Det er ikke enkelt å plassere Patrik Syversen som filmskaper. Det viser traileren til hans nye film, Det som en gang var, som distributøren Arthaus slapp i dag.
En periode trodde vi at vi ”hadde ham” når han viste stor forkjærlighet for horrorfilm, med lavt budsjetterte sjangerfilmer som Rovdyr og den amerikanske indiefilmen Prowl. Men så kom den streite filmbransje-satiren Hjelp vi er i filmbransjen og så det stemningsfulle portrettet i Exteriors av unge kvinner som forveksler å lykkes i Hollywood med å bli sett «som den de er».
Så hvordan passer Det som en gang var inn i denne løse mosaikken? Ganske godt, egentlig, selv om vi ennå ikke er blitt så glad i tittelen. Det er en sommerlig, atmosfærisk film som vil få det tøft på kino sammen med mer bombastiske storfilmer, men som vi håper publikum vil gi en sjanse. Det er deilig å se konturene av en ny norsk film som tar den tiden den trenger for å fortelle en historie som ikke baserer seg på ytre dramatikk, men på den komplekse symbiosen i et vennskap på hell.
I neste utgaven av Rushprint, som er like rundt hjørnet, forteller Syversen mer om filmen som er en av Arthaus sine første norske kinosatsinger. Den kan derfor bli en viktig prøveklut for en distributør som satser mer på norsk film enn noen gang før.