Høye seertall og global distribusjon for Nobel

Høye seertall og global distribusjon for Nobel

703.000 fikk med seg avslutningen av Nobel på NRK1 i søndag kveld. I tillegg så 111.000 den siste episoden på nett. Med både repriser og opptaksseing regner analysesjef i NRK, Kristian Tolonen, med at serien vil ende på over 1,2 millioner seere. De rene seertallene på siste episoden havnet over hundre tusen i forhold til uken før.

«Jeg blir overrasket dersom ikke de totale seertallene for den siste episoden også kommer over 1,2 millioner», sier han til VG.

Den første episoden av Nobel hadde 751.000 seere på NRK1 første kvelden, men etter at både reprise, opptaksseing og mange ukers tilgjengelighet på nett, er de totale seertallet nå kommet opp i 1 289.000 seere. Mønsteret for de andre episodene er det samme.

«Nobel er helt på høyde med en serie som for eksempel «Mammon», men noe lavere enn «Kampen om tungtvannet»», forteller Tolonen til VG. «Dette bekrefter de nye seervanene for dramaserier, hvor i underkant av halvparten av seerne ser seriene enten på nett, i reprise eller i opptak».

NRKs seertall «Nobel» viser også at interessen for å se serien på nett samme dag som episodene har vært vist på lineært TV, bare har økt fra uke til uke. Episode to er til sammen sett av 1.277.000 seere – mens nest siste episode så langt har ett totalt seertall på 987.000.

Samtidig kunne Aftenposten i går melde om at serien er sikret visningsrettigheter over hele verden.

«Visningsrettighetene for resten av verden er kjøpt av ett stort selskap. Det sikrer at seere over hele kloden vil få se serien vår, og det på originalspråket», sier produsent Håkon Briseid.

Av kontraktsmessige årsaker har han foreløpig ikke lov til å røpe navnet på kjøperen. Men etter det Aftenposten forstår er det en global aktør for distribusjon av TV-serier og film. Det vil bety at seere i tett opp mot 200 land vil mulighet til å se den.

Høye seertall og global distribusjon for Nobel

Høye seertall og global distribusjon for Nobel

703.000 fikk med seg avslutningen av Nobel på NRK1 i søndag kveld. I tillegg så 111.000 den siste episoden på nett. Med både repriser og opptaksseing regner analysesjef i NRK, Kristian Tolonen, med at serien vil ende på over 1,2 millioner seere. De rene seertallene på siste episoden havnet over hundre tusen i forhold til uken før.

«Jeg blir overrasket dersom ikke de totale seertallene for den siste episoden også kommer over 1,2 millioner», sier han til VG.

Den første episoden av Nobel hadde 751.000 seere på NRK1 første kvelden, men etter at både reprise, opptaksseing og mange ukers tilgjengelighet på nett, er de totale seertallet nå kommet opp i 1 289.000 seere. Mønsteret for de andre episodene er det samme.

«Nobel er helt på høyde med en serie som for eksempel «Mammon», men noe lavere enn «Kampen om tungtvannet»», forteller Tolonen til VG. «Dette bekrefter de nye seervanene for dramaserier, hvor i underkant av halvparten av seerne ser seriene enten på nett, i reprise eller i opptak».

NRKs seertall «Nobel» viser også at interessen for å se serien på nett samme dag som episodene har vært vist på lineært TV, bare har økt fra uke til uke. Episode to er til sammen sett av 1.277.000 seere – mens nest siste episode så langt har ett totalt seertall på 987.000.

Samtidig kunne Aftenposten i går melde om at serien er sikret visningsrettigheter over hele verden.

«Visningsrettighetene for resten av verden er kjøpt av ett stort selskap. Det sikrer at seere over hele kloden vil få se serien vår, og det på originalspråket», sier produsent Håkon Briseid.

Av kontraktsmessige årsaker har han foreløpig ikke lov til å røpe navnet på kjøperen. Men etter det Aftenposten forstår er det en global aktør for distribusjon av TV-serier og film. Det vil bety at seere i tett opp mot 200 land vil mulighet til å se den.

MENY