Kjersti Steinsbø har lenge vært beretningen om et varslet talent, og i november kommer hun med sin etterlengtede langfilmdebut, Hevn. Filmen er introdusert som et intenst psykologisk drama om hevn, fritt etter Ingvar Ambjørnsens roman Dukken i taket. Blant skuespillerne finner vi ukjente navn (i filmsammenheng) som Siren Jørgensen (foto) og Frode Winther, men også filmprofiler som Trond Espen Seim og Maria Bock.
Steinsbø har flere novellefilmer og kortfilmer bak seg, og allerede for seks år siden introduserte vi henne i Rushprint som et talent å se opp for.
Da spillefilmkonsulent Lars Gudmestad ga Hevn støtte for to år siden, fremhevet han prosjektet som ”en rå, upretensiøs og fortettet spenningsfilm der høye fjell og dype fjorder vil skape en vakker, men klaustrofobisk ramme rundt det marerittet som hovedkarakteren virvler opp. Den klassiske hevnhistorien er tilført et skjebnesvangert element av menneskelige svakhet som ikke bare gir filmen en dypere dimensjon, men også gjør den enda mer spennende. Regissør og manusforfatter Kjersti Steinsbø er spillefilmdebutant, og vi har å gjøre med et filmtalent som kommer til å skille seg ut”.
Alle som har sett Steinsbøs kort- og novellefilmer vil kunne nikke bekreftende til dette talentstempelet, og det blir spennende se resultatet på kino i november. Men hva skal vi tro om hennes neste prosjekt, Vest, som Vestnorsk filmsenter ga utviklingsstøtte i dag? Den er nemlig introdusert som en western fra 1850-årene!
Også dette prosjektet utvikles hos Bergen/Berlin-baserte Kristine Knudsen og selskapet Den siste skilling. Handlingen er på et ytre plan en klassisk immigranthistorie vi for så vidt har sett på film før: En tenåring flykter fra sin konfliktfylte fortid i Europa og ankommer Amerika som ”grønnskolling”. Hun blir lurt og utnyttet, og må vise kløkt for å greie seg, alene i ”den nye verden”.
Sannsynligvis er det ikke noen tradisjonell western Steinsbø ønsker å lage – kanskje ender hun opp med noe som ikke kan kalles for det i det hele tatt. Det avhenger selvsagt av hvordan hun vil fortelle denne historien.
Vi må uansett ta av oss hatten for det som kan bli ikke bare den første norske westernfilmen i langfilmformat, men helt åpenbart den første kvinnelige norske western-antihelten. I sommer kunne Gunnar Iversen fortelle om Morgan Kane-filmen Døden er en ensom jeger av skuespilleren Frank Iversen som i 2001 ble lansert på analog VHS. Det var en novellefilm på om lag 50 minutters spilletid som verken kvalifiserer som kinofilm eller langfilm. Vil Steinsbø her kunne begå et høyst uventet nybrott i norsk film?