Cannes fra sidelinja 1: Rosa champagne

Cannes poster2014

Da har redaktøren vår reist til Cannes, og etterlatt resten av Rushprint-redaksjonen i Oslo for å danse på bordet et par knappe uker. Vi håper etterhvert å få rapporter fra ham, både om filmene og jetset-livet, men inntil videre tenkte vi å dele et par tips om hvordan det går an å følge festivalen fra sidelinja – også om du sitter i Norge.

De tre store internasjonale bransjetidsskriftene; Screen, Variety og The Hollywood Reporter, lager alle daglige utgaver fra festivalen som det går an å laste ned som PDF – slik at du kan sitte i ro og mak på verandaen med lesebrettet ditt og late som du befinner deg på en benk under palmene på Croisetten. Variety legger noen ganger betalingsmur foran sakene sine, men de andre to er gratis.

Cannes-magasiner

Her finner du både sladder, bransjestoff og anmeldelser av de sylferske filmene:

En rekke norske filmjournalister er også til stede i Cannes, og kan følges på sosiale medier, i papir- og nettaviser. Hittil har det forståelig nok ikke kommet så mange oppdateringer fra dem, utover de vanlige twittermeldingene om at de befinner seg på flyet med en øl i hånda.

Vegard Larsen var først ute med festivalrapport i år. Foto: Filmbonanza/P3.
Vegard Larsen var først ute av norske kritikere med festivalrapport i år. Foto: Filmbonanza/P3.

Blant bloggende filmkritikere registrerer vi at Vegard Larsen fra Filmbonanza er tidligst ute i år, med et forventningsfullt reisebrev allerede fra flyplassen! Vi mistenker Vegard for å ha tjuvstartet på brevet allerede hjemme i Oslo, men hva gjør vel det, så lenge han har nok festivalminner fra tidligere år til å kunne legge seg på nivået til en Per Haddal eller Pål Bang-Hansen (hvil i fred) når det gjelder festivalpatos:

– Jeg ankommer alltid Cannes en dag før festivalen starter. Byen har feber denne dagen. Stemningen er boblende. De siste jerngjerdene settes på plass foran Palais de Festival, det legendariske festivalbygget, med plass til over 4000 kinopublikummere.

I Cannes gjelder det å være rikest og viktigst, og hvis ikke dette er på plass: høyest og med best gardintrapp. Her fra plassen foran festivalpalasset i 2013. Foto: Oda Bhar.
I Cannes gjelder det å være rikest og viktigst, og hvis ikke dette er på plass: høyest – eller med best gardintrapp. Her fra plassen foran festivalpalasset i 2013. Foto: Oda Bhar.

– Den røde løperen rulles ut og feies ren. Blomsterbedene lukes klare. Restaurantmenyer finjusteres – og kasser med Dom Pérignon lastes inn i de mange strandbarene. Sett utenfra fremstår det som om byen, med sine palmer, hvite strender, brummende Ferrarier og luksusyachter, gjør seg klar for elleve dager med hedonisme, skriver Vegard i sin første festivalrapport fra årets Cannes-festival.

Visstnok har Filmbonanza-generalen lovt å skrive for Filmpolitiet hver eneste dag under festivalen, så vi venter spent på ytterligere stemningsrapporter fra den rosa champagnens verden.

Stemning fra presserommet på Cannes-festivalen 2013. Foto: Oda Bhar.
Stemning fra presserommet på Cannes-festivalen 2013. Foto: Oda Bhar.

Et minne som har brent seg inn fra forrige festival er nemlig lesningen av Vegards lykkelige tweet en av de siste dagene, om hvor lett det er å venne seg til denne vidunderlige eliksiren i Cannes. Selv leste vi tweeten hans sittende på gulvet i det overfylte presserommet, med laptopen i fanget fordi alle bord var opptatt, nippende til en lunken boks San Pellegrino Orange.

Det var da vi for alvor forsto at NRK- og Rushprint-utsendte beveger seg i ulike verdener. Men stå på, Vegard, vi stoler på deg og venter spent på neste rapport!

Oda Bhar i et sjeldent øyeblikk fra forrige festival, men musserende istedenfor appelsinbrus i glasset. Foto: Annen minglegjest på utdelingen av FIPRESCI-prisen i festivalpalasset, mai 2013.
Oda Bhar i et sjeldent dekadent øyeblikk fra forrige festival, med musserende istedenfor appelsinbrus i glasset. Foto: Annen minglegjest på utdelingen av FIPRESCI-prisen i festivalpalasset, mai 2013.

Cannes fra sidelinja 1: Rosa champagne

Cannes poster2014

Da har redaktøren vår reist til Cannes, og etterlatt resten av Rushprint-redaksjonen i Oslo for å danse på bordet et par knappe uker. Vi håper etterhvert å få rapporter fra ham, både om filmene og jetset-livet, men inntil videre tenkte vi å dele et par tips om hvordan det går an å følge festivalen fra sidelinja – også om du sitter i Norge.

De tre store internasjonale bransjetidsskriftene; Screen, Variety og The Hollywood Reporter, lager alle daglige utgaver fra festivalen som det går an å laste ned som PDF – slik at du kan sitte i ro og mak på verandaen med lesebrettet ditt og late som du befinner deg på en benk under palmene på Croisetten. Variety legger noen ganger betalingsmur foran sakene sine, men de andre to er gratis.

Cannes-magasiner

Her finner du både sladder, bransjestoff og anmeldelser av de sylferske filmene:

En rekke norske filmjournalister er også til stede i Cannes, og kan følges på sosiale medier, i papir- og nettaviser. Hittil har det forståelig nok ikke kommet så mange oppdateringer fra dem, utover de vanlige twittermeldingene om at de befinner seg på flyet med en øl i hånda.

Vegard Larsen var først ute med festivalrapport i år. Foto: Filmbonanza/P3.
Vegard Larsen var først ute av norske kritikere med festivalrapport i år. Foto: Filmbonanza/P3.

Blant bloggende filmkritikere registrerer vi at Vegard Larsen fra Filmbonanza er tidligst ute i år, med et forventningsfullt reisebrev allerede fra flyplassen! Vi mistenker Vegard for å ha tjuvstartet på brevet allerede hjemme i Oslo, men hva gjør vel det, så lenge han har nok festivalminner fra tidligere år til å kunne legge seg på nivået til en Per Haddal eller Pål Bang-Hansen (hvil i fred) når det gjelder festivalpatos:

– Jeg ankommer alltid Cannes en dag før festivalen starter. Byen har feber denne dagen. Stemningen er boblende. De siste jerngjerdene settes på plass foran Palais de Festival, det legendariske festivalbygget, med plass til over 4000 kinopublikummere.

I Cannes gjelder det å være rikest og viktigst, og hvis ikke dette er på plass: høyest og med best gardintrapp. Her fra plassen foran festivalpalasset i 2013. Foto: Oda Bhar.
I Cannes gjelder det å være rikest og viktigst, og hvis ikke dette er på plass: høyest – eller med best gardintrapp. Her fra plassen foran festivalpalasset i 2013. Foto: Oda Bhar.

– Den røde løperen rulles ut og feies ren. Blomsterbedene lukes klare. Restaurantmenyer finjusteres – og kasser med Dom Pérignon lastes inn i de mange strandbarene. Sett utenfra fremstår det som om byen, med sine palmer, hvite strender, brummende Ferrarier og luksusyachter, gjør seg klar for elleve dager med hedonisme, skriver Vegard i sin første festivalrapport fra årets Cannes-festival.

Visstnok har Filmbonanza-generalen lovt å skrive for Filmpolitiet hver eneste dag under festivalen, så vi venter spent på ytterligere stemningsrapporter fra den rosa champagnens verden.

Stemning fra presserommet på Cannes-festivalen 2013. Foto: Oda Bhar.
Stemning fra presserommet på Cannes-festivalen 2013. Foto: Oda Bhar.

Et minne som har brent seg inn fra forrige festival er nemlig lesningen av Vegards lykkelige tweet en av de siste dagene, om hvor lett det er å venne seg til denne vidunderlige eliksiren i Cannes. Selv leste vi tweeten hans sittende på gulvet i det overfylte presserommet, med laptopen i fanget fordi alle bord var opptatt, nippende til en lunken boks San Pellegrino Orange.

Det var da vi for alvor forsto at NRK- og Rushprint-utsendte beveger seg i ulike verdener. Men stå på, Vegard, vi stoler på deg og venter spent på neste rapport!

Oda Bhar i et sjeldent øyeblikk fra forrige festival, men musserende istedenfor appelsinbrus i glasset. Foto: Annen minglegjest på utdelingen av FIPRESCI-prisen i festivalpalasset, mai 2013.
Oda Bhar i et sjeldent dekadent øyeblikk fra forrige festival, med musserende istedenfor appelsinbrus i glasset. Foto: Annen minglegjest på utdelingen av FIPRESCI-prisen i festivalpalasset, mai 2013.
MENY