– For mange regidebutanter!

 

Aaberge 770x432
Kon-Tiki-produsent Aage Aaberge mener for mange debutanter slipper til med vårens filmer.

Som Rushprint kunne melde forrige uke fra NFIs presentasjon av vårens filmer: Åtte av ti norske filmer denne våren er regissert av debutanter. 

Kon-Tiki-produsent Aage Aaberge sier til NRK at han frykter debutantsatsingen går på bekostning av de mer etablerte regissørene.

Mellom 2003 og 2012 ble det totalt laget 243 filmer i Norge. 63 av  filmene ble laget av førstegangsregissører som aldri har fått lage en ny spillefilm.

Aaberge mener det er skremmende mange som bare lager en film, før de forsvinner ut av bransjen. Han er kritisk til vårens debutanttendens.

– Når åtte av ti er debutanter, så er det et altfor høyt tall. De regissørene som er anerkjente og dyktige i norsk filmbransje har fått anledning til å lage mange filmer.

Høy gjennomstrømming

Aage Aaberge satt som styremedlem i Filminstituttet for seks år siden. Allerede da var det enighet om å satse mer midler på etablerte regissører, fordi gjennomstrømmingen i filmbransjen var for høy.

– Den gangen så vi at det var alt for mange engangsregissører. I et så krevende medium som filmproduksjon er det utrolig viktig at folk får anledning til å lage flere filmer, sier Aaberge til NRK.

Aaberg mener regissører må få mulighet til å lage flere filmer i Norge. Han mener for eksempel Morten Tyldums utenlandssuksess ikke ville vært mulig om ikke Tyldum hadde fått lage flere norske filmer først.

Fra Charlotte Bloms kommende film Staying Alive. Foto: Foto: Maipo/ Nordisk film Distribusjon.
En av vårens debutanter er Charlotte Blom, med Staying Alive. Foto: Foto: Maipo/ Nordisk film Distribusjon.

Tilfeldig debutanttall

Sveinung Golimo, avdelingsdirektør for utvikling og produksjon i NFI, mener vårens høye debutanttall er tilfeldig, og at det vil rette seg til høsten.

– Denne filmvåren er veldig spesiell. Året sett under ett vil flertallet av filmene være regissert av etablerte regissører, sier Golimo til NRK.

Han mener NFI etterstreber kontinuitet innen norsk filmproduksjon, og vedgår at 63 engangsregissører på ti år er for mange.

– Det er et veldig høyt tall. Vårt mål er kontinuitet, både når det gjelder regissører, manusforfattere og produksjonsselskaper.

Charlotte Blom er en av vårens åtte regidebutanter. Neste uke er det premiere på hennes første spillefilm Staying Alive. Hun mener det må være balanse mellom debutanter og erfarne regissører.

– Det optimale ville vært at NFI ga støtte til de etablerte regissørene, men også slipper nye regissører til.

– For mange regidebutanter!

 

Aaberge 770x432
Kon-Tiki-produsent Aage Aaberge mener for mange debutanter slipper til med vårens filmer.

Som Rushprint kunne melde forrige uke fra NFIs presentasjon av vårens filmer: Åtte av ti norske filmer denne våren er regissert av debutanter. 

Kon-Tiki-produsent Aage Aaberge sier til NRK at han frykter debutantsatsingen går på bekostning av de mer etablerte regissørene.

Mellom 2003 og 2012 ble det totalt laget 243 filmer i Norge. 63 av  filmene ble laget av førstegangsregissører som aldri har fått lage en ny spillefilm.

Aaberge mener det er skremmende mange som bare lager en film, før de forsvinner ut av bransjen. Han er kritisk til vårens debutanttendens.

– Når åtte av ti er debutanter, så er det et altfor høyt tall. De regissørene som er anerkjente og dyktige i norsk filmbransje har fått anledning til å lage mange filmer.

Høy gjennomstrømming

Aage Aaberge satt som styremedlem i Filminstituttet for seks år siden. Allerede da var det enighet om å satse mer midler på etablerte regissører, fordi gjennomstrømmingen i filmbransjen var for høy.

– Den gangen så vi at det var alt for mange engangsregissører. I et så krevende medium som filmproduksjon er det utrolig viktig at folk får anledning til å lage flere filmer, sier Aaberge til NRK.

Aaberg mener regissører må få mulighet til å lage flere filmer i Norge. Han mener for eksempel Morten Tyldums utenlandssuksess ikke ville vært mulig om ikke Tyldum hadde fått lage flere norske filmer først.

Fra Charlotte Bloms kommende film Staying Alive. Foto: Foto: Maipo/ Nordisk film Distribusjon.
En av vårens debutanter er Charlotte Blom, med Staying Alive. Foto: Foto: Maipo/ Nordisk film Distribusjon.

Tilfeldig debutanttall

Sveinung Golimo, avdelingsdirektør for utvikling og produksjon i NFI, mener vårens høye debutanttall er tilfeldig, og at det vil rette seg til høsten.

– Denne filmvåren er veldig spesiell. Året sett under ett vil flertallet av filmene være regissert av etablerte regissører, sier Golimo til NRK.

Han mener NFI etterstreber kontinuitet innen norsk filmproduksjon, og vedgår at 63 engangsregissører på ti år er for mange.

– Det er et veldig høyt tall. Vårt mål er kontinuitet, både når det gjelder regissører, manusforfattere og produksjonsselskaper.

Charlotte Blom er en av vårens åtte regidebutanter. Neste uke er det premiere på hennes første spillefilm Staying Alive. Hun mener det må være balanse mellom debutanter og erfarne regissører.

– Det optimale ville vært at NFI ga støtte til de etablerte regissørene, men også slipper nye regissører til.

MENY