Frobenius likevel kreditert på ”Mordene i Kongo”

Frobenius likevel kreditert på ”Mordene i Kongo”

I den ferdige versjonen av Mordene i Kongo, som har kinopremiere i morgen, er Nikolaj Frobenius likevel kreditert – til tross for at manusforfatteren tidligere har trukket navnet sitt fra filmen.

På pressekonferansen om filmen torsdag ettermiddag, kommenterte produsent Asle Vatn fra Friland at Frobenius i forrige måned valgte å trekke navnet sitt fra filmen:

– Nikolaj Frobenius valgte å trekke seg fra denne filmen i september i år. Parallelt med det, skulle han lansere sin egen bok. Dette er et filmprosjekt med mange etiske problemstillinger. At det oppstår friksjon er ikke uvant, og i sånne prosjekter ligger det egentlig i sakens natur at det er friksjon.

– Jeg synes det er leit at Nikolaj har trukket seg på den måten han har gjort. Han er en god venn av meg, en god venn av alle oss. Men heldigvis hadde vi med oss Stephen Uhlander, som hadde jobbet med virkelighetsfiksjon tidligere med blant annet Aksel (Hennie) i Nobel, og som landet dette på en utmerket måte for oss.

Deretter adresserte han at Frobenius likevel står kreditert på den ferdige filmen, i tillegg til Uhlander som manusforfatter:

Som dere sikkert har sett, så er Nikolaj tilbake igjen i krediteringen. I Norge har vi en åndsverkslov, paragraf fem, som vi må forholde oss til. Det er Nikolajs eget valg at det står ”etter en filmhistorie av Nikolaj Frobenius”.

 – Så er sikkert veldig mange undrende til hva som skjer nå. Det har jo vært mye spekulasjoner om dette er noe vi skal forfølge videre. Vi har jobbet helt fram til fredag i forrige uke med å få filmen ferdig, så ingen av oss har rukket å lese boka. Hva som blir etterspillet, må vi bare se på.

Frobenius likevel kreditert på ”Mordene i Kongo”

Frobenius likevel kreditert på ”Mordene i Kongo”

I den ferdige versjonen av Mordene i Kongo, som har kinopremiere i morgen, er Nikolaj Frobenius likevel kreditert – til tross for at manusforfatteren tidligere har trukket navnet sitt fra filmen.

På pressekonferansen om filmen torsdag ettermiddag, kommenterte produsent Asle Vatn fra Friland at Frobenius i forrige måned valgte å trekke navnet sitt fra filmen:

– Nikolaj Frobenius valgte å trekke seg fra denne filmen i september i år. Parallelt med det, skulle han lansere sin egen bok. Dette er et filmprosjekt med mange etiske problemstillinger. At det oppstår friksjon er ikke uvant, og i sånne prosjekter ligger det egentlig i sakens natur at det er friksjon.

– Jeg synes det er leit at Nikolaj har trukket seg på den måten han har gjort. Han er en god venn av meg, en god venn av alle oss. Men heldigvis hadde vi med oss Stephen Uhlander, som hadde jobbet med virkelighetsfiksjon tidligere med blant annet Aksel (Hennie) i Nobel, og som landet dette på en utmerket måte for oss.

Deretter adresserte han at Frobenius likevel står kreditert på den ferdige filmen, i tillegg til Uhlander som manusforfatter:

Som dere sikkert har sett, så er Nikolaj tilbake igjen i krediteringen. I Norge har vi en åndsverkslov, paragraf fem, som vi må forholde oss til. Det er Nikolajs eget valg at det står ”etter en filmhistorie av Nikolaj Frobenius”.

 – Så er sikkert veldig mange undrende til hva som skjer nå. Det har jo vært mye spekulasjoner om dette er noe vi skal forfølge videre. Vi har jobbet helt fram til fredag i forrige uke med å få filmen ferdig, så ingen av oss har rukket å lese boka. Hva som blir etterspillet, må vi bare se på.

MENY