullpalmen (med Piano) og har hatt den ambivalente æren av å være den første kvinnelige vinneren.

I en pressemelding kommenterer hun det ærefulle oppdraget:

«Since I first went to Cannes with my short films in 1986 I have had the opportunity to see the festival from many sides and my admiration for this Queen of film festivals has only grown larger,» she said. «At the Cannes film festival they manage to combine and celebrate the glamour of the industry, the stars, the parties, the beaches, the business, while rigorously maintaining the festival’s seriousness about the Art and excellence of new world cinema»

Cannesfestivalen har i en årrekke fått kritikk for å ha for få kvinnelige filmskapere med i hovedprogrammet, og The Guardian tilskriver utnevnelsen av Campion som juryleder som et forsøk på å bøte på det. Men det tror ikke vi noe på. Campion er en altfor sentral filmskaper til å kunne ”kvoteres” på den måten. Og hun lar seg ikke pille på nesen uten videre. I vårt intervju med henne om tv-serien Top of the Lake (som for tiden går på norske tv-skjermer) kom hun med følgende ørefik til sin intervjuer under en samtale om nettopp det å være kvinnelig filmskaper:

“Michel Climent påpeker at hun var den første kvinnen som vant Gullpalmen, og fortsatt er den eneste kvinnelige regissøren som har vunnet. Har kvinner det vanskelig i filmverdenen? Campion lener seg tilbake og ser lenge på ham. Hun skjærer en grimase, halvt oppgitt, halvt leende, over at dette evinnelige spørsmålet igjen dukker opp. Salen bryter ut i latter.

– Egentlig synes jeg menn er dårlige til å lage film. Haha. Neida. Men som vi alle vet: Det er få kvinnelige regissører. Diskusjonen om hvorfor kan få enhver til å skjære tenner og gjespe samtidig. For kvinnelige regissører kan det være slitsomt å komme til en festival som Cannes og stadig bli spurt: Åh, så du er kvinnelig regissør? Jeg mener, hvor mange menn blir spurt: Åh, så du er mannlig regissør, hvordan opplever du det? Tenk hvis alle bare ville si: Åh, så du er regissør? Gratulerer med filmen.”

MENY