Gunhild Engers «The Committee» – fra Locarno til Haugesund

Gunhild Engers «The Committee» – fra Locarno til Haugesund

Gunhild Enger har regissert novellefilmen The Committee (foto: Jarmo Kiuru) sammen med finske Jenni Toivoniemi. Filmen hadde internasjonal premiere denne uken under Locarno film festival, der den deltar i kortfilmprogrammet. Den vil også bli vist under Den norske filmfestivalen i Haugesund.

Filmen er co-produsert av Ape & Bjørn i Norge, sammen med en finsk coprodusent og svensk hovedprodusent.

Å lage en satire over nordisk samarbeid sammen med en annen nordisk regissør, kan by på en del aha-opplevelser, skulle man tro. I nyeste utgaven av Rushprint som slippes den 20.august, forteller Enger blant annet om innspillingen.

Filmens handling finner sted på et slitent konferanse­hotell, der representanter fra Sverige, Norge og Finland skal bli enige om en utsmykning til grensepunktet mellom de tre landene.

– Jeg har alltid syntes det var noe komisk over minnesmerker. Å stå ved en stein og spille trompet, eller legge ned en blomst, virker nærmest absurd i sin natur. Vi ville se på hvordan et minnesmerke får sin form, forteller hun til Rushprint.

Selv har hun lang erfaring med nordisk samarbeid, både fra studiene ved Filmhögskolan i Göteborg og flere svensk-norske kortfilmproduksjoner og det utgjør noe av bakteppe for samtalen hun har med Rushprints Oda Bhar.

Enger er en gammel kjenning av Rushprints lesere. I 2013 medvirket hun på vår nordiske samle-dvd, ”Directors to watch” med kortfilmen Premature. Siden har hun laget blant annet Et enklere liv og Subtotal. Sistnevnte også med handlingen lagt til et grenseland – rettere sagt til grensehandelen ved Svinesund, hvor nordmenns materialisme kolliderer med nabolandets lavere priser og svakere kronekurs.

premature_DVD_768
Premature

I sin oppsummering fra Grimstadfestivalen kalte Oda Bhar Subtotal for ”en feelgood-versjon av Michael Hanekes Funny Games, kombinert med Ruben Östlund-aktig humor”.

I vårt intervju med Enger fra 2013 erkjente hun at nettopp Östlund og Roy Andersson er vesentlige inspirasjonskilder.

enger
Gunhild Enger (foto: NFI)
Gunhild Engers «The Committee» – fra Locarno til Haugesund

Gunhild Engers «The Committee» – fra Locarno til Haugesund

Gunhild Enger har regissert novellefilmen The Committee (foto: Jarmo Kiuru) sammen med finske Jenni Toivoniemi. Filmen hadde internasjonal premiere denne uken under Locarno film festival, der den deltar i kortfilmprogrammet. Den vil også bli vist under Den norske filmfestivalen i Haugesund.

Filmen er co-produsert av Ape & Bjørn i Norge, sammen med en finsk coprodusent og svensk hovedprodusent.

Å lage en satire over nordisk samarbeid sammen med en annen nordisk regissør, kan by på en del aha-opplevelser, skulle man tro. I nyeste utgaven av Rushprint som slippes den 20.august, forteller Enger blant annet om innspillingen.

Filmens handling finner sted på et slitent konferanse­hotell, der representanter fra Sverige, Norge og Finland skal bli enige om en utsmykning til grensepunktet mellom de tre landene.

– Jeg har alltid syntes det var noe komisk over minnesmerker. Å stå ved en stein og spille trompet, eller legge ned en blomst, virker nærmest absurd i sin natur. Vi ville se på hvordan et minnesmerke får sin form, forteller hun til Rushprint.

Selv har hun lang erfaring med nordisk samarbeid, både fra studiene ved Filmhögskolan i Göteborg og flere svensk-norske kortfilmproduksjoner og det utgjør noe av bakteppe for samtalen hun har med Rushprints Oda Bhar.

Enger er en gammel kjenning av Rushprints lesere. I 2013 medvirket hun på vår nordiske samle-dvd, ”Directors to watch” med kortfilmen Premature. Siden har hun laget blant annet Et enklere liv og Subtotal. Sistnevnte også med handlingen lagt til et grenseland – rettere sagt til grensehandelen ved Svinesund, hvor nordmenns materialisme kolliderer med nabolandets lavere priser og svakere kronekurs.

premature_DVD_768
Premature

I sin oppsummering fra Grimstadfestivalen kalte Oda Bhar Subtotal for ”en feelgood-versjon av Michael Hanekes Funny Games, kombinert med Ruben Östlund-aktig humor”.

I vårt intervju med Enger fra 2013 erkjente hun at nettopp Östlund og Roy Andersson er vesentlige inspirasjonskilder.

enger
Gunhild Enger (foto: NFI)
MENY