Pjotr Sapegin tilbake med ny film i NFIs kortfilmdryss.

Pjotr Sapegin tilbake med ny film i NFIs kortfilmdryss.

Ti kortfilmer har denne våren og sommeren fått produksjonstilskudd fra Norsk filminstitutt etter såkalt kunstnerisk vurdering, deriblant animasjonslegenden Pjotr Sapegin. Les mer om filmene her.

Foto: Illustrasjon fra Sapegins nye kortfilm «Pearlfishers».

Denne uken er det kortfilmfestival i Grimstad. Kanskje er det derfor Norsk filminstitutt gikk ut med en samlet oppsummering av tildelinger for denne våren – helt fram til juni. Totalt 6085000 kroner er tildelt i produksjonstilskudd til kortfilm etter kunstnerisk vurdering i denne perioden. Filmene spenner fra Hamsun-filmatisering til animasjonsopera, fra skrekk til satire og komedie, og flere av filmene tar opp temaer som identitet, seksualitet og tilhørighet, heter det i omtalen. Og vi konstaterer at animasjonslegenden Pjotr Sapegin er tilbake med ny film, seks år etter den forrige.

Dette er kortfilmene som har fått produksjonstilskudd (Kilde: NFI):

Kvindeseir. Regi: Alexander Einemo Zwart. 850000 kroner i produksjonstilskudd. Totalbudsjett: 1907300 kroner

Konsulentens begrunnelse: «Historien kan leses som en sosial eller politisk kommentar om hvordan penger korrumperer, hvordan de rike utnytter de fattige, og hvordan menneskeverd reduseres til økonomisk verdi. Et tema som dessverre fortsatt er like aktuelt i dag. Handlingen utspiller seg for mer enn 100 år siden, men i en stilisert stil som kler kortfilmformatet godt. Produksjonen skal benytte virtuell produksjonsteknologi som gir det visuelle uttrykket et løft. Det bidrar til å heve prosjektet og gjør det kunstnerisk enda mer interessant.»

Stjålne minner. Regi og manus: Anders Davidsen. 825000 kroner i produksjonstilskudd. Totalbudsjett: 1608274 kroner

«Et psykologisk drama som utforsker komplekse temaer som familieforhold, minner og seksuelle grenser. Prosjektet er originalt ved at det utforsker hvordan vi kan overanalysere og dramatisere hendelser i fortiden, og i verste fall skape falske minner. Filmen stiller spørsmål ved grensen mellom faktiske traumer og fantasi. Regissørens visjon, kombinert med en erfaren fotograf, lover en filmatisk opplevelse som balanserer visuell styrke med emosjonell dybde.»

Pearlfishers. Regi og manus: Pjotr Sapegin. 800000 kroner i produksjonstilskudd. Totalbudsjett: 1840000 kroner

«En liten, intim historie om et stort tema, fortalt med storslåtte og poetiske virkemidler. Det er en film om død og oppstandelse, som fungerer som en metafor for verden vi lever i. En ny verden fødes i ruinene av den gamle. Med krig, autoritær ledelse og økende polarisering som bakteppe, fokuserer historien på å løfte frem det vakre og mangfoldige som fortsatt finnes i vår verden, fordi det er dette som gir håp om en bedre fremtid».

Clamber. Regi og manus: Wenche Hellekås. 750000 kroner i produksjonstilskudd. Totalbudsjett: 950000 kroner

«Filmen benytter en enkel, men presis og virkningsfull metafor, godt egnet for både kortfilmformatet og animasjon. Den handler bokstavelig talt om klatringen opp livets fjell, en reise fylt med både vakre øyeblikk og store utfordringer. Ikke alle har de samme mulighetene i livet, og dette formidles med sjarm, empati og humor.»

Gulistan. Regi og manus: Kadir Talabani. 600000 kroner i produksjonstilskudd. Totalbudsjett: 716000 kroner

«Historien utforsker identitet og tilhørighet med klasseforskjeller som bakteppe. Den tar for seg kontrasten mellom foreldregenerasjonen, som har ofret mye, og barna som nå står foran en lysere fremtid med utdanning og nye muligheter. Hovedkarakteren står ved et vendepunkt i livet, der hun må velge mellom å eie sin bakgrunn eller distansere seg fra den. Tematikken oppleves som sår og relaterbar».

Årets vakreste dag. Regi: Amanda Nalbant Nordpoll. 750000 kroner i produksjonstilskudd. Totalbudsjett: 1000000 kroner

«Filmen utforsker det skeive miljøets møte med storsamfunnet – et møte preget av velmenende mennesker som overtar en sorgprosess i stedet for å støtte den. Filmskaperen ønsker å undersøke den fine grensen mellom ekte omsorg og det å ta eierskap til andres sorg. Det er et ambisiøst prosjekt som håndterer et komplekst tema med både empati og humor, og gir et nytt perspektiv på en kjent hendelse».

Sand i tissen. Regi og manus: Ingrid Runde Saxegaard. 580000 kroner i produksjonstilskudd. Totalbudsjett: 1026500 kroner

«En kortfilm om familie, seksualitet og spørsmålet: Kan en mor og datter være ekte venner?  Filmen får en egen dimensjon av at de er på en idyllisk strand, som fremstår som en slags drømmeverden eller et utopisk landskap. Nakenheten skaper en følelse av at vi kommer inn i et enda mer intimt rom og emosjonaliteten blir enda råere. Regissøren leverer et godt manus og et sterkt visuelt konsept.»

Det likner en kropp. Regi og manus: Hamid Waheed. 520000 kroner i produksjonstilskudd. Totalbudsjett: 805000 kroner

«Dramaturgisk er historien enkel; et par på sin første tur sammen, der tidligere erfaringer hindrer en trygg og dyp kontakt mellom dem, tross gode intensjoner. Den åpne slutten inviterer publikum til å bruke fantasien og antyder et komplekst håp i hovedrollen. Filmen reiser spørsmål som: Kan internalisert fremmedhat låse oss i rollen som «den andre»? En tankevekkende film for et kunstinteressert publikum.»

Det er vanskelig å være mann. Regi og manus: Aurora Nossen. 310000 kroner i produksjonstilskudd. Totalbudsjett: 310000 kroner

«Filmen utforsker temaer som identitet, kjønn og samfunnets forventninger på en humoristisk måte. Den utfordrer tradisjonelle normer ved å bruke et absurd premiss – at en mann identifiserer seg som katt – for å belyse hvordan vi håndterer identitet og samfunnets press. Konseptet fungerer godt som en kortfilm og har gode muligheter for å nå bredt på filmfestivaler.»

Samtaler på en båt. Regi og manus: Sabina Jacobsson. 100000 kroner i produksjonstilskudd. Totalbudsjett: 240000 kroner

«Et relasjonsdrama om to kvinner på en båt, med dvelende stemning, skeiv tematikk og noen toner av humor. Regissøren Sabina Jacobsson kommer fra kunstfilmfeltet, og det er gledelig å kunne støtte en filmskaper som jobber tverrfaglig. Med prosjektets enkle rammer, gode skuespillere i hovedrollene, og samme team som hennes forrige kortfilm, er det realistisk at hun vil gjennomføre og levere på et høyt nivå.»

Pjotr Sapegin tilbake med ny film i NFIs kortfilmdryss.

Pjotr Sapegin tilbake med ny film i NFIs kortfilmdryss.

Ti kortfilmer har denne våren og sommeren fått produksjonstilskudd fra Norsk filminstitutt etter såkalt kunstnerisk vurdering, deriblant animasjonslegenden Pjotr Sapegin. Les mer om filmene her.

Foto: Illustrasjon fra Sapegins nye kortfilm «Pearlfishers».

Denne uken er det kortfilmfestival i Grimstad. Kanskje er det derfor Norsk filminstitutt gikk ut med en samlet oppsummering av tildelinger for denne våren – helt fram til juni. Totalt 6085000 kroner er tildelt i produksjonstilskudd til kortfilm etter kunstnerisk vurdering i denne perioden. Filmene spenner fra Hamsun-filmatisering til animasjonsopera, fra skrekk til satire og komedie, og flere av filmene tar opp temaer som identitet, seksualitet og tilhørighet, heter det i omtalen. Og vi konstaterer at animasjonslegenden Pjotr Sapegin er tilbake med ny film, seks år etter den forrige.

Dette er kortfilmene som har fått produksjonstilskudd (Kilde: NFI):

Kvindeseir. Regi: Alexander Einemo Zwart. 850000 kroner i produksjonstilskudd. Totalbudsjett: 1907300 kroner

Konsulentens begrunnelse: «Historien kan leses som en sosial eller politisk kommentar om hvordan penger korrumperer, hvordan de rike utnytter de fattige, og hvordan menneskeverd reduseres til økonomisk verdi. Et tema som dessverre fortsatt er like aktuelt i dag. Handlingen utspiller seg for mer enn 100 år siden, men i en stilisert stil som kler kortfilmformatet godt. Produksjonen skal benytte virtuell produksjonsteknologi som gir det visuelle uttrykket et løft. Det bidrar til å heve prosjektet og gjør det kunstnerisk enda mer interessant.»

Stjålne minner. Regi og manus: Anders Davidsen. 825000 kroner i produksjonstilskudd. Totalbudsjett: 1608274 kroner

«Et psykologisk drama som utforsker komplekse temaer som familieforhold, minner og seksuelle grenser. Prosjektet er originalt ved at det utforsker hvordan vi kan overanalysere og dramatisere hendelser i fortiden, og i verste fall skape falske minner. Filmen stiller spørsmål ved grensen mellom faktiske traumer og fantasi. Regissørens visjon, kombinert med en erfaren fotograf, lover en filmatisk opplevelse som balanserer visuell styrke med emosjonell dybde.»

Pearlfishers. Regi og manus: Pjotr Sapegin. 800000 kroner i produksjonstilskudd. Totalbudsjett: 1840000 kroner

«En liten, intim historie om et stort tema, fortalt med storslåtte og poetiske virkemidler. Det er en film om død og oppstandelse, som fungerer som en metafor for verden vi lever i. En ny verden fødes i ruinene av den gamle. Med krig, autoritær ledelse og økende polarisering som bakteppe, fokuserer historien på å løfte frem det vakre og mangfoldige som fortsatt finnes i vår verden, fordi det er dette som gir håp om en bedre fremtid».

Clamber. Regi og manus: Wenche Hellekås. 750000 kroner i produksjonstilskudd. Totalbudsjett: 950000 kroner

«Filmen benytter en enkel, men presis og virkningsfull metafor, godt egnet for både kortfilmformatet og animasjon. Den handler bokstavelig talt om klatringen opp livets fjell, en reise fylt med både vakre øyeblikk og store utfordringer. Ikke alle har de samme mulighetene i livet, og dette formidles med sjarm, empati og humor.»

Gulistan. Regi og manus: Kadir Talabani. 600000 kroner i produksjonstilskudd. Totalbudsjett: 716000 kroner

«Historien utforsker identitet og tilhørighet med klasseforskjeller som bakteppe. Den tar for seg kontrasten mellom foreldregenerasjonen, som har ofret mye, og barna som nå står foran en lysere fremtid med utdanning og nye muligheter. Hovedkarakteren står ved et vendepunkt i livet, der hun må velge mellom å eie sin bakgrunn eller distansere seg fra den. Tematikken oppleves som sår og relaterbar».

Årets vakreste dag. Regi: Amanda Nalbant Nordpoll. 750000 kroner i produksjonstilskudd. Totalbudsjett: 1000000 kroner

«Filmen utforsker det skeive miljøets møte med storsamfunnet – et møte preget av velmenende mennesker som overtar en sorgprosess i stedet for å støtte den. Filmskaperen ønsker å undersøke den fine grensen mellom ekte omsorg og det å ta eierskap til andres sorg. Det er et ambisiøst prosjekt som håndterer et komplekst tema med både empati og humor, og gir et nytt perspektiv på en kjent hendelse».

Sand i tissen. Regi og manus: Ingrid Runde Saxegaard. 580000 kroner i produksjonstilskudd. Totalbudsjett: 1026500 kroner

«En kortfilm om familie, seksualitet og spørsmålet: Kan en mor og datter være ekte venner?  Filmen får en egen dimensjon av at de er på en idyllisk strand, som fremstår som en slags drømmeverden eller et utopisk landskap. Nakenheten skaper en følelse av at vi kommer inn i et enda mer intimt rom og emosjonaliteten blir enda råere. Regissøren leverer et godt manus og et sterkt visuelt konsept.»

Det likner en kropp. Regi og manus: Hamid Waheed. 520000 kroner i produksjonstilskudd. Totalbudsjett: 805000 kroner

«Dramaturgisk er historien enkel; et par på sin første tur sammen, der tidligere erfaringer hindrer en trygg og dyp kontakt mellom dem, tross gode intensjoner. Den åpne slutten inviterer publikum til å bruke fantasien og antyder et komplekst håp i hovedrollen. Filmen reiser spørsmål som: Kan internalisert fremmedhat låse oss i rollen som «den andre»? En tankevekkende film for et kunstinteressert publikum.»

Det er vanskelig å være mann. Regi og manus: Aurora Nossen. 310000 kroner i produksjonstilskudd. Totalbudsjett: 310000 kroner

«Filmen utforsker temaer som identitet, kjønn og samfunnets forventninger på en humoristisk måte. Den utfordrer tradisjonelle normer ved å bruke et absurd premiss – at en mann identifiserer seg som katt – for å belyse hvordan vi håndterer identitet og samfunnets press. Konseptet fungerer godt som en kortfilm og har gode muligheter for å nå bredt på filmfestivaler.»

Samtaler på en båt. Regi og manus: Sabina Jacobsson. 100000 kroner i produksjonstilskudd. Totalbudsjett: 240000 kroner

«Et relasjonsdrama om to kvinner på en båt, med dvelende stemning, skeiv tematikk og noen toner av humor. Regissøren Sabina Jacobsson kommer fra kunstfilmfeltet, og det er gledelig å kunne støtte en filmskaper som jobber tverrfaglig. Med prosjektets enkle rammer, gode skuespillere i hovedrollene, og samme team som hennes forrige kortfilm, er det realistisk at hun vil gjennomføre og levere på et høyt nivå.»

MENY