Cannes fra sidelinja 4: Ceylan, Egoyan, dansk western og nytt filmbarometer!

Fra den tyrkiske filmen «Winter Sleep»
Fra den tyrkiske filmen «Winter Sleep»

Siden igår har «Cannes fra sidelinja» har beveget seg fra Oslo til en av Sveriges utkanter, hvor vi i skrivende stund sitter på terrassen og lukter på epleblomstene og funderer på å ta en spasertur ned til fjorden. Vi har likevel skulket idyllen for å surfe etter festivalnyheter, så en stemningsanalyse blir det også idag.

Nytt filmbarometer!

Vi begynner med nyheten at Rushprint deltar i samarbeidet om et Stjernebarometer over filmene i Cannes. Du kan daglig følge Gullpalme-konkurrentenes vinnersjanser vurdert av kritikere fra seks  land: Danmark, England, Frankrike, USA, Kina og Norge. Rushprints redaktør Kjetil Lismoen er en av sju kritikere i panelet. Barometeret kan ses hos det danske søstermagasinet vårt, Ekko.

Filmene vurderes på en skala fra 1 til 5 av følgende kritikere:

  • Ariane Allard, Positif (Frankrike)
  • Claus Christensen, Filmmagasinet Ekko (Danmark)
  • Kjetil Lismoen, Rushprint (Norge)
  • Lee Marshall, Screen (England)
  • Michael J. Phillips, Chicago Tribune (USA)
  • Damon Wise, Empire (England)
  • Jia Xu, The Chinese Film Market (Kina)

Nedenfor ser du et screenshot av vurderingene så langt.

Ekkobarometer-16-mai

Her kan du lese detaljene og følge utviklingen dag for dag. Hittil ligger den mauretanske filmen Timbuktu (regi: Abderrahmane Sissako) på topp, med et gjennomsnitt på 3,2 av 5 stjerner. Mike Leighs kunstnerbiopic Mr. Turner har fått nest best resultat med 2,7 stjerner. På bunnen ligger The Captive av Atom Egoyan som bare fikk enere og toere og endte med et gjennomsnitt på 1,7 stjerner.

Under barometeret er det kortomtaler av filmene, inkl. trailer hvis det finnes.

Winter Sleep

Winter Sleep (Ceylan)

Filmen alle ville se i Cannes idag er ikke vurdert på barometeret ennå, men det kommer antakelig i løpet av noen timer, så følg med. Det dreier seg om den tyrkiske Winter Sleep av Nuri Bilge Ceylan, hovedkonkurransens desidert lengste film (196 minutter), som visstnok trakk så lange køer i ettermiddag at selv pressefolk med gode akkrediteringstyper måtte gi opp. Årsaken var nok dels at ryktene hvisket om mulige Gullpalme-sjanser, dels at filmen kun var satt opp med én eneste visning.

Ifølge Terje Eidsvåg i Adressa (@terjeeidsvaag) utartet det sågar til slåsskamp!

– Ville tilstander i #cannes foran den eneste visning av at Ceylans WINTER SLEEP, britisk jorn i slåsskamp m politi om hvor køa egentlig er.

Det blir sikkert en ekstravisning i det rare kinoteltet rett bak festivalpalasset (helt ok så lenge det ikke regner og vannet trommer på teltduken), men de færreste hadde vel lyst til å vente på dét. Lars Ole Kristiansen (@LarsOle) i Montages tok derimot sjansen:

– Snor meg unna kaoset rundt visningen av Ceylans WINTER SLEEP, og satser på repriser/markedsvisninger mot slutten av festivalen. #Cannes2014

Regissør Ceylan blir gjerne regnet som «den tyrkiske Bergman», med stor interesse for eksistensielle spørsmål. Det er femte gang en av filmene hans konkurrerer om Gullpalmen, og han har to ganger vunnet den gjeve prisen Juryens Grand Prix i Cannes, for Uzak (2003) og Once Upon a Time in Anatolia (2011).

Regissøren av «Winter Sleep», Nuri BILGE CEYLAN.
Regissøren av «Winter Sleep», Nuri BILGE CEYLAN.

Årets film Winter Sleep handler om en ex-skuespiller som reiser til Anatolia for å drive et lite hotell sammen med sin nyskilte søster og sin kone. Ekteskapet knirker i sammenføyningene, og når snøen begynner å falle blir hotellet både tilfluktssted og fengsel…

Jeg ventet spent på Twitter-reaksjoner etter visningen av Winter Sleep, men den eneste som skrev umiddelbart var alltid effektive Terje Eidsvåg (@terjeeidsvaag):

– Ceylans WINTER SLEEP er en lang hard knute, men verdt sine drøyt 3 timer bergmansk tyrkisk utkant i #cannes. Ikke hans beste, men god nok.

Muligens var de øvrige kritikerne for slitne og sultne etter visning, og løp rett på restaurant for å innta sine daglige moules frites og drikke rosa champagne.

The Captive (Egoyan)

Blant de øvrige filmene i hovedprogrammet som hadde visning idag var The Captive av Atom Egoyan, en thriller som visstnok høstet både buing og applaus på pressevisningen. Den tar utgangspunkt i en forsvinningssak, hvor livstegn fra en kvinne dukker opp åtte år etter at hun ble borte. Ryan Reynolds spiller en av hovedrollene.

Kritikerne på Ekko-barometeret var ikke nådige. Blant festivalfolket i Twitter-feeden min var meningene langt mer delte.

The Captive woman

Blant de negative var Mode Steinkjer (@Msteinkjer) i Dagsavisen:

– Atom EGOYANs «The Captive» ble møtt med buing av kritikerne på #Cannes2014. Det er fortjent. Festivalens første skuffelse.

Redaksjonen i Ekko (@FilmmagasinEkko):

– Egoyans The Captive starter lovende existentiel mystery, men ender som banal thriller.

Terje Eidsvåg i Adressa (@terjeeidsvaag) ga noen hint om handlingen:

– Atom Egoyans pedothriller m kjellermennesker CAPTIVES er utspekulert ekkel, men ikke særlig god. Buing i #cannes i dag og, fortjent nok.

Vegard Larsen i Filmbonanza var på samme bølgelengde:

– Atom Egoyans The Captive er en velspilt, men haltende og tidvis idiotisk thriller, som spekulerer i pedofili og sorg. #Cannes2014

The Captive-Egoyan-still

Birger Vestmo i Filmpolitiet (@Birger_Vestmo) likte den bedre:

– Både bu og klapp for Atom Egoyans #TheCaptive i #Cannes2014 Jeg synes det var grei thriller med litt skuffende klimaks. 4/6 @Filmpolitiet

Dagbladets Inger Merete Hobbelstad (@inger_merete) foretrekker engelsk:

– «Captives»: Good acting, nice to see Reynolds do well, but Egoyan should have chosen one genre and gone lighter on the melodrama #cannes2014

Både den danske journalisten Majken S. Eliasen (@majkeneliasen) og Karsten Meinich i Montages (@KarstenM) mente den fungerte greit som spenningsfilm, men ikke hadde noe å gjøre i kampen om Gullpalmen. Her er Lars Ole Kristiansen (@LarsOle) fra Montages:

– CAPTIVES er grei krim-skuring; fattigmanns PRISONERS med enkelte blaff av 90s-Egoyan. Flott produksjonsdesign og musikk. 2,5/5 #Cannes2014

Rushprints redaktør Kjetil Lismoen (@kjetilLismoen) bidro med en liten spoiler:

– Atom Egoyans #Captives: ikke helt på høyden. Altfor sinnrik idé om en voyeur som kidnapper for å filme, med infløkt struktur. #Cannes2014

The Salvation

En annen attraksjon det gikk an å få med seg idag var noe så uvanlig som en dansk western, The Salvation regissert av Kristian Levring med Mads Mikkelsen i hovedrollen. Filmen ble vist utenfor konkurranse i Cannes.

Her er redaktør Kjetil Lismoens (@kjetilLismoen) Twitter-dom:

– Kristian Levrings #TheSalvation er en western-pastisj med humor og klisjeer. Bakom ruver Ford, Leone, Hill og Monument Valley #Cannes2014

Han hadde også et par bemerkninger i forbifarten:

– Ingen tar imot juling som Mads Mikkelsen. Der er han lik Marlon Brando. #TheSalvation #Cannes2014

– Det krever baller å lage en dansk western og digitalt overføre Monument Valley. John Ford må snu seg i graven. #TheSalvation #Cannes2014

Adressas anmelder Terje Eidsvåg (@terjeeidsvaag) inkluderte et spark til en viss fotballspiller-gone-filmeskuespiller:

– Mads Mikkelsen som dansk hevner i THE SALVATION funker ok som western-pastisj i #Cannes,selv om Eric Cantona ikke hever denne filmen heller.

Ekkofilm har gjort et større intervju med regissør Kristian Levring her.

Kilder: Ekkobarometeret, festivalkatalogen og Twitter.

Cannes fra sidelinja 4: Ceylan, Egoyan, dansk western og nytt filmbarometer!

Fra den tyrkiske filmen «Winter Sleep»
Fra den tyrkiske filmen «Winter Sleep»

Siden igår har «Cannes fra sidelinja» har beveget seg fra Oslo til en av Sveriges utkanter, hvor vi i skrivende stund sitter på terrassen og lukter på epleblomstene og funderer på å ta en spasertur ned til fjorden. Vi har likevel skulket idyllen for å surfe etter festivalnyheter, så en stemningsanalyse blir det også idag.

Nytt filmbarometer!

Vi begynner med nyheten at Rushprint deltar i samarbeidet om et Stjernebarometer over filmene i Cannes. Du kan daglig følge Gullpalme-konkurrentenes vinnersjanser vurdert av kritikere fra seks  land: Danmark, England, Frankrike, USA, Kina og Norge. Rushprints redaktør Kjetil Lismoen er en av sju kritikere i panelet. Barometeret kan ses hos det danske søstermagasinet vårt, Ekko.

Filmene vurderes på en skala fra 1 til 5 av følgende kritikere:

  • Ariane Allard, Positif (Frankrike)
  • Claus Christensen, Filmmagasinet Ekko (Danmark)
  • Kjetil Lismoen, Rushprint (Norge)
  • Lee Marshall, Screen (England)
  • Michael J. Phillips, Chicago Tribune (USA)
  • Damon Wise, Empire (England)
  • Jia Xu, The Chinese Film Market (Kina)

Nedenfor ser du et screenshot av vurderingene så langt.

Ekkobarometer-16-mai

Her kan du lese detaljene og følge utviklingen dag for dag. Hittil ligger den mauretanske filmen Timbuktu (regi: Abderrahmane Sissako) på topp, med et gjennomsnitt på 3,2 av 5 stjerner. Mike Leighs kunstnerbiopic Mr. Turner har fått nest best resultat med 2,7 stjerner. På bunnen ligger The Captive av Atom Egoyan som bare fikk enere og toere og endte med et gjennomsnitt på 1,7 stjerner.

Under barometeret er det kortomtaler av filmene, inkl. trailer hvis det finnes.

Winter Sleep

Winter Sleep (Ceylan)

Filmen alle ville se i Cannes idag er ikke vurdert på barometeret ennå, men det kommer antakelig i løpet av noen timer, så følg med. Det dreier seg om den tyrkiske Winter Sleep av Nuri Bilge Ceylan, hovedkonkurransens desidert lengste film (196 minutter), som visstnok trakk så lange køer i ettermiddag at selv pressefolk med gode akkrediteringstyper måtte gi opp. Årsaken var nok dels at ryktene hvisket om mulige Gullpalme-sjanser, dels at filmen kun var satt opp med én eneste visning.

Ifølge Terje Eidsvåg i Adressa (@terjeeidsvaag) utartet det sågar til slåsskamp!

– Ville tilstander i #cannes foran den eneste visning av at Ceylans WINTER SLEEP, britisk jorn i slåsskamp m politi om hvor køa egentlig er.

Det blir sikkert en ekstravisning i det rare kinoteltet rett bak festivalpalasset (helt ok så lenge det ikke regner og vannet trommer på teltduken), men de færreste hadde vel lyst til å vente på dét. Lars Ole Kristiansen (@LarsOle) i Montages tok derimot sjansen:

– Snor meg unna kaoset rundt visningen av Ceylans WINTER SLEEP, og satser på repriser/markedsvisninger mot slutten av festivalen. #Cannes2014

Regissør Ceylan blir gjerne regnet som «den tyrkiske Bergman», med stor interesse for eksistensielle spørsmål. Det er femte gang en av filmene hans konkurrerer om Gullpalmen, og han har to ganger vunnet den gjeve prisen Juryens Grand Prix i Cannes, for Uzak (2003) og Once Upon a Time in Anatolia (2011).

Regissøren av «Winter Sleep», Nuri BILGE CEYLAN.
Regissøren av «Winter Sleep», Nuri BILGE CEYLAN.

Årets film Winter Sleep handler om en ex-skuespiller som reiser til Anatolia for å drive et lite hotell sammen med sin nyskilte søster og sin kone. Ekteskapet knirker i sammenføyningene, og når snøen begynner å falle blir hotellet både tilfluktssted og fengsel…

Jeg ventet spent på Twitter-reaksjoner etter visningen av Winter Sleep, men den eneste som skrev umiddelbart var alltid effektive Terje Eidsvåg (@terjeeidsvaag):

– Ceylans WINTER SLEEP er en lang hard knute, men verdt sine drøyt 3 timer bergmansk tyrkisk utkant i #cannes. Ikke hans beste, men god nok.

Muligens var de øvrige kritikerne for slitne og sultne etter visning, og løp rett på restaurant for å innta sine daglige moules frites og drikke rosa champagne.

The Captive (Egoyan)

Blant de øvrige filmene i hovedprogrammet som hadde visning idag var The Captive av Atom Egoyan, en thriller som visstnok høstet både buing og applaus på pressevisningen. Den tar utgangspunkt i en forsvinningssak, hvor livstegn fra en kvinne dukker opp åtte år etter at hun ble borte. Ryan Reynolds spiller en av hovedrollene.

Kritikerne på Ekko-barometeret var ikke nådige. Blant festivalfolket i Twitter-feeden min var meningene langt mer delte.

The Captive woman

Blant de negative var Mode Steinkjer (@Msteinkjer) i Dagsavisen:

– Atom EGOYANs «The Captive» ble møtt med buing av kritikerne på #Cannes2014. Det er fortjent. Festivalens første skuffelse.

Redaksjonen i Ekko (@FilmmagasinEkko):

– Egoyans The Captive starter lovende existentiel mystery, men ender som banal thriller.

Terje Eidsvåg i Adressa (@terjeeidsvaag) ga noen hint om handlingen:

– Atom Egoyans pedothriller m kjellermennesker CAPTIVES er utspekulert ekkel, men ikke særlig god. Buing i #cannes i dag og, fortjent nok.

Vegard Larsen i Filmbonanza var på samme bølgelengde:

– Atom Egoyans The Captive er en velspilt, men haltende og tidvis idiotisk thriller, som spekulerer i pedofili og sorg. #Cannes2014

The Captive-Egoyan-still

Birger Vestmo i Filmpolitiet (@Birger_Vestmo) likte den bedre:

– Både bu og klapp for Atom Egoyans #TheCaptive i #Cannes2014 Jeg synes det var grei thriller med litt skuffende klimaks. 4/6 @Filmpolitiet

Dagbladets Inger Merete Hobbelstad (@inger_merete) foretrekker engelsk:

– «Captives»: Good acting, nice to see Reynolds do well, but Egoyan should have chosen one genre and gone lighter on the melodrama #cannes2014

Både den danske journalisten Majken S. Eliasen (@majkeneliasen) og Karsten Meinich i Montages (@KarstenM) mente den fungerte greit som spenningsfilm, men ikke hadde noe å gjøre i kampen om Gullpalmen. Her er Lars Ole Kristiansen (@LarsOle) fra Montages:

– CAPTIVES er grei krim-skuring; fattigmanns PRISONERS med enkelte blaff av 90s-Egoyan. Flott produksjonsdesign og musikk. 2,5/5 #Cannes2014

Rushprints redaktør Kjetil Lismoen (@kjetilLismoen) bidro med en liten spoiler:

– Atom Egoyans #Captives: ikke helt på høyden. Altfor sinnrik idé om en voyeur som kidnapper for å filme, med infløkt struktur. #Cannes2014

The Salvation

En annen attraksjon det gikk an å få med seg idag var noe så uvanlig som en dansk western, The Salvation regissert av Kristian Levring med Mads Mikkelsen i hovedrollen. Filmen ble vist utenfor konkurranse i Cannes.

Her er redaktør Kjetil Lismoens (@kjetilLismoen) Twitter-dom:

– Kristian Levrings #TheSalvation er en western-pastisj med humor og klisjeer. Bakom ruver Ford, Leone, Hill og Monument Valley #Cannes2014

Han hadde også et par bemerkninger i forbifarten:

– Ingen tar imot juling som Mads Mikkelsen. Der er han lik Marlon Brando. #TheSalvation #Cannes2014

– Det krever baller å lage en dansk western og digitalt overføre Monument Valley. John Ford må snu seg i graven. #TheSalvation #Cannes2014

Adressas anmelder Terje Eidsvåg (@terjeeidsvaag) inkluderte et spark til en viss fotballspiller-gone-filmeskuespiller:

– Mads Mikkelsen som dansk hevner i THE SALVATION funker ok som western-pastisj i #Cannes,selv om Eric Cantona ikke hever denne filmen heller.

Ekkofilm har gjort et større intervju med regissør Kristian Levring her.

Kilder: Ekkobarometeret, festivalkatalogen og Twitter.

MENY