Fotograf: Ida Meyn, Norsk filminstitutt
– Temperamentet i Nord-Norge er barskt, i positiv forstand. Det skaper mye energi – både i miljøet og i filmene, sier Ingrid Dokka.
Hun overtar som filmkonsulent ved Nordnorsk filmsenter når Jesper Bergom-Larssons åremål går ut i sommer.
– Grunnen til at jeg søkte meg til Nord-Norge, er at det i denne landsdelen er en veldig rik fortellertradisjon, som særlig i de siste ti årene virkelig har manifestert seg på film, sier Dokka til Rushprint.
– Man har sett en stor utvikling innen kort- og dokumentarfilm fra nord, som har en sammenheng med en profesjonalisering av bransjen. Det har nok også hatt en gunstig påvirkning at Nordnorsk filmsenter har flyttet til Tromsø, sier hun.
Dokka har lenge vært tilknyttet Norsk filminstitutt, hvor hun går fra stillingen som lanseringsrådgiver for kort- og dokumentarfilm i Norge.
Hun tiltrer konsulentjobben på det regionale filmsenteret den 1. august.
Dokka påpeker at de nordnorske filmene har et litt annet perspektiv, som hun har lyst til å være med å utvikle videre.
– Man kan se at filmene fra den nordlige landsdelen har et internasjonalt blikk, som nok har med historien og kulturen å gjøre – kanskje spesielt i Finnmark, sier Dokka, som også fremhever forskjellene i filmmiljøene fra sør i Nordland til nord i Finnmark.
Hun forteller videre at det ikke minst skjer mye spennende innen samisk film.
– Dette skyldes ikke bare at de har fått et nyetablert samisk filminstitutt, men også at dette generelt er et filmmiljø i en rivende utvikling, som er med på å løfte den nordnorske filmen. De eldre og erfarne samiske filmskaperne har også vært veldig flinke til å vise vei for de nye, sier den kommende filmkonsulenten.
Ingrid Dokka har hovedfag i Medier og kommunikasjon fra Universitet i Oslo, med storfag i teater. Hun har bakgrunn som barnefilmkonsulent for Norsk filmklubbforbund, og som produsent for Den Norske Kortfilmfestivalen. Hun har i tillegg vært frilans filmskribent og kritiker, og har blant annet skrevet boka ”Jeg ser alt i bilder” om Norges første kvinnelige filmregissør Edith Carlmar. Hun har også skrevet, regissert og produsert kort- og dokumentarfilmer, senest dokumentaren Hjerte i jazzen, som hadde premiere i Kongsberg 2015.
Et av målene hennes i den nye stillingen er å gjøre det lettere for filmarbeidere å etablere seg i landsdelen, gjennom en ytterligere styrking av den nordnorske bransjen.
– Mange filmskapere fra nord bor og arbeider jo sørpå, fordi de finner bedre vilkår der. Men mange av disse lengter hjem, ikke minst fordi historiene deres foregår i nord, sier hun.