Svikt i publikumsoppslutningen for Jakten på Berlusconi har resultert i at filmen nå tas av plakaten i Drammen, melder Drammens tidende.
Tallene for filmen, som hadde et produksjonsbudsjett på 12 millioner kroner, er som følger:
- 20.777 solgte billetter nasjonalt på 1.428 forestillinger.
- 1.285 solgte billetter i Drammen på 48 forestillinger.
- Omsetningen på 1,8 mill. utgjør kun 15 prosent av produksjonsbudsjettet.
- I snitt solgte filmen bare 14,5 billetter per forestilling i Norge.
– Vi er veldig skuffet og prøver å analysere hvorfor folk ikke går og ser filmen vår, uttaler produsent Håkon Øverås i 4 1/2.
Filmen skulle originalt vises i et 48-timers vindu på TV 2 Sumo en uke før kinolansering for å skape blest og snakkis rundt filmen. Dette kunne distributøren bare glemme da kinobransjen satte seg på bakbeina.
Kinosjef i Drammen, Steinar Johansen, tror Jakten på Berlusconi har lidd litt under suksessen til Børning.
– Den havnet nok i skyggen av «Børning». Begge filmene henvender seg til samme målgruppe, sier han.
Kilde: DT.no