Er Filmparkens skjebne bransjens egen feil?

Filmparken

En samlet filmbransje er opprørt etter at regjeringen har bestemt seg for å selge Filmparken, hvor flere norske filmer er spilt inn. Det er NRK som melder om dette

I budsjettfremlegget til regjeringen kommer det fram at kulturdepartementet ikke lenger vil sikre studiodrift for spillefilmproduksjon, siden anleggene på Jar i liten grad brukes til produksjon av spillefilm, og dermed ikke lenger ivaretar kulturpolitiske hensyn.

Dette får en samlet filmbransje, som har sendt et opprop til kulturdepartementet, til å reagere.

En av dem er regissøren bak kinoaktuelle Haram, Ulrik Imtiaz Rolfsen.

– Jeg mener dette er helt krise og fryktelig trist. Regjeringen kan ikke ha satt seg inn i hva det betyr å ha et norsk studiotilbud. Vi mister muligheten til å filme og lage film i Norge hvis dette tilbudet blir borte, vi mister en hel rekke med fasiliteter. Det vil gjøre det både vanskeligere og dyrere å lage film.

Siden 2010, da norske filmprodusenter for alvor fikk øynene opp for billig studioleie i Øst-Europa, har stadig færre filmer blitt spilt inn på Jar.

Dette er grunnen til at Høyre og Fremskrittspartiet har bestemt seg for å selge Filmparken.

Men Imtiaz Rolfsen og hans Haram er unntaket, mener regjeringen.

– Det er helt høl i huet å selge Filmparken før man vet hvordan incentivordningen blir, mener Rolfsen.

Ifølge statssekretær Bjørgulv Borgundvåg mener bransjen har seg selv å takke, for hadde bransjen brukt studioene mer, ville Filmparken gått med overskudd, sier Borgundvåg.

– Grunnen til at de har gått med underskudd er at bransjen selv har valgt ikke å bruke det. De har valgt andre løsninger og det tar vi nå konsekvensene av. Vi har sagt at en forutsetning for statlig eierskap er at det er forretningsmessige vilkår

Men dette blir feil, mener filmbransjen. For gjelden som Filmparken sliter med, skyldes et gammelt lån. Ser man bort fra denne gjelden, er økonomien sunn, mener Sverre Pedersen i Norsk Filmforbund. Han representerer en av de fem bransjeorganisasjonene som ønsker å redde Filmparken på Jar ved å gjøre den om til en stiftelse som bransjen selv kan drive.

Er Filmparkens skjebne bransjens egen feil?

Filmparken

En samlet filmbransje er opprørt etter at regjeringen har bestemt seg for å selge Filmparken, hvor flere norske filmer er spilt inn. Det er NRK som melder om dette

I budsjettfremlegget til regjeringen kommer det fram at kulturdepartementet ikke lenger vil sikre studiodrift for spillefilmproduksjon, siden anleggene på Jar i liten grad brukes til produksjon av spillefilm, og dermed ikke lenger ivaretar kulturpolitiske hensyn.

Dette får en samlet filmbransje, som har sendt et opprop til kulturdepartementet, til å reagere.

En av dem er regissøren bak kinoaktuelle Haram, Ulrik Imtiaz Rolfsen.

– Jeg mener dette er helt krise og fryktelig trist. Regjeringen kan ikke ha satt seg inn i hva det betyr å ha et norsk studiotilbud. Vi mister muligheten til å filme og lage film i Norge hvis dette tilbudet blir borte, vi mister en hel rekke med fasiliteter. Det vil gjøre det både vanskeligere og dyrere å lage film.

Siden 2010, da norske filmprodusenter for alvor fikk øynene opp for billig studioleie i Øst-Europa, har stadig færre filmer blitt spilt inn på Jar.

Dette er grunnen til at Høyre og Fremskrittspartiet har bestemt seg for å selge Filmparken.

Men Imtiaz Rolfsen og hans Haram er unntaket, mener regjeringen.

– Det er helt høl i huet å selge Filmparken før man vet hvordan incentivordningen blir, mener Rolfsen.

Ifølge statssekretær Bjørgulv Borgundvåg mener bransjen har seg selv å takke, for hadde bransjen brukt studioene mer, ville Filmparken gått med overskudd, sier Borgundvåg.

– Grunnen til at de har gått med underskudd er at bransjen selv har valgt ikke å bruke det. De har valgt andre løsninger og det tar vi nå konsekvensene av. Vi har sagt at en forutsetning for statlig eierskap er at det er forretningsmessige vilkår

Men dette blir feil, mener filmbransjen. For gjelden som Filmparken sliter med, skyldes et gammelt lån. Ser man bort fra denne gjelden, er økonomien sunn, mener Sverre Pedersen i Norsk Filmforbund. Han representerer en av de fem bransjeorganisasjonene som ønsker å redde Filmparken på Jar ved å gjøre den om til en stiftelse som bransjen selv kan drive.

MENY