Arthaus har sikret seg norske rettighetene til Gullbjørn-vinneren On Body and Soul (foto) av ungarske Ildikó Enyedi. Filmen vil få norgespremiere på kino høsten 2017. Samtidig tar selskapet inn Aki Kaurismäkis The Other Side of Hope som vant Sølvbjørnen for beste regi.
On Body and Soul er Enyedi første spillefilm siden 1999, og vant også det internasjonale filmkritikerlagets FIPRESCI sin pris, Berliner Morgenpost-lesernes pris og den økumeniske juryens pris. The Other Side of Hope var en av favorittene under årets festival, og også den distribueres av Arthaus med kinopremiere i august.
On Body and Soul utspiller seg i et slakterhus i Budapest der en uvanlig kjærlighetshistorie vokser fram mellom to einstøinger. I starten oppnår de kontakt gjennom felles drømmer, kan det virke som, og ved å gjenfortelle disse drømmene til hverandre oppstår en intens relasjon. ”Dette er en fortelling om to mennesker som lærer sine følelser og sitt begjær å kjenne. Det er en film om vår iboende frykt for å åpne oss til andre, og om hvor spennende det kan være om man tar sjansen”.
Ildikó Enyedi (f. 1955) startet sin karriere som konsept- og mediekunster før hun startet å lage kort- og spillefilmer, både som manusforfatter og regissør. Hun har mottatt mer enn 40 internasjonale priser for sine verk. Hennes film My 20th Century fra 1989 er kåret til en av de 12 beste ungarske filmene gjennom tidene.
The Other Side of Hope er tredje filmen i Aki Kaurismäkis uoffisielle trilogi om havnebyer, og han fortsetter på mange måter der han slapp i kritikersuksessen Le Havre. Vi møter nok en gang på en ung flyktning som forsøker å komme seg inn i Europa, denne gangen Finland. Selv om Kaurismäkis hjerte banker for denne flyktningen, kjører han sin stil med pokeransikter og underspilt humor. Det skal bare én utstrakt hånd til for å endre en flyktnings liv, synes budskapet å være. Men det er selvsagt i måten Kaurismäki forteller det på at det unike ved filmen trer fram.
The Other Side of Hope var også filmen som nådde høyest poengsum hos Screen Internationals kritikerpanel som fulgte alle filmene i hovedkonkurransen.