«De Nærmeste» får blandet kritikk i Sundance

De nærmeste - versjon 2

De to profilerte bransjebladene Variety og Screen International er ute med sine anmeldelser av Anne Sewitskys nye film, De nærmeste (Homesick) som deltar i hovedkonkurransen på Sundance film festival.

Varietys kritiker Dennis Harvey synes filmens tema om incest er seriøst behandlet, men savner en dramatisk kraft. Han synes rollefugurene blir litt pregløse og mangler et sterkt indre liv. Han tror at Sewitsky, forfatter Tronvold og produsent Hørsdal vil få en større utfordring med å nå fram med denne filmen enn med Sykt Lykkelig som jo ble en liten festivalhit. ”In the end, it’s unclear if “Homesick” has anything to say at all on a “taboo” topic that would seem to require at least a hint of authorial perspective”.

Screens anmelder Tim Grierson er langt mer positiv: ”On the whole this film is a sensitive, minor-key character piece marked by strong performances, especially from Ine Wilmann as the quietly floundering protagonist”. Han konstaterer at filmens ytre historie ikke handler om de etiske og moralske dilemmaene ved forholdet, men utforsker isteden noe av årsakene til at det oppstår. Det er her filmen er på sitt mest rørende og provokative, mener han.

Despite the lustful chemistry between the two actors, the film isn’t so much about sex as it is about trying to rewrite past hurts. Of course, many relationships are begun, in part, in the hopes that this new lover will help erase the mistake and agonies of those who came before. What makes Homesick stick to the heart is that, for Charlotte, maybe this tryst will finally set her on the right course toward the life she really wanted”.

 

«De Nærmeste» får blandet kritikk i Sundance

De nærmeste - versjon 2

De to profilerte bransjebladene Variety og Screen International er ute med sine anmeldelser av Anne Sewitskys nye film, De nærmeste (Homesick) som deltar i hovedkonkurransen på Sundance film festival.

Varietys kritiker Dennis Harvey synes filmens tema om incest er seriøst behandlet, men savner en dramatisk kraft. Han synes rollefugurene blir litt pregløse og mangler et sterkt indre liv. Han tror at Sewitsky, forfatter Tronvold og produsent Hørsdal vil få en større utfordring med å nå fram med denne filmen enn med Sykt Lykkelig som jo ble en liten festivalhit. ”In the end, it’s unclear if “Homesick” has anything to say at all on a “taboo” topic that would seem to require at least a hint of authorial perspective”.

Screens anmelder Tim Grierson er langt mer positiv: ”On the whole this film is a sensitive, minor-key character piece marked by strong performances, especially from Ine Wilmann as the quietly floundering protagonist”. Han konstaterer at filmens ytre historie ikke handler om de etiske og moralske dilemmaene ved forholdet, men utforsker isteden noe av årsakene til at det oppstår. Det er her filmen er på sitt mest rørende og provokative, mener han.

Despite the lustful chemistry between the two actors, the film isn’t so much about sex as it is about trying to rewrite past hurts. Of course, many relationships are begun, in part, in the hopes that this new lover will help erase the mistake and agonies of those who came before. What makes Homesick stick to the heart is that, for Charlotte, maybe this tryst will finally set her on the right course toward the life she really wanted”.

 

MENY