Gode kritikker for The Tower etter premieren i Annecy

Gode kritikker for The Tower etter premieren i Annecy

Både Hollywood Reporter og Cineuropa gir Mats Groruds The Tower gode kritikker etter den internasjonale premieren på Annecy – verdens kanskje største og viktigste festival for animasjonsfilm.

Filmen er vist utenfor konkurranse, men har fått oppmerksomhet ved å kombinere animasjon med en såpass tung og kompleks tematikk.

Kritikeren i Hollywood Reporter sammenlikner filmen med Ari Folman’s Waltz With Bashir. Han mener filmen er “a worthy addition to a canon of recent socio-political cartoons (Marjane Satrapi’s Persopolis also comes to mind) portraying the Middle Eastern crisis in a manner that both children and adults can understand.”

Til tross for et dystert bakteppe mener han at Grorud makter å gi oss en oppløftende historie uten at det går på bekostning av hva tematikken krever.

”As grim as that sounds, The Tower is filled with moments of bittersweet humor and shreds of hope in the character of Wardi, while Grorud’s playful animation helps lighten the load of his discourse. The pacing is a bit flat in parts, with a little too much dead air, but the drama builds its way to an emotional finale where Sidi’s long and difficult life in exile comes full circle”.

Også Cineuropas anmelder er i hovedsak positiv til filmen:

”The Tower is a fascinating lesson in history, one-sided indeed, but nevertheless one that acutely ponders the cruel status of these eternal refugees. A subject that the film dissects with beautiful address, flashbacks and some archival footage (the screenplay was written by the director along with Trygve Allister Diesen and Ståle Stein Berg), while intelligently maintaining focus on Wardi and Sidi’s emotional bond. An approach packaged in a controlled and expressive animation, combining puppets and 2D and allowing the film to make a seemingly very adult topic accessible to a young audience (the same age as the film’s heroine), which is in itself a rather remarkable feat, and which conveys, beyond political partisanship, some strong humanistic values ​​(«whatever the depth of darkness, always try to find the smallest ray of light»)”.

Den internasjonale traileren til The Tower:

Allerede for tre år siden fortalte Mats Grorud og produsent Frode Søbstad i Tenk.tv til RUSHPRINT at de med The Tower ønsket å utforske hvordan animasjon kan brukes til å fortelle om en lang og vond krigsperiode i Libanon, og nylig var de på Blått Lerret for å presentere filmen (se web tv-intervju nederst i saken).

Grorud har selv tilbragt tid i en palestinsk flyktningeleir, og filmen baserer seg på intervjuer og samtaler med flyktninger. Den ene delen av The Tower handler om ti år gamle Warda og hennes oldefar som bor i en flyktningeleir. Etter hvert som det blir trangt om plassen i en leir må man bygge på huset i høyden – slik at flyktningene ender opp med å bo i provisoriske, tårnlignende hus, derav filmens navn. Oldefarens tilbakeblikk til flyktningenes historie fortelles i 2D-animasjon, mens historien om Warda fortelles med dukkeanimasjon – utført av det franske selskapet Foliascope.

 Det er norske Tenk.tv som er hovedprodusent. Coprodusenter er svenske Cinenic Film ABved Annika Hellstrøm og franske Les Contes Modernes ved Patrice Nezan. Filmen har et totalbudsjett på 18.394.344 kroner. Prosjektet har allerede mottatt betydelig støtte fra Eurimage, NFI og SFÌ.

Gode kritikker for The Tower etter premieren i Annecy

Gode kritikker for The Tower etter premieren i Annecy

Både Hollywood Reporter og Cineuropa gir Mats Groruds The Tower gode kritikker etter den internasjonale premieren på Annecy – verdens kanskje største og viktigste festival for animasjonsfilm.

Filmen er vist utenfor konkurranse, men har fått oppmerksomhet ved å kombinere animasjon med en såpass tung og kompleks tematikk.

Kritikeren i Hollywood Reporter sammenlikner filmen med Ari Folman’s Waltz With Bashir. Han mener filmen er “a worthy addition to a canon of recent socio-political cartoons (Marjane Satrapi’s Persopolis also comes to mind) portraying the Middle Eastern crisis in a manner that both children and adults can understand.”

Til tross for et dystert bakteppe mener han at Grorud makter å gi oss en oppløftende historie uten at det går på bekostning av hva tematikken krever.

”As grim as that sounds, The Tower is filled with moments of bittersweet humor and shreds of hope in the character of Wardi, while Grorud’s playful animation helps lighten the load of his discourse. The pacing is a bit flat in parts, with a little too much dead air, but the drama builds its way to an emotional finale where Sidi’s long and difficult life in exile comes full circle”.

Også Cineuropas anmelder er i hovedsak positiv til filmen:

”The Tower is a fascinating lesson in history, one-sided indeed, but nevertheless one that acutely ponders the cruel status of these eternal refugees. A subject that the film dissects with beautiful address, flashbacks and some archival footage (the screenplay was written by the director along with Trygve Allister Diesen and Ståle Stein Berg), while intelligently maintaining focus on Wardi and Sidi’s emotional bond. An approach packaged in a controlled and expressive animation, combining puppets and 2D and allowing the film to make a seemingly very adult topic accessible to a young audience (the same age as the film’s heroine), which is in itself a rather remarkable feat, and which conveys, beyond political partisanship, some strong humanistic values ​​(«whatever the depth of darkness, always try to find the smallest ray of light»)”.

Den internasjonale traileren til The Tower:

Allerede for tre år siden fortalte Mats Grorud og produsent Frode Søbstad i Tenk.tv til RUSHPRINT at de med The Tower ønsket å utforske hvordan animasjon kan brukes til å fortelle om en lang og vond krigsperiode i Libanon, og nylig var de på Blått Lerret for å presentere filmen (se web tv-intervju nederst i saken).

Grorud har selv tilbragt tid i en palestinsk flyktningeleir, og filmen baserer seg på intervjuer og samtaler med flyktninger. Den ene delen av The Tower handler om ti år gamle Warda og hennes oldefar som bor i en flyktningeleir. Etter hvert som det blir trangt om plassen i en leir må man bygge på huset i høyden – slik at flyktningene ender opp med å bo i provisoriske, tårnlignende hus, derav filmens navn. Oldefarens tilbakeblikk til flyktningenes historie fortelles i 2D-animasjon, mens historien om Warda fortelles med dukkeanimasjon – utført av det franske selskapet Foliascope.

 Det er norske Tenk.tv som er hovedprodusent. Coprodusenter er svenske Cinenic Film ABved Annika Hellstrøm og franske Les Contes Modernes ved Patrice Nezan. Filmen har et totalbudsjett på 18.394.344 kroner. Prosjektet har allerede mottatt betydelig støtte fra Eurimage, NFI og SFÌ.

MENY