Ærespris til Kjell Vassdal

Ærespris til Kjell Vassdal

Foto: Vassdal under opptakene til El Clásico

Filmfotograf Kjell Vassdal er tildelt Foreningen Norske Filmfotografers ærespris. Vassdal er en av nestorene i norsk film, med blant annet 30 spillefilmer på samvittigheten. Han har vært sentral i den norske spillefilmens vekst de siste 30 årene, fra Liten Ida og Herman til Budbringeren og El Clásico.

«I år går æresprisen til en bauta i norsk filmfoto”, heter det i juryens begrunnelse som FNF-leder Trond Tønder leste opp : ”En fotograf som har har skutt over 30 spillefilmer, 60 kortfilmer og over 350 reklamefilmer!

Dette er en fotograf som har hatt for vane å ligge et hestehode foran. Han har alltid vært interessert i ny teknologi, og har vært en foregangsmann når det kommer til VFX og CGI, det å skyte digitalt eller med stereoskopisk 3D. Mio min Mio, Jakten på Nyresteinen, Sofies Verden, Uten Dekning, Jul i Blåfjell – lista over filmer der Kjell Vassdal har turt å ta steget inn i det ukjente og vist vei for oss andre, er lang.

Det er også lista over filmer som har vært trendsettende og toneangivende, som Blackout, Budbringeren, House og Amatørene. Kjell er ikke bare en fantastisk lyssettende fotograf, han er vel også kanskje Norges beste operatør, som han viste på den brittiske filmen House. Sjeldent har svisjzoomer vært så presise!

Fotografen Kjell Vassdal har fullt fortjent FNFs ærespris, men i dette tilfellet er det vel så viktig for oss å gi prisen til mennesket bak fotografen.

Kjell har betydd utrolig mye for svært mange medlemmer av denne foreningen. Jeg tror ikke jeg overdriver når jeg sier at flere av oss kanskje ikke hadde stått bak et kamera i dag, hadde det ikke vært for Kjell. Som professor på Den norske filmskolen har Kjell hatt de to viktigste egenskapene en filmfotograf og lærer kan ha: Han har sett hver enkelt og han har bydd seg om dem. Hans engasjement og hans omsorg for studentene er enorm. Jeg tror du har fostret opp 42 fotografer på filmskolen, hvis jeg har talt riktig, som ser på deg som en stor inspirasjon, både på det faglige og det menneskelige plan, og som har mye å takke deg for.

Også som arbeidsleder har Kjell vært et forbilde. Han har gjennom å bygge gode arbeidsforhold satt en standard for hvordan man ter seg mot staben sin. For hvem andre enn han får folk til å reise seg og spontant trampeklappe når han entrer en wrapfest? 

Kjell  har  vært en viktig person for flere av våre kvinnelige filmfotografer.  Blant annet gjennom Women in Film and Televisons sine visittkort. Et intiativ som løftet fram kvinner som var klare for spillefilm. Gjennom sin raushet, generøsitet og ydmykhet har Kjell vært en støtte for mange som har hatt vanskeligheter med å albue seg frem i en tøff bransje.

Vi skal la Kjells kollegaer beskrive ham , der er de som kjenner ham best:

”Tilsynelatende rolig og beskjeden, men insisterende og høylytt på sin lavmælte måte når det gjelder å sikre faglig kvalitet og et høyt nivå på innholdet i alt det han leverer.” Karin Julsrud

”Kjell kan alt det fotografer kan, han kan sette lys, han kan frame, han kan lage bilder som få andre. Men det som skiller han ut fra andre er at det første spørsmålet han stiller deg som regissør er: Hva handler det om? Hva handler scenen om? Og det er der Kjells virkelige talent kommer frem: Kjell er noe så genuint som en forteller. Fortsett med det, Kjell fortell!” Pål Sletaune

”Generøs, idérik og medskapende.” Arne Linther Næss

”Varmt hjerte, lyttende hjerte, et snilt hjerte. Kjell fokuserer og fargelegger historiene med en pensel som alltid inspirerer klippearbeidet. På sitt sakte og rolige vis entrer Kjell med sitt kamera forskjellige geografiske arenaer med største selvfølgelighet. Takk for mangt et godt samarbeid. ” Inge-Lise Langfeldt.

”Kjell er bokstavelig talt en lysende filmfotograf hvis sjananse og beskjedenhet har holdt ham unna de store internasjonale filmene. Han har en genuin filmatisk sans og en dyp psykologisk forståelse av dynamikken i det tette arbeidet mellom regissør, skuespillere og fotograf. Det flytende samspillet når kamera går. Master of light. Filmkunstner».  Erik Gustavson

Foto: Hans Erik Lindbom
Ærespris til Kjell Vassdal

Ærespris til Kjell Vassdal

Foto: Vassdal under opptakene til El Clásico

Filmfotograf Kjell Vassdal er tildelt Foreningen Norske Filmfotografers ærespris. Vassdal er en av nestorene i norsk film, med blant annet 30 spillefilmer på samvittigheten. Han har vært sentral i den norske spillefilmens vekst de siste 30 årene, fra Liten Ida og Herman til Budbringeren og El Clásico.

«I år går æresprisen til en bauta i norsk filmfoto”, heter det i juryens begrunnelse som FNF-leder Trond Tønder leste opp : ”En fotograf som har har skutt over 30 spillefilmer, 60 kortfilmer og over 350 reklamefilmer!

Dette er en fotograf som har hatt for vane å ligge et hestehode foran. Han har alltid vært interessert i ny teknologi, og har vært en foregangsmann når det kommer til VFX og CGI, det å skyte digitalt eller med stereoskopisk 3D. Mio min Mio, Jakten på Nyresteinen, Sofies Verden, Uten Dekning, Jul i Blåfjell – lista over filmer der Kjell Vassdal har turt å ta steget inn i det ukjente og vist vei for oss andre, er lang.

Det er også lista over filmer som har vært trendsettende og toneangivende, som Blackout, Budbringeren, House og Amatørene. Kjell er ikke bare en fantastisk lyssettende fotograf, han er vel også kanskje Norges beste operatør, som han viste på den brittiske filmen House. Sjeldent har svisjzoomer vært så presise!

Fotografen Kjell Vassdal har fullt fortjent FNFs ærespris, men i dette tilfellet er det vel så viktig for oss å gi prisen til mennesket bak fotografen.

Kjell har betydd utrolig mye for svært mange medlemmer av denne foreningen. Jeg tror ikke jeg overdriver når jeg sier at flere av oss kanskje ikke hadde stått bak et kamera i dag, hadde det ikke vært for Kjell. Som professor på Den norske filmskolen har Kjell hatt de to viktigste egenskapene en filmfotograf og lærer kan ha: Han har sett hver enkelt og han har bydd seg om dem. Hans engasjement og hans omsorg for studentene er enorm. Jeg tror du har fostret opp 42 fotografer på filmskolen, hvis jeg har talt riktig, som ser på deg som en stor inspirasjon, både på det faglige og det menneskelige plan, og som har mye å takke deg for.

Også som arbeidsleder har Kjell vært et forbilde. Han har gjennom å bygge gode arbeidsforhold satt en standard for hvordan man ter seg mot staben sin. For hvem andre enn han får folk til å reise seg og spontant trampeklappe når han entrer en wrapfest? 

Kjell  har  vært en viktig person for flere av våre kvinnelige filmfotografer.  Blant annet gjennom Women in Film and Televisons sine visittkort. Et intiativ som løftet fram kvinner som var klare for spillefilm. Gjennom sin raushet, generøsitet og ydmykhet har Kjell vært en støtte for mange som har hatt vanskeligheter med å albue seg frem i en tøff bransje.

Vi skal la Kjells kollegaer beskrive ham , der er de som kjenner ham best:

”Tilsynelatende rolig og beskjeden, men insisterende og høylytt på sin lavmælte måte når det gjelder å sikre faglig kvalitet og et høyt nivå på innholdet i alt det han leverer.” Karin Julsrud

”Kjell kan alt det fotografer kan, han kan sette lys, han kan frame, han kan lage bilder som få andre. Men det som skiller han ut fra andre er at det første spørsmålet han stiller deg som regissør er: Hva handler det om? Hva handler scenen om? Og det er der Kjells virkelige talent kommer frem: Kjell er noe så genuint som en forteller. Fortsett med det, Kjell fortell!” Pål Sletaune

”Generøs, idérik og medskapende.” Arne Linther Næss

”Varmt hjerte, lyttende hjerte, et snilt hjerte. Kjell fokuserer og fargelegger historiene med en pensel som alltid inspirerer klippearbeidet. På sitt sakte og rolige vis entrer Kjell med sitt kamera forskjellige geografiske arenaer med største selvfølgelighet. Takk for mangt et godt samarbeid. ” Inge-Lise Langfeldt.

”Kjell er bokstavelig talt en lysende filmfotograf hvis sjananse og beskjedenhet har holdt ham unna de store internasjonale filmene. Han har en genuin filmatisk sans og en dyp psykologisk forståelse av dynamikken i det tette arbeidet mellom regissør, skuespillere og fotograf. Det flytende samspillet når kamera går. Master of light. Filmkunstner».  Erik Gustavson

Foto: Hans Erik Lindbom
MENY