Gunhild Enger har regissert novellefilmen The Committee (foto: Jarmo Kiuru) sammen med finske Jenni Toivoniemi. Filmen hadde internasjonal premiere denne uken under Locarno film festival, der den deltar i kortfilmprogrammet. Den vil også bli vist under Den norske filmfestivalen i Haugesund.
Filmen er co-produsert av Ape & Bjørn i Norge, sammen med en finsk coprodusent og svensk hovedprodusent.
Å lage en satire over nordisk samarbeid sammen med en annen nordisk regissør, kan by på en del aha-opplevelser, skulle man tro. I nyeste utgaven av Rushprint som slippes den 20.august, forteller Enger blant annet om innspillingen.
Filmens handling finner sted på et slitent konferansehotell, der representanter fra Sverige, Norge og Finland skal bli enige om en utsmykning til grensepunktet mellom de tre landene.
– Jeg har alltid syntes det var noe komisk over minnesmerker. Å stå ved en stein og spille trompet, eller legge ned en blomst, virker nærmest absurd i sin natur. Vi ville se på hvordan et minnesmerke får sin form, forteller hun til Rushprint.
Selv har hun lang erfaring med nordisk samarbeid, både fra studiene ved Filmhögskolan i Göteborg og flere svensk-norske kortfilmproduksjoner og det utgjør noe av bakteppe for samtalen hun har med Rushprints Oda Bhar.
Enger er en gammel kjenning av Rushprints lesere. I 2013 medvirket hun på vår nordiske samle-dvd, ”Directors to watch” med kortfilmen Premature. Siden har hun laget blant annet Et enklere liv og Subtotal. Sistnevnte også med handlingen lagt til et grenseland – rettere sagt til grensehandelen ved Svinesund, hvor nordmenns materialisme kolliderer med nabolandets lavere priser og svakere kronekurs.
I sin oppsummering fra Grimstadfestivalen kalte Oda Bhar Subtotal for ”en feelgood-versjon av Michael Hanekes Funny Games, kombinert med Ruben Östlund-aktig humor”.
I vårt intervju med Enger fra 2013 erkjente hun at nettopp Östlund og Roy Andersson er vesentlige inspirasjonskilder.