Under Oslo Digital Cinema Conference (8.-10. September) vil internasjonale filmfotografer og bransjefolk nok en gang møtes for å utveksle erfaringer. Som før er det IMAGO, foreningen for internasjonale filmfotografer, som sammen med Foreningen norske filmfotografer (FNF) står som arrangør. Arenaen er Filmens Hus i Dronningensgate.
Mer enn 20 nasjonale og internasjonale eksperter og kamera- og utstyrsprodusenter kommer for å fortelle om den siste utviklingen i bransjen.
Da konferansen startet i 2007 var det fortsatt en viss frykt å spore blant filmfotografene for den digitale revolusjonen. I dag er det helt andre utfordringer fotografene er bekymret for: Det handler blant annet om den kreative kontrollen over bildene, arkivering og bevaring av dem og utvikling av ny programvare. Det blir demonstrasjoner på nye opptaksteknikker og høysensitive kameraer, diskusjoner om kreativ kinematografi og kamerakontroll, og nye innovasjoner innen VR/VFX.
Men framfor alt blir det møter med filmfotografer som har skapt filmhistorie. Luciano Tovoli har jobbet med blant annet Michelangelo Antonioni, Dario Argento og Ettore Scola. Noen vil kanskje huske hans legendariske lange tagning som avslutter Antonionis Yrke: Reporter (der kamera beveger seg gjennom noen sprinkler i et vindu og ut på en åpen plass). Denne filmen vises under seminaret og kommenteres av Tovoli selv. Luca Bigazzi er mest kjent for sitt lange samarbeid med Paolo Sorrentino, men også for filmer som Kiarostamis Certified Copy. Sorrentinos Oscarvinner La Grande Bellezza vises med Bigazzi til stede.
Det blir også møter med aktører som utforsker kinematografien slik den ser ut fra VR-teknologiens perspektiv. Filmfotograf Svend Even Hærra skal formidle fra noe av det nybrottsarbeidet som foregår innen tv. Det er også satt av tid til å belyse filmfotografens opphavsrett, anført av Norsk filmforbunds advokat Bjørn Brem.