Geir Henning Eikeland er kjent som investor i norske filmproduksjoner fra de siste årene, blant annet ferske filmer som Kraftidioten, Beatles (foto) og Død Snø 2, i kompaniskap med Stig Haug. De har flere ganger engasjert seg i debatten om norsk film i kraft av å være filminvestorer, blant annet i Rushprint der de har tatt til orde for en forenkling av støtteregler.
I dagens utgave av Aftenposten går Eikeland ut mot flere av kulturministerens påstander om norsk film og advarer mot konsekvensen av den politikken hun legger opp til. Ministeren er som kjent tilhenger av mer privat kapital i norsk kulturliv, men ser ikke ut til å forstå hva dette innebærer, skriver Eikeland.
”Med vår begrensede befolkning er det ikke et realistisk mål at smalere film skal produseres med store overskudd. Det er også en logisk svikt i Widveys tankerekke når hun fremholder at film som får forhåndsstøtte går med overskudd og film som ikke får tildelt denne støtten gjør det dårlig, og så konkluderer med at sistnevnte filmer ikke burde bli produsert. Burde ikke konklusjonen være at flere filmer da burde få forhåndsstøtte? Det tar ofte mange år med prøving og feiling å tilegne seg den kunnskap som er nødvendig for å kunne nå målet om å produsere god og selgende film”
Widvey har hevdet at norsk film er betydelig mer støttet enn film i våre naboland. Der tar hun også feil, mener Eikeland.
”Norsk film er støttet med 422 millioner kroner, dansk film med 417 millioner og svensk film med 352 millioner. I Sverige er også store tilskudd kanalisert gjennom regionale filmsentre ikke inkludert i de 352 millionene”.
Konklusjonen er at regjeringen synes å ha et ”urealistisk syn på volumet av privat risikokapital”:
”Som filminvestor er jeg mer opptatt av en forutsigbar politikk enn kortsiktige gode løsninger. Uten dagens støtteordninger, eller økte tilskudd, er det meget usannsynlig at jeg vil investere tungt i norsk film fremover. Dette får nok ikke Widvey til å sove dårlig, men kanskje til å forstå konsekvensen av egne politiske målsetninger og uttalelser”.