I en tid der det blir stadig vanskeligere for norske festivaler å spise kirsebær med de store, har Den norske filmfestivalen i voksende grad lent seg på den norske og nordiske bransjen. På årets gjesteliste er det norske og nordiske profiler som dominerer, og forsvinnende få internasjonale stjerner (du kan lese mer om problematikken i vårt intervju med festivalledelsen i augustutgaven av Rushprint som slippes i Haugesund).
Etter at Bølgen har åpnet den norske filmhøsten med brask og bramm på åpningsdagen, fylles festivalens norske del med en lang rekke dokumentarer før Joachim Triers Louder than bombs avslutter på onsdag.
Det norske dokumentarsleppet består av Kari Anne Moes sosialt hardtslående dokumentar Pøbler (foto); August B. Hanssen og Ida Storms Idas dagbok, Lars Løges og Flimmer films basehopping-dokumentar Sunshine Superman og Elsa Kvammes Einars forsvinningsnummer.
Det er under festivalens bransjeorienterte del, New Nordic Films, at det blir en ordentlig internasjonal atmosfære. Da kommer programmerere fra internasjonale festivaler og tv-kanaler for å se nordisk film i fire dager, samtidig som den nordiske bransjen knytter nye bånd gjennom samproduksjoner. Noen av de nordiske innslagene er tilgjengelig for publikum, blant annet gjennom det nordiske sideprogrammet Fokus Norden. Blant de tilreisende fra Norden er Ghita Nørby, Bille August, Stig Björkman, Dome Karukoski, Klaus Härö og Dagur Kári.
Rushprint vil formidle nyheter og annet fra festivalen de neste par ukene.