Pixars «Elio» opplever oppsiktsvekkende lave besøkstall, også i Norge. Så lite at norske «Heim» puster den i nakken. Ellers dominerer oppfølgerfilmene stort, innen Brad Pitt forventes å gjøre rent bord neste helg.

Det blir stadig vanskeligere å selge en original animasjonsfilm til kinopublikummet. Det nyeste eksempelet denne uken er Disney/Pixars familie-sci-fi-film Elio (foto), som endte opp med en åpningshelg på 21 millioner dollar og satte en slags rekord som den laveste åpningshelgen i Pixars 39-årige historie. Det melder bransjebibelen Animation Magazine.
Ja, 21 millioner dollar virker ikke akkurat lite i en norsk kontekst. Men så skyhøye er altså amerikanske storselskapers krav til inntjening på sine blocbustere. Budsjettet på Elio beløper seg til 150 millioner dollar.
Filmen gjorde det ikke mye bedre her i Norge: Med bare 6000 besøkende åpningshelgen kan i hvert fall ikke vi huske en Pixarfilm som har gått dårligere.
Filmen fikk gode anmeldelser (84 % på Rotten Tomatoes), men fikk også mye kritikk for sin sin trøblete produksjonshistorie; den opprinnelige regissøren Adrian Molina (Coco) ble erstattet av duoen Domee Shi (Bao, Turning Red) og Madeline Sharafian (Burrow), og premieredatoen ble utsatt fra 2024 til mars 2025, og deretter til nåværende premieredato i juni.
Men kanskje er det fortsatt mulig for filmen å nå bredt ut på lang sikt. Det tok også tid før Pixars Elemental fra 2023 maktet å bygge opp momentum etter noen uker på kino, påpeker Animation Magazine. Men det skal holde hardt: Elemental hadde mindre svake åpningstall enn Elio.
Det er sjelden norske spillefilmer kan puste Pixar i nakken, men det gjør altså Julie Skaufels trønderske debutfilm med over 17 000 besøkende etter to kinohelger. Det er nok til en 6. plass for Heim i disse sommertider.
Til Rushprint forteller Skaufel at å lansere filmen på forsommeren var en kalkulert risiko: Mange norske filmer har villet unngå premiere på sommeren.
– Jeg tror det er en riktig strategi for denne filmen, fordi den er fargerik og varm, og har en letthet ved seg som matcher sommeren. Og så er det et vindu hvor vi ikke konkurrerer med så mange andre filmer i samme sjanger, sier hun om valget av lanseringstidspunkt.
Ellers er det bare å konstatere at blant de ti filmene på topp er hele seks oppfølgere. Helt på topp ruver 28 years later, Danny Boyle og Alex Garlands oppfølger til 28 days later. 12 000 etter åpningshelgen er ikke blockbuster-tall. Men for en dystopisk film som grenser til arthouse-segmentet og har 15 årsgrense, er det ikke så verst. Boyle får nyte livet på kinotoppen mens han kan. På fredag er det premiere på F1 – the movie med Brad Pitt. Da forventer kinosjefene at Apple sin storfilm gjør rent bord.
Det blir stadig vanskeligere å selge en original animasjonsfilm til kinopublikummet. Det nyeste eksempelet denne uken er Disney/Pixars familie-sci-fi-film Elio (foto), som endte opp med en åpningshelg på 21 millioner dollar og satte en slags rekord som den laveste åpningshelgen i Pixars 39-årige historie. Det melder bransjebibelen Animation Magazine.
Ja, 21 millioner dollar virker ikke akkurat lite i en norsk kontekst. Men så skyhøye er altså amerikanske storselskapers krav til inntjening på sine blocbustere. Budsjettet på Elio beløper seg til 150 millioner dollar.
Filmen gjorde det ikke mye bedre her i Norge: Med bare 6000 besøkende åpningshelgen kan i hvert fall ikke vi huske en Pixarfilm som har gått dårligere.
Filmen fikk gode anmeldelser (84 % på Rotten Tomatoes), men fikk også mye kritikk for sin sin trøblete produksjonshistorie; den opprinnelige regissøren Adrian Molina (Coco) ble erstattet av duoen Domee Shi (Bao, Turning Red) og Madeline Sharafian (Burrow), og premieredatoen ble utsatt fra 2024 til mars 2025, og deretter til nåværende premieredato i juni.
Men kanskje er det fortsatt mulig for filmen å nå bredt ut på lang sikt. Det tok også tid før Pixars Elemental fra 2023 maktet å bygge opp momentum etter noen uker på kino, påpeker Animation Magazine. Men det skal holde hardt: Elemental hadde mindre svake åpningstall enn Elio.
Det er sjelden norske spillefilmer kan puste Pixar i nakken, men det gjør altså Julie Skaufels trønderske debutfilm med over 17 000 besøkende etter to kinohelger. Det er nok til en 6. plass for Heim i disse sommertider.
Til Rushprint forteller Skaufel at å lansere filmen på forsommeren var en kalkulert risiko: Mange norske filmer har villet unngå premiere på sommeren.
– Jeg tror det er en riktig strategi for denne filmen, fordi den er fargerik og varm, og har en letthet ved seg som matcher sommeren. Og så er det et vindu hvor vi ikke konkurrerer med så mange andre filmer i samme sjanger, sier hun om valget av lanseringstidspunkt.
Ellers er det bare å konstatere at blant de ti filmene på topp er hele seks oppfølgere. Helt på topp ruver 28 years later, Danny Boyle og Alex Garlands oppfølger til 28 days later. 12 000 etter åpningshelgen er ikke blockbuster-tall. Men for en dystopisk film som grenser til arthouse-segmentet og har 15 årsgrense, er det ikke så verst. Boyle får nyte livet på kinotoppen mens han kan. På fredag er det premiere på F1 – the movie med Brad Pitt. Da forventer kinosjefene at Apple sin storfilm gjør rent bord.