922 000 seere så Lilyhammer

Lilyhammer s02_768

922.000 seere så premieren på andre sesong av «Lilyhammer» på NRK1 i går. Det ga en markedsandel på 51,3 prosent, melder Kampanje.

Prosjektleder Tone Rønning i NRK er godt fornøyd med tallene.

At 922.000 setter seg ned på en onsdag for å se denne serien som vi har jobbet sånn med, er vi kjempeglade for. Det ser også ut til at det blir gode tall på nettet, men vi har ikke fått endelige tall der enda”, sier hun til Kampanje.

NRK sitter med de norske nettrettighetene frem til 8. januar. Da tar medprodusent Netflix over og legger ut hele sesongen for sine abonnenter. Selv om nett-tv-visninger har blitt viktigere også for NRK siden første sesong ble vist for halvannet år siden, har det ikke vært aktuelt å velge Netflix-modellen med å legge ut alle episodene på én gang.

“Vi har snakket om det. Men da vi sendte «Halvbroren», som også gikk veldig bra, opplevde vi en veldig god effekt av å sende den én gang i uken. Verden sto jo litt stille for folk. De måtte skynde seg hjem på søndager for å se serien. Den samtidige seingen er verdifull for oss som folk. Når man opplever én ting sammen samtidig, da kan man jo snakke om det på jobben også og utveksle erfaringer”, sier Rønning.

Da første sesong av «Lilyhammer» hadde premiere vinteren 2012, fikk 1.035.000 med seg første episode. Serien stabiliserte seg raskt på rundt én million seere, og hadde et sesongsnitt på 1.054.000. Det gjorde mafiakomedien til NRKs nest største dramasuksess, kun slått av «Himmelblå».

I nyeste utgaven av Rushprint kan du lese et lengre intervju med serieskaperne bak «Lilyhammer»,  Anne Bjørnstad og Eilif Skodvin. Der forteller de bl.a om kunsten å blande Sopranos med etterbruket av Lillehammer-OL, og hvordan kulturkollisjonen fortsetter i andre sesongen av Lilyhammer.

 

922 000 seere så Lilyhammer

Lilyhammer s02_768

922.000 seere så premieren på andre sesong av «Lilyhammer» på NRK1 i går. Det ga en markedsandel på 51,3 prosent, melder Kampanje.

Prosjektleder Tone Rønning i NRK er godt fornøyd med tallene.

At 922.000 setter seg ned på en onsdag for å se denne serien som vi har jobbet sånn med, er vi kjempeglade for. Det ser også ut til at det blir gode tall på nettet, men vi har ikke fått endelige tall der enda”, sier hun til Kampanje.

NRK sitter med de norske nettrettighetene frem til 8. januar. Da tar medprodusent Netflix over og legger ut hele sesongen for sine abonnenter. Selv om nett-tv-visninger har blitt viktigere også for NRK siden første sesong ble vist for halvannet år siden, har det ikke vært aktuelt å velge Netflix-modellen med å legge ut alle episodene på én gang.

“Vi har snakket om det. Men da vi sendte «Halvbroren», som også gikk veldig bra, opplevde vi en veldig god effekt av å sende den én gang i uken. Verden sto jo litt stille for folk. De måtte skynde seg hjem på søndager for å se serien. Den samtidige seingen er verdifull for oss som folk. Når man opplever én ting sammen samtidig, da kan man jo snakke om det på jobben også og utveksle erfaringer”, sier Rønning.

Da første sesong av «Lilyhammer» hadde premiere vinteren 2012, fikk 1.035.000 med seg første episode. Serien stabiliserte seg raskt på rundt én million seere, og hadde et sesongsnitt på 1.054.000. Det gjorde mafiakomedien til NRKs nest største dramasuksess, kun slått av «Himmelblå».

I nyeste utgaven av Rushprint kan du lese et lengre intervju med serieskaperne bak «Lilyhammer»,  Anne Bjørnstad og Eilif Skodvin. Der forteller de bl.a om kunsten å blande Sopranos med etterbruket av Lillehammer-OL, og hvordan kulturkollisjonen fortsetter i andre sesongen av Lilyhammer.

 

MENY