Foto: Happy End
Distributøren Arthaus sikret seg tidlig rettighetene til kinovisning i Norge av åpenbare Gullpalme-kandidater fra filmfestivalen i Cannes, inkludert vinneren, Ruben Østlunds The Square. Vi finner også Andrej Zvjagintsevs Loveless og Michael Hanekes Happy End blant filmene Arthaus vil sette opp i Norge. Førstnevnte raget høyest på filmmagasinet Ekkos internasjonale kritikerbarometer der blant annet Rushprints redaktør har deltatt.
Zvjagintsev er blitt en gjenganger i Cannes etter at han deltok med Elena i 2011 der Maria Bonnevie hadde en sentral rolle. Tidligere hadde han fått sitt gjennombrudd med Return, en film han fikk Gulløven i Venezia for i 2003. Han deltok også i Cannes med Leviathan i 2014 som også fikk en Golden Globe for beste utenlandske film. Filmens skildring av korrupsjon i det russiske samfunnet falt ikke i god jord hos russiske kulturmyndigheter. Likevel følger han nå opp med en film som tegner et like uforsonlig portrett av den russiske øvre middelklassen som sliter med empatien og kjærligheten under Putins diktatur.
Haneke har gjennom flere tiår fått norsk distribusjon av filmene sine gjennom Arthaus. Begge hans tidligere Gullplamevinnere, Det hvite båndet og Amour, fikk gode besøkstall på norske kinoer, og han kan bli historisk om han denne gangen vinner sin tredje Gullpalme.
Happy Ending har en ironisk tittel. For dette er kanskje Hanekes mørkeste film. Det er det europeiske borgerskapet han vil til livs i et familiedrama der alle verdier ser ut til å være i fritt fall. Isabelle Huppert får mye ros for sin rolle som leder av familiebedriften i filmen, mens Jean-Louis Trintignant ikke bare er strålende i sin tolkning av en pater familias med dødsdrift, men gir oss flere referanser til Amour.
I tillegg sikret altså Arthaus seg rettighetene til Ruben Østlunds The Square der den svenske regissøren nok en gang pirker i den svenske selvforståelsen. Denne gangen gir han oss et portrett av en museumskurator som viser seg å være noe av en tåkefyrste. Arthaus har også en forhistorie sammen med den tyske regissøren Fatih Akin, som er i Cannes med In the Fade. Det er hans første film som er spilt inn i hjemtraktene hans i Hamburg, og det er Diane Krugers første tyskspråklige film – en rolle hun også fikk skuespillerpris for i Cannes.