Adel Khan Farooq markerte seg som medregissør på Den norske islamisten som var en av de siste årenes mest omtalte og viktige dokumentarer. Da PST kom på døra til filmskaper Ulrik Imtiaz Rolfsen og konfiskerte opptakene, gikk som kjent saken helt til Høyesterett.
Filmen skildret hvordan ekstreme islamister i en periode rekrutterte unge nordmenn til borgerkrigen i Syria, og hvordan hovedpersonen, som senere er blitt dømt til fengsel, holdt i trådene gjennom et internasjonalt nettverk.
I den nye kortfilmen, Kakkerlakkene, som i sommer fikk produksjonsstøtte fra Viken filmsenter, er det fortsatt unge og sårbare menneskers vei inn i ekstremisme Khan Farooq ønsker å berøre. Men denne gangen anvender han animasjon som virkemiddel.
”Hvor langt er du villig til å gå for å bli akseptert? Finnes det alltid en vei tilbake?”, er noen av spørsmålene han ønsker å utforske i filmen: ”17 år gamle Tim har akkurat blitt del av et brorskap. Byen der de bor er på randen av kollaps etter at kakerlakker har slått seg ned, og brorskapet gir Tim i oppdrag å redde hjembyen. Men et møte med en mystisk jente får Tim til å revurdere sin virkelighetsoppfatning. Kakerlakkene er en animert kortfilm om utenforskap og ekstremisme, som viser at søken etter aksept kan få katastrofale konsekvenser”.
Med seg har Khan Farooq den erfarne animasjonsprodusenten Mikrofilm ved Lise Fearnley og Tonje Skar Reiersen. I begrunnelsen for tildelingen fra Viken legges det blant annet vekt på følgende:
”Adel Khan Farooq er en ung kunstner som har jobbet som journalist, utgitt en roman og hadde regi på den kritikerroste dokumentarfilm «Den norske islamisten», sammen med Ulrik Rolfsen. Adel har engasjert seg aktivt i å skape fortellinger med bakgrunn i lukkede miljøer som få har tilgang til. Denne animasjonsfilmen ønsker å skape en virkelighetsnær skildring, med bruk av metaforiske grep, for å vise hvordan motsetninger blant unge sårbare mennesker kan skape grobunn for vold, men også være en byggestein for et nytt håp. Denne historien er viktig, og blir tatt godt hånd om av et av Norges beste animasjonsselskap”.
Portrettfoto av Khan Farooq er tatt av Øistein Norum Monsen for Aschehoug