Prisene for den 27. utgaven av Film fra Sør-festivalen er delt ut.
I år gikk både hovedprisen Sølvspeilet, og hederlig omtale fra juryen, til to forskjellige filmer fra Brasil.
Sølvspeilet deles ut til den beste av 14 filmer i den internasjonale hovedkonkurransen. Årets Sølvspeil ble tildelt brasilianske Araby i regi av João Dumans og Affonso Uchoa. ”Araby skildrer et liv på veien, og gir innsikt i arbeidsfolks slit og deres håp for en bedre fremtid”. Juryen sa blant annet følgende i sin begrunnelse: ”Filmen er en episk fortelling som tar oss med på en livsreise, overveldende og upretensiøs på samme tid. Det er en film som ber oss om å forstå de enorme kostnadene hardt fysisk arbeid påfører menneskekroppen. Men, det er også en film som løfter frem gledene i livet som latter, vennskap, musikk og unnvikende kjærlighet.” Prisen er på 35.000 kroner, og er gitt av Stiftelsen Film fra Sør.
Hederlig omtale gikk til den brasilianske Good Manners av Marco Dutra og Juliana Rojas. Filmen er «en magisk-realistisk skrekkfabel som berører komplekse sosiale problemstillinger, men den er også like mye et kjærlighetsdrama og en oppvekstskildring». ”Det er en kunstnerisk og fargerik sjangerfilm som aldri sluttet å underholde og overraske oss,” uttalte juryen om filmen.
Hvert år kan festivalens publikum stemme frem sin favoritt til publikumsprisen blant filmene i programmet som senere kommer i distribusjon på kino. I år var det Fatih Akins Ut av intet som scoret høyest hos publikum. Det er Akins første film som er spilt inn i hjemtraktene hans i Hamburg, og det er Diane Krugers første tyskspråklige film – en rolle hun også fikk skuespillerpris for i Cannes.
Film fra Sør-festivalens dokumentarpris Dok:Sør deles ut til den beste av ti filmer i dokumentarkonkurransen, og i år falt juryens valg på The Apology av Tiffany Hsiung. I juryens uttalelse heter det blant annet: ”Årets vinner er en film som gjennom intime øyeblikk og inspirerende aktivisme avdekker flere tiår med kamp, utholdenhet, smerte og håp. Den følger tre kvinner som har levd og kjempet i over 60 år. Med empati og respekt viser regissøren oss skammen og traumenes kompleksitet på mesterlig vis. Historien om “the comfort-women» – kvinner som ble tvunget til sexslaveri av japanske soldater under andre verdenskrig – er ikke allment kjent, selv om de har kjempet i en årrekke.” Prisen er på 10.000 kroner, og er gitt av Stiftelsen Film fra Sør.
Juryens hederlige omtale gikk til Maite Alberdis The Grown-Ups. Juryen trekker frem at filmen er bevegende og klok, og uttaler blant annet: ”Filmen berører noen av livets mest grunnleggende behov – kjærlighet, uavhengighet og respekt – og den gjør det med stor empati, presisjon og gjennom mesterlig historiefortelling.”