Euforia og Nordisk fikk kinosjefenes priser i Haugesund

Euforia og Nordisk fikk kinosjefenes priser i Haugesund

Foto: Vibeke Skistad (Euforia Film), og Morten Thoresen og Simon Kvame (Nordisk Filmdistribusjon), som mottok diplomene i Haugesund. 

Adjø Montebello og distributøren Euforia ble hedret av landets kinosjefer under filmfestivalen i Haugesund da filmen ble tildelt den nystiftede prisen «Årets lansering».

Nordisk Filmdistribusjon ble kåret til «Årets filmdistributør» for det tradisjonsrike selskapets satsning på norske filmer. Siste året har de blant annet stått bak filmer som Den 12. mann, Norske byggeklosser, Per Fugelli – siste resept samt Utøya, 22. juli.

Som vi har meldt om her i Rushprint tidligere, fikk Adjø Montebello en uvanlig lansering på norske kinoer i fjor da den kun ble vist over fire tettpakkede dager i desember. Denne lanseringsmodellen var ikke forsøkt tidligere, men distributør Vibeke Skistad hadde den gangen stor tro på Karpe Diem-fansens evne til å respondere raskt (les vårt intervju med henne om lanseringen).

Og hun fikk rett: Filmen klarte på den korte tiden å selge mer enn 50.000 billetter. I løpet av fire hektiske dager besøkte Karpe Diem tolv kinoer over hele landet. Det var ikke kun de største som fikk besøk, og dette ble ekstra verdsatt av kinoene. De utvalgte kinoene/stedene var Bø i Vesterålen, Sortland, Stokmarknes, Fredrikstad, Oslo (Ringen og Colosseum), Ørsta, Stryn, Eid, Trondheim, Stjørdal og Horten.

Kinosjefforbundet sier dette om årets kinolansering 2017/2018:

Prisen skal gå til en filmdistributør som gjør en ekstraordinær innsats for en film og løfter den til uante høyder. Årets vinner lever godt opp til den beskrivelsen. Her har filmbyrået jobbet godt sammen med kinoene og filmskaperne (regissør Thea Hvistendahl, prod.selskapet Einar film og Karpes management Little Big Sister). En film som i utgangspunktet var litt uvanlig og utfordrende, nådde imponerende 50.000 besøk på kun få dager. Gjennom lanseringen klarte de å nå ut til fanbasen, og fikk kinoene til å lage mange flotte premierearrangementer. 

Og ikke minst: Man satt muligens en ny rekord i å besøke kinoene sammen med filmskaperne. I løpet av fire intensive dager trosset de vær og vind (og fly som ikke klarte lande i uvær) og besøkte 12 kinoer, fra nord til sør, fra øst til vest og fra stor til liten kino, til enormt stor glede for både publikum og lokale kinosjefer. At man også tok med filmens hovedpersoner til kinoenes årlige middag i Haugesund i fjor, er selvfølgelig også et pluss.

 

Euforia og Nordisk fikk kinosjefenes priser i Haugesund

Euforia og Nordisk fikk kinosjefenes priser i Haugesund

Foto: Vibeke Skistad (Euforia Film), og Morten Thoresen og Simon Kvame (Nordisk Filmdistribusjon), som mottok diplomene i Haugesund. 

Adjø Montebello og distributøren Euforia ble hedret av landets kinosjefer under filmfestivalen i Haugesund da filmen ble tildelt den nystiftede prisen «Årets lansering».

Nordisk Filmdistribusjon ble kåret til «Årets filmdistributør» for det tradisjonsrike selskapets satsning på norske filmer. Siste året har de blant annet stått bak filmer som Den 12. mann, Norske byggeklosser, Per Fugelli – siste resept samt Utøya, 22. juli.

Som vi har meldt om her i Rushprint tidligere, fikk Adjø Montebello en uvanlig lansering på norske kinoer i fjor da den kun ble vist over fire tettpakkede dager i desember. Denne lanseringsmodellen var ikke forsøkt tidligere, men distributør Vibeke Skistad hadde den gangen stor tro på Karpe Diem-fansens evne til å respondere raskt (les vårt intervju med henne om lanseringen).

Og hun fikk rett: Filmen klarte på den korte tiden å selge mer enn 50.000 billetter. I løpet av fire hektiske dager besøkte Karpe Diem tolv kinoer over hele landet. Det var ikke kun de største som fikk besøk, og dette ble ekstra verdsatt av kinoene. De utvalgte kinoene/stedene var Bø i Vesterålen, Sortland, Stokmarknes, Fredrikstad, Oslo (Ringen og Colosseum), Ørsta, Stryn, Eid, Trondheim, Stjørdal og Horten.

Kinosjefforbundet sier dette om årets kinolansering 2017/2018:

Prisen skal gå til en filmdistributør som gjør en ekstraordinær innsats for en film og løfter den til uante høyder. Årets vinner lever godt opp til den beskrivelsen. Her har filmbyrået jobbet godt sammen med kinoene og filmskaperne (regissør Thea Hvistendahl, prod.selskapet Einar film og Karpes management Little Big Sister). En film som i utgangspunktet var litt uvanlig og utfordrende, nådde imponerende 50.000 besøk på kun få dager. Gjennom lanseringen klarte de å nå ut til fanbasen, og fikk kinoene til å lage mange flotte premierearrangementer. 

Og ikke minst: Man satt muligens en ny rekord i å besøke kinoene sammen med filmskaperne. I løpet av fire intensive dager trosset de vær og vind (og fly som ikke klarte lande i uvær) og besøkte 12 kinoer, fra nord til sør, fra øst til vest og fra stor til liten kino, til enormt stor glede for både publikum og lokale kinosjefer. At man også tok med filmens hovedpersoner til kinoenes årlige middag i Haugesund i fjor, er selvfølgelig også et pluss.

 

MENY