To nye kortfilmprosjekter som er tildelt støtte fra Norsk filminstitutt vil anvende humor for å belyse kultursamarbeid og kunstens ofte omdiskuterte plass i det offentlige rom: Gunhild Engers Schengen og Merete Offerdal Tveits Odelsguten og Fantefølget.
Med Schengen fortsetter Gunhild Enger å harselere med kulturpolitikk slik den kommer til uttrykk gjennom samarbeid over landegrenser. Hennes forrige kortfilm, Komiteen, var en satire over nordisk samarbeid – denne gangen følger vi kulturbyråkraten Guro og hennes designteam som er satt på oppgaven å jobbe fram et Schengen dataspill for barn og unge i Europa.
”Målet er å rette opp det frynsete ryktet Schengen-samarbeidet har hatt, og samtidig bygge opp Schengen som en merkevare blant unge mennesker. Filmen utspiller seg på et animasjonsstudio, og handler om alle dilemmaer og utfordringer designprosessen byr på i møte med det europeiske kulturbyråkratiet”.
Enger og produsenten 4 ½ Fiksjon har fått 487.620 kroner i tilskudd til kortfilmen.
”Ideen viser tydelige tegn til at dette prosjektet har potensiale til å bli en ny spennende kortfilm fra en regissør som ved flere anledninger bevist at hun er kapabel til å forvalte absurde samfunnsmessige strukturer og omdanne det til gode historier”, sier kortfilmkonsulent Tone Johnsen i sin konsulentuttalelse.
Merete Offerdal Tveits Odelsguten og Fantefølget skal på sin side belyse de ulike sidene i historien om et svært omdiskutert kunstprosjekt.
Den korte dokumentaren er ifølge dokumentarkonsulent Lars Løge ”et originalt og reflektert eksperiment i dokumentarform om kunstens virkning på et lokalsamfunn, som igjen speiler kunstens funksjon og betydning. Det er god bruk av humor gjennom observasjon, og spennende tanker om iscenesettelser av oppstyret rundt en kunstinstallasjon i Kvam, der bygdefolket ble splittet i synet på hva kunst er, og hva kunst er verd. En liten nyhetssak blir her en morsom observasjon om mennesket, om samfunn og om kunst”.
Offerdal Tveit har bakgrunn fra Nordland kunst-og filmfagskole og har laget flere kortfilmer som har deltatt på en rekke filmfestivaler. Den formeksperimenterende Absalon Beyersgate 10 ble blant annet vist i Grimstad og på Nordisk Panorama.
Begge filmprosjektene inngår i Nye Veier-ordningen hvis primære mål er å stimulere til høyere kvalitet for norsk filmer gjennom å styrke utviklings- og forarbeidsfasen for etablerte regissører.