Norsk filminstitutt har ansatt Arthur Johansen og Margrete Soug Kåset som nye manuskonsulenter. De erstatter dermed Ragnhild Tronvoll og Leidulv Risan som er ferdig med sine åremål. Kåset begynner i stillingen 1. januar 2017, og Johansen 1. april 2017.
Manuskonsulentene er blant de mest anonyme konsulentene i NFI, og deres beslutninger vekker sjelden stor interesse. De kan bevilge støtte til utvikling av manus, men det betyr ikke at filmprosjektene blir realisert. Ordningen har høstet noe kritikk fra enkelte produsenter som mener prosjektene som får manusstøtte alltid bør være knyttet til en produsent. Forfatterne setter på sin side pris på et «frirom” der man kan utvikle manus uten for stort ytre press.
Hva de to nye konsulentene vil tilføre gjennom sin personlige smak, kan man jo forsøke å lese seg til gjennom hva de har jobbet på selv. Men det er ikke alltid en fruktbar avleser for hva de vil støtte.
Om Margrete Soug Kåset:
Margrete Soug Kåset har grunnfag i Teatervitenskap fra Stockholm, i tillegg til Media & journalistikk og Dokumentarfilm fra Høgskulen i Volda. Kåset har lang og bred arbeidserfaring som manusforfatter, regissør og utviklingsprodusent hos en rekke produksjonsselskap. Hun har siden 2008 jobbet som utviklingsprodusent, storyprodusent og Story Editor hos NRK.
Kåset har jobbet som storyeditor på blant annet Mammon (2016), Hjem (2012) og Himmelblå (2010).
Om Arthur Johansen:
Arthur Johansen har bak seg et mangeårig virke som manusforfatter på spillefilmer og tv-serier med ni spillefilmer og ti dramaserier for NRK. Johansen har jobbet som manuskonsulent for en rekke produksjonsselskaper, og har vært professor II på manuslinjen ved Den norske filmskolen siden 1998.
Johansen har skrevet manus til blant annet animasjonsfilmen Pelle Politibil på sporet (2013), skuespillet Jeg var Fritz Moen (2011) og dramaserien Ping-Pong (2008).