Hva slags regi trenger barn på film?

Hva slags regi trenger barn på film?

Foto: Esther Quigley spiller hovedrollen som Ti i Suzanne Ostens nye film. Foto: Suzanne Osten

«Etter denne sommeren vil jeg hevde at barn som skuespillere er veldig lik voksne. De er kreative på samme måte – ut fra gitte regler og situasjoner – og de overskrider dem, hvis man oppmuntrer dem til lek og frihet.»

Det skriver den svenske regissøren Suzanne Osten på sin blogg etter at hun har brukt sommeren på å spille inn nok en film med barn i ledende roller:  «Flickan, mamman och demonerna» – ifølge filmens hjemmeside en thriller om kampen mot psykisk sykdom.

Suzanne Osten på settet til filmen "Flickan, mamman och demonerna". Foto: Suzanne Osten
Suzanne Osten på settet til filmen «Flickan, mamman och demonerna». Foto: Suzanne Osten

Osten er virkelig en nestor innen film og teater for barn. I tillegg til regissør er hun professor ved Dramatiske institutet, æresdokter ved Lunds universitet, forfatter og foredragsholder. Hun ble først kjent som dramatiker og grunnla i 1975 teatergruppa Unga Klara, som snart vokste til å bli Sveriges nasjonale scene for barn og som har revolusjonert barneteateret internasjonalt med djerve og nyskapende forestillinger (les mer om Unga Klara her). Osten debuterte som filmregissør i 1982 med «Mamma» og har årelang øvelse i å jobbe med barn foran kamera. I fjor ble hun utnevnt til filmambassadør av Det svenske filminstituttet, med ansvar for å fremme barnefilmens stilling.

I blogginnlegget «Tydelighet og frihet – om kunsten å regissere barn» skriver hun levende og utforskende om å regissere barn «uten å kompromisse på estetikk og kompleksitet». Riktignok må man som regissør anerkjenne at barn som spiller i film har et avhengighetsforhold til voksne: De trenger klarhet, tydelige oppgaver på settet, og de kan ikke bli manipulert med, skriver Osten.

Selv om man må stille krav til dem – koreografere, øve inn tekst, lage konflikter – har barn på filmsett også mye behov for avkobling, og for å leke både foran og bak kamera. «Men barn har samme evne som voksne til å fokusere, til selv å skape sin egen rollefigur og til å forstå forskjellen på fiksjon og virkelighet», understreker hun.

Hovedrolleinnehaver Esther Quigley var åtte år da innspillingen startet, og Suzanne Osten har latt seg imponere over hennes og de andre barneskuespillernes tålmodighet, arbeidsvilje og skapertrang. Les hennes blogginnlegg i sin helhet her.

Suzanne Osten har tidligere laget en rekke prisbelønte filmer – blant annet vant hun Guldbagge (svensk Amanda) for beste regi for filmen «Bröderna Mozart» (1986), og ble tatt ut til Un Certain Regard i Cannes med «Skyddsängeln» (1990). «Flickan, mamman och demonerna» er produsert av Agnetha J. Bergenstråle for Fundament film og får premiere i 2016.

 

 

Hva slags regi trenger barn på film?

Hva slags regi trenger barn på film?

Foto: Esther Quigley spiller hovedrollen som Ti i Suzanne Ostens nye film. Foto: Suzanne Osten

«Etter denne sommeren vil jeg hevde at barn som skuespillere er veldig lik voksne. De er kreative på samme måte – ut fra gitte regler og situasjoner – og de overskrider dem, hvis man oppmuntrer dem til lek og frihet.»

Det skriver den svenske regissøren Suzanne Osten på sin blogg etter at hun har brukt sommeren på å spille inn nok en film med barn i ledende roller:  «Flickan, mamman och demonerna» – ifølge filmens hjemmeside en thriller om kampen mot psykisk sykdom.

Suzanne Osten på settet til filmen "Flickan, mamman och demonerna". Foto: Suzanne Osten
Suzanne Osten på settet til filmen «Flickan, mamman och demonerna». Foto: Suzanne Osten

Osten er virkelig en nestor innen film og teater for barn. I tillegg til regissør er hun professor ved Dramatiske institutet, æresdokter ved Lunds universitet, forfatter og foredragsholder. Hun ble først kjent som dramatiker og grunnla i 1975 teatergruppa Unga Klara, som snart vokste til å bli Sveriges nasjonale scene for barn og som har revolusjonert barneteateret internasjonalt med djerve og nyskapende forestillinger (les mer om Unga Klara her). Osten debuterte som filmregissør i 1982 med «Mamma» og har årelang øvelse i å jobbe med barn foran kamera. I fjor ble hun utnevnt til filmambassadør av Det svenske filminstituttet, med ansvar for å fremme barnefilmens stilling.

I blogginnlegget «Tydelighet og frihet – om kunsten å regissere barn» skriver hun levende og utforskende om å regissere barn «uten å kompromisse på estetikk og kompleksitet». Riktignok må man som regissør anerkjenne at barn som spiller i film har et avhengighetsforhold til voksne: De trenger klarhet, tydelige oppgaver på settet, og de kan ikke bli manipulert med, skriver Osten.

Selv om man må stille krav til dem – koreografere, øve inn tekst, lage konflikter – har barn på filmsett også mye behov for avkobling, og for å leke både foran og bak kamera. «Men barn har samme evne som voksne til å fokusere, til selv å skape sin egen rollefigur og til å forstå forskjellen på fiksjon og virkelighet», understreker hun.

Hovedrolleinnehaver Esther Quigley var åtte år da innspillingen startet, og Suzanne Osten har latt seg imponere over hennes og de andre barneskuespillernes tålmodighet, arbeidsvilje og skapertrang. Les hennes blogginnlegg i sin helhet her.

Suzanne Osten har tidligere laget en rekke prisbelønte filmer – blant annet vant hun Guldbagge (svensk Amanda) for beste regi for filmen «Bröderna Mozart» (1986), og ble tatt ut til Un Certain Regard i Cannes med «Skyddsängeln» (1990). «Flickan, mamman och demonerna» er produsert av Agnetha J. Bergenstråle for Fundament film og får premiere i 2016.

 

 

MENY