Den europeiske filmprisen til Martin Otterbeck for «Utøya 22.juli»

Den europeiske filmprisen til Martin Otterbeck for «Utøya 22.juli»

Det europeiske  filmakademiet har offentliggjort vinnerne av de mer tekniske prisene foran årets European Film Awards-seremoni 15.desember. Tidligere denne uken ble de første prisene sluppet, og ikke overraskende er det mange av de samme filmene som også i denne andre omgangen premieres.

Med norske øyne er det ekstra gledelig å se at Martin Otterbecks eminente foto på Utøya 22.juli er satt pris på av juryen, som tildeler den norske fotografen prisen for beste foto. Det er en høyst fortjent anerkjennelse av et djervt stykke fotoarbeid som du kan lese mer utførlig om i vårt intervju med Otterbeck.

– Jeg har jobbet intuitivt med fortellingen, mens Erik har bestemt perspektivene og reglene, fortalte den beskjedne fotografen, som interessant nok også har medvirket som fotograf på enkelte deler av de to andre ”Utøya-filmene” – Rekonstruksjon Utøya og 22.JULY.

Tidligere denne uken kunne vi altså melde om at Grensen, GirlDogman og Cold War – alle filmer som nå går på norske kinoer – var blant filmene med flest nominasjoner innen fiksjonsfilm, sammen med Happy as Lazzaro.

Her er alle de nominerte:

Årets europeiske filmfotograf 2018PRIX CARLO DI PALMA: Martin Otterbeck for U – JULY 22 (UTØYA 22. JULI)

Årets klipper: Jarosław Kamiński for COLD WAR (ZIMNA WOJNA)

Årets produksjonsdesigner: Andrey Ponkratov for THE SUMMER (LETO)

Årets kostymedesigner: Massimo Cantini Parrini for DOGMAN

Årets mask & sminke: Dalia Colli, Lorenzo Tamburini & Daniela Tartari for DOGMAN

Årets komponist: Christoph M. Kaiser og Julian Maas for 3 DAYS IN QUIBERON (3 TAGE IN QUIBERON)

Årets lyddesigner: André Bendocchi-Alves og Martin Steyer for THE CAPTAIN (DER HAUPTMANN)

Årets visuelle effekter-supervisor: Peter Hjorth for BORDER (GRÄNS)

Den europeiske filmprisen til Martin Otterbeck for «Utøya 22.juli»

Den europeiske filmprisen til Martin Otterbeck for «Utøya 22.juli»

Det europeiske  filmakademiet har offentliggjort vinnerne av de mer tekniske prisene foran årets European Film Awards-seremoni 15.desember. Tidligere denne uken ble de første prisene sluppet, og ikke overraskende er det mange av de samme filmene som også i denne andre omgangen premieres.

Med norske øyne er det ekstra gledelig å se at Martin Otterbecks eminente foto på Utøya 22.juli er satt pris på av juryen, som tildeler den norske fotografen prisen for beste foto. Det er en høyst fortjent anerkjennelse av et djervt stykke fotoarbeid som du kan lese mer utførlig om i vårt intervju med Otterbeck.

– Jeg har jobbet intuitivt med fortellingen, mens Erik har bestemt perspektivene og reglene, fortalte den beskjedne fotografen, som interessant nok også har medvirket som fotograf på enkelte deler av de to andre ”Utøya-filmene” – Rekonstruksjon Utøya og 22.JULY.

Tidligere denne uken kunne vi altså melde om at Grensen, GirlDogman og Cold War – alle filmer som nå går på norske kinoer – var blant filmene med flest nominasjoner innen fiksjonsfilm, sammen med Happy as Lazzaro.

Her er alle de nominerte:

Årets europeiske filmfotograf 2018PRIX CARLO DI PALMA: Martin Otterbeck for U – JULY 22 (UTØYA 22. JULI)

Årets klipper: Jarosław Kamiński for COLD WAR (ZIMNA WOJNA)

Årets produksjonsdesigner: Andrey Ponkratov for THE SUMMER (LETO)

Årets kostymedesigner: Massimo Cantini Parrini for DOGMAN

Årets mask & sminke: Dalia Colli, Lorenzo Tamburini & Daniela Tartari for DOGMAN

Årets komponist: Christoph M. Kaiser og Julian Maas for 3 DAYS IN QUIBERON (3 TAGE IN QUIBERON)

Årets lyddesigner: André Bendocchi-Alves og Martin Steyer for THE CAPTAIN (DER HAUPTMANN)

Årets visuelle effekter-supervisor: Peter Hjorth for BORDER (GRÄNS)

MENY